شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل تعاون استان خراسان جنوبی:

برگزاری سومین کارگروه اشتغال

سومین کارگروه تخصصی اشتغال استان خراسان جنوبی به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی و با حضور مدیران اقتصادی استان برگزار شد.

در این کارگروه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی را نشانه تقویت روحیه امید نسبت به آینده در میان جمعیت بالای ۱۰سال عنوان کرد و به نرخ مشارکت ۲/۴۲ درصدی استان در بهار سال جاری اشاره نمود. میانگین این نرخ در کشور ۶/۴۰ بوده است.

محمد سنجری چشم‌انداز کشور در سال جاری برای ایجاد اشتغال را با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار کار، تأکیدات مقام معظم رهبری و نیز برنامه‌های اشتغال فراگیر مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با هدف افزایش جمعیت شاغل استان، ۹۷۰ هزار نفر اعلام کرد که از این تعداد ۸ هزار فرصت شغلی سهم استان خراسان جنوبی است.

وی اجرای برنامه‌های دولت در حوزه اشتغال و جذب منابع تخصیص‌یافته در این حوزه را مستلزم  هم‌افزایی، همراهی، همگرایی و همکاری بین دستگاهی دانست.

دبیر کارگروه اشتغال استان خراسان جنوبی از نرخ بیکاری ۷/۱۰ درصدی در استان و ۴/۱۲ درصدی در کشور در سال ۹۵ خبر داد و تصریح کرد: کاهش یک درصدی نرخ بیکاری استان، پس از اجرای برنامه‌های اشتغال پیش‌بینی شده است. وی تعهد اشتغال در سال جاری استان را ۸ هزار و ۱۲۴ نفر اعلام کرد که تا کنون هزار و ۶۲۳ نفر یعنی معادل ۲۰ درصد تعهد توسط دستگاه‌های اجرایی فعال در این حوزه ثبت شده است.

سنجری ضمن قدردانی از همکاری دستگاه‌ها در خصوص جذب اعتبارات تبصره ۲۶ قانون بودجه، میزان اعتبارات جذب‌شده توسط دستگاه‌های حمایتی را قابل قبول خواند و این میزان را در کمیته امداد ۶/۷۸ درصد و در بهزیستی ۳/۸۴  درصد اعلام کرد.

وی ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، به‌ویژه برای جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی، ارتقای اشتغال‌پذیری و مهارت‌آموزی نیروی کار، کاهش عدم تعادل‌های بازار کار از ابعاد مختلف (سنی، سوادی، منطقه‌ای و…) و حفظ و صیانت از اشتغال موجود در کشور را از مهمترین اهداف کلی برنامه‌های اشتغال فراگیر برشمرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، ضمن تبیین طرح‌های مداخلات در بازار کار و توسعه نهادی و مالی که شامل طرح‌های کارانه اشتغال جوانان (کاج) می‌شود، اظهار کرد: سهم ۵۶۰ نفری استان در طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، سهم دو هزار و ۲۵ نفری در طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی و طرح مشوق‌های بیمه کارفرمایی با سهم ۸/۲ درصدی استان برای توزیع بسته مشوق‌های حمایتی از جمله دست‌آوردهای خراسان جنوبی است.

سنجری تأمین منابع مالی طرح‌ها و اقدامات اشتغال‌زایی در رسته‌ها، مداخلات سیاستی و اشتغال حمایتی در قالب تسهیلات، تأمین یارانه تسهیلات مورد نیاز یا کمک‌های فنی و اعتباری را از طریق تسهیلات شبکه بانکی، اعتبارات عمومی، اعتبارات صندوق کارآفرینی امید، اعتبارات داخلی نهادهای حمایتی و عمومی غیردولتی و تسهیلات صندوق توسعه ملی دانست.

وی ضمن اشاره به طرح تکاپو، محور اصلی اجرای طرح را، توسعه اشتغال پایدار از طریق بهسازی دینامیک اشتغال در سطح استان‌ها، طراحی سیاست‌های اجرایی متناسب و پیشنهاد سیاست در سطح ملی و بهسازی دینامیک اشتغال استان، شناسایی و بهینه‌کردن سیستم کسب‌وکار در رسته فعالیت‌های اصلی و کلیدی استان دانست و افزود: رسته‌های اولویت‌دار استان در اجرای طرح تکاپو، تولید، فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی شامل زعفران، زرشک، پسته، عناب، خرما ، انار، گیاهان داروئی و…، صنایع‌دستی، فرش، گردشگری، حمل و نقل و ترانزیت و نیز فناوری اطلاعات هستند.

 

درج دیدگاه