شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

بنگاه های کوچک و متوسط چاره ای جز متحد شدن ندارند : تعاونی ها چگونه جلوی بیکاری اعضای شان را می گیرند؟

Unity in the Community Logo2

تعاون آنلاین – تعاونی ها با تشکیل کنسرسیوم (تعاونی تعاونی ها) نیازهای داخلی خود و همچنین نیازهای جامعه هدف را بهتر و بیشتر از قبل تحت پوشش قرار می دهند. “موندراگون” و “انرکوپ” دو نمونه از کنسرسیوم های موفق در اسپانیا و فرانسه هستند.

متحد شدن تعاونی ها و تشکیل گروه در میان آنها می تواند به چند صورت و در چند مرحله انجام گیرد. همکاری بین تعاونی ها ممکن است با یک گردهمایی از چند تعاونی کوچک شروع شود و به کنسرسیوم و سرانجام به یک گروه قوی و منسجم بدل گردد.

به گزارش تعاون آنلاین و به نقل از سایت cisopa.coop، بنگاه های کوچک و متوسط تقریبا همه ی بار تعاونی های خدماتی و صنعتی را به دوش می کشند. به عبارت دیگر ۹۵ درصد تعاونی های صنعتی و خدماتی عضو “سیسوپا” (سازمان بین المللی تعاونی های خدماتی و صنعتی) بنگاه های کوچک و متوسط هستند.

بنگاه های کوچک و متوسط با تقویت حس رقابت، انسجام، ثبات مالی، استراتژی تجاری و تکنولوژی، تحقیق و توسعه، ورود به بازار جهانی و خوشه سازی می توانند قوی تر شوند. آنها ابزارهای متفاوتی برای مقابله با محدودیت هایی که به واسطه کوچک یا متوسط بودن مقیاس اقتصادی آنها به وجود می آید در اختیار دارند. گرفتن خدمات مشاوره ای، داشتن طرح های آموزشی، منابع مالی مشترک، تشکیل شبکه تجارت و گروه های افقی از ابزارهایی هستند که این نوع بنگاه ها برای پیشرفت می توانند از آنها استفاده کنند. مقاومت در برابر بحران ها و ظرفیت آنها برای نوآوری مهم ترین مزیت این بنگاه ها در مقابل انواع دیگر بنگاه ها است.

“مانوئل ماریسکال”، رییس “سیسوپا” می گوید: «این عوامل، قدرت عظیم بنگاه های کوچک و متوسط را نشان می دهد چرا که آنها از درون سرچشمه می گیرند و طوری طراحی شده اند که بتوانند نیازهای پیشرفت و رقابت را پاسخگو باشند. در کشورهایی که در آنها کمبود قوانین حمایتی از تعاونی ها وجود دارد، آنها موتور محرک پیشرفت اقتصاد هستند و وقتی که مورد حمایت قرار گیرند این پیشرفت چند برابر می شود.»

بر اساس آمار سیسوپا تعداد ۷۰۶ گروه تعاونی زیر نظر این موسسه در جهان وجود دارد. این گروه ها از مزایای کار گروهی استفاده می کنند تا بر نقطه ضعف خود یعنی کوچک بودن تجارت غلبه کنند.

جنبش تعاون در جهان تجربه زیادی در حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط و همینطور کنسرسیوم ها دارد که موثرترین آنها ارائه مشاوره های تجاری به تعاونی ها در سطح بین المللی و محلی است. “انرکوپ” (ENERCOOP) بزرگترین کنسرسیوم تعاونی جهان است که ۱۰۰ درصد انرژی های تجدید پذیر در فرانسه را تولید می کند. این کنسرسیوم جایگزین دموکراتیک و غیر منسجم برای هولدینگ های بزرگ و غول های صنعتی است. “انرکوپ” از ده تعاونی منطقه ای بزرگ تشکیل شده که آنها نیز در مجموع از ۱۱۰ تعاونی کوچکتر تشکیل شده اند و ۳۵ هزار مصرف کننده دارند.

انتقال کارگر بین تعاونی ها

کنسرسیوم “موندراگون” یکی دیگر از گروه های تعاونی بزرگ اروپا است که از ۱۱۰ تعاونی تشکیل شده و در ایالت باسک در اسپانیا قرار گرفته اند. سابقه این تعاونی به سال ۱۹۵۶ و تشکیل اولین تعاونی کارگران صنعتی باز می گردد. این کنسرسیوم یک گروه چند بخشی بزرگ است که فعالیت حوزه آن به چهار قسمت صنعت، توزیع، مالی و دانش تقسیم می شود. تشکیل این گروه از طریق به اشتراک گذاشتن منابع مالی و علمی و تحقیقات مشترک باعث پیشرفت تعاونی ها شده است. در ۱۵ مرکز علمی این موسسه تعداد زیادی پروژه و تحقیقات بین المللی و داخلی انجام می گیرد.

یکی از مهمترین ویژگی های این موسسه امکان انتقال کارگران از یک تعاونی به تعاونی دیگر در زمان بروز بحران و مقابله با اثرات منفی آن است. این بدان معناست که صدها کارگر بیکار شده از یک صنعت (مانند خودروسازی) می توانند موقتا در بخش های دیگر که کمتر از بحران صدمه دیده اند مشغول به کار شوند. این قابلیت بازسازی سریع می تواند در مواقع تغییر ناگهانی بازار تقاضا نیز مفید واقع شود و علاوه بر این امنیت شغلی کارگران را بالا می برد.

“موندراگون” یک مثال بی نقص از گروه های افقی است که در آن تصمیم گیری ها توسط بیش از صد تعاونی و چند هزار عضو در یک روند دموکراتیک انجام می شود. این کار استقلال هر تعاونی را حفظ می کند و در عین حال حق رای و تصمیم گیری برای یک گروه بزرگتر را می دهد.

از مافیا به تعاونی

“لیبرا ترا” نیز یک گروه از تعاونی ها است که در سال ۲۰۰۱ و با همکاری ۹ تعاونی اجتماعی بنا نهاده شد. این کنسرسیوم از زمینهای مصادره شده از گروه های مافیایی برای کشاورزی استفاده می کند. لیبرا ترا ۱۴۰۰ هکتار زمین در اختیار دارد و برای ۱۴۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است. آنها محصولات طبیعی تولید می کنند و با نام تجاری لیبرا ترا به فروش می رسانند. ایده اولیه تشکیل کنسرسیوم متحد کردن تعاونی های کشاورزی پراکنده با هدف رخنه در بازار فروش بود. کنسرسیوم فعالیت های تعاونی های کوچک را هماهنگ می کند و از کاشت محصول تا بسته بندی نهایی و توزیع در بازار بر نحوه کار تعاونی های مربوط نظارت دارد. این کنسرسیوم همواره به دنبال یافتن راه های بهتر برای افزایش بهره وری و کیفیت محصولات خود است. هدف و شعار کنسرسیوم “لیبرا ترا” یک چیز است: بازیابی اجتماعی اموال مصادره شده.

درج دیدگاه