جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

بیش از۵۰۰ میلیاردریال بودجه برای سال ۱۳۹۶

تعاون آنلاین – معاون تحقیقات و منابع انسانی شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) از افزایش بودجه تحقیقاتی این شرکت به ۵۰۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در سال آینده خبر داد که با اولویت طرح ها و پروژه های اقتصاد مقاومتی تخصیص خواهد یافت.

«کرم رضایی» امروز (چهارشنبه) در دومین و آخرین روز سومین همایش ارتباط صنعت برق با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در گفت وگو با ایرنا افزود: صنعت برق از جمله صنایعی است که به دلیل شرایط خاص آن و لزوم قطع وابستگی به خارج، در زمینه های تحقیقاتی فعالیت های زیادی داشته و دفتر تحقیقات شرکت توانیر از سابقه ای بیش از سه دهه برخوردار است.
به گفته این مقام مسوول، روند اعتبارهای تحقیقاتی در شرکت توانیر در سال های گذشته در مجموع روندی رو به رشد بوده، به طوری که در سال ۱۳۹۳ بیش از ۱۹۳ میلیارد و ۹۹۴ میلیون ریال از این اعتبارات (معادل ۵۰ درصد آنها) جذب شد.
وی اظهار داشت: در سال گذشته اما به دلیل لزوم اخذ برخی مجوزها، اعتبارات کمتری مصوب و جذب شد؛ به طوری که از مجموع اعتبارات بیش از ۳۴۴ میلیارد ریالی تحقیقاتی و پژوهشی شرکت توانیر فقط ۱۷۴ میلیارد و ۷۷۹ میلیون ریال (بیش از ۵۰ درصد) جذب شد.
رضایی خاطرنشان کرد: برای امسال نیز بیش از ۴۸۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال اعتبار برای این مهم اختصاص یافته بود که در نیمه نخست سال ۱۱۵ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال جذب شد. با توجه به اجرایی شدن غالب پروژه های تحقیقاتی در نیمه دوم سال انتظار می رود تا پایان امسال رشد قابل توجهی در جذب اعتبارات مربوطه داشته باشیم.
وی تاکید کرد، برای سال آینده نیز این اعتبارات با رشدی قابل توجه ۵۰۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی پیش بینی شده است.
معاون تحقیقات و منابع انسانی شرکت توانیر افزود: براساس روال موجود، در سه ماهه سوم هر سال شرکت های تابعه توانیر و سایر شرکت های صنعت برق پروژه ها و طرح های تعریف شده خود را مطرح می کنند که پس از دعوت کارشناسان توانیر، به ارایه مستندات و قیمت ها می پردازند و در صورت تایید شدن، بودجه دریافت می کنند.
وی با اشاره به سامانه تحقیقات برق (ساتب)، خاطرنشان کرد: همه شرکت های زیرمجموعه می توانند اولویت های تحقیقاتی خود را در این سامانه ثبت و محققان نیز می توانند طرح ها و پروژه های مدنظر خود را انتخاب و به توانیر اعلام کنند.
رضایی با اشاره به تعیین بیش از یک هزار و ۴۰۰ مورد اولویت تحقیقاتی در سال ۱۳۹۵، یادآوری کرد: این اولویت ها به تفکیک بخش های تولید، انتقال و توزیع برق، مدیریت مصرف، اقتصاد برق و … مشخص شده است.
وی تصریح کرد: بودجه تحقیقاتی شرکت توانیر نزدیک به یک درصد بودجه آن است که معمولا بین چهار دهم تا نیم درصد آن جذب می شود. این در حالی است که میانگین جهانی اعتبارات تحقیقاتی در جهان ۱.۵ درصد بودجه و در کره جنوبی به عنوان کشور پیشرو در این زمینه چهار درصد است.
این مقام مسوول در پایان گفت: همه طرح ها و پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی مطرح شده در توانیر در راستای مقوله اقتصاد مقاومتی، ایمن سازی صنعت برق در مقابل خارج و کاهش وابستگی ها طراحی می شوند.
به گزارش ایرنا، همزمان با برپایی این همایش دو روزه از ۲۵ عنوان توانمندی صنعت برق در حوزه تحقیقات رونمایی که با هماهنگی و ارتباط صنعت برق و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به نتیجه رسیده رونمایی شد.
استفاده از میکروپایل (ریزشمع) در فونداسیون های بتنی خطوط فوق توزیع و انتقال، بهینه سازی فونداسیون دکل های چهار مداره ۲۳۰ و ۶۳ کیلوولت، کنترل کننده قابل برنامه ریزی PLC در حفاظت اتصال زمین فیدرهای خروجی پست های فوق توزیع و ساخت یک Frame Work برای امنیت سیستم اسکادا از جمله عناوین پژوهشی است که از طریق ارتباط صنعت برق و دانشگاه به نتیجه نهایی رسیده است.
در حاشیه این همایش، برخی فعالیت های مشترک به نتیجه رسیده در قالب یک نمایشگاه جانبی، به نمایش درآمد.
ارایه آخرین دستاوردهای پژوهشی و فناوری در شرکت های زیرمجموعه صنعت برق، معرفی ظرفیت های بالقوه داخلی به منظور استفاده بهینه و موثر از آنها در رفع نیازمندی های صنعت برق، تبیین نقش و اهمیت بالای پژوهش در حل مشکلات صنعت برق کشور بر مبنای راهکارهای علمی، دستاوردهای پژوهشی و طرح های تحقیقاتی در قالب تئوری و عملی، بررسی چالش ها و موانع ارتباط صنعت برق و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و ارایه راه حل عملی به منظور دستیابی به اهداف طرح ها و رفع موانع تجاری سازی نتایج طرح های موفق در صنعت برق ، جلب همکاری مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی برای رفع نیازهای عمده صنعت برق از طریق عرضه نیازمندی ها در نمایشگاه جانبی و نزدیک کردن انتظارات صنعت و دانشگاه به یکدیگر، از مهمترین اهداف این همایش بود.

درج دیدگاه