شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

تاکید بر نقش وزارت تعاون در جلوگیری از حوادث کار

تاکید بر نقش وزارت تعاون در جلوگیری از حوادث کار
علیرضا محجوب

تعاون آنلاین – رییس فراکسیون کارگری مجلس با تاکید بر وظیفه وزارت کار در جلوگیری از حوادث حوزه کار، از عدم ارایه مجوز برای استخدام بازرس دروزارت کار انتقاد کرد.

علیرضا محجوب با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت کار جلوگیری از حوادث ناشی از کار است، گفت: اتفاقاتی که تاکنون در مواردی مانند آتش سوزی ساختمان پلاسکو و کارگاه‌های خیابان جمهوری رخ داد حوادث ناشی از کار نبوده و حریق علت وقوع حادثه است، البته ممکن است در برخی موارد حریق ناشی از حادثه کار باشد اما هیچ یک از حریق های رخ داده ناشی از حادثه کار نبوده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت کار باید به ایمن‌سازی برای جلوگیری از حادثه کار توجه کند، افزود: در این زمینه ایمن‌سازی برای جلوگیری از بروز حریق باید از سوی آتش‌نشانی انجام شود، البته وزارت کار نیز می‌تواند برای جلوگیری از حریق در کارگاه‌های تجاری اقداماتی همچون ملزم کردن کارفرما به نصب کپسول انجام دهد؛ اما  از آنجا که وظیفه ای متوجه وزارت کار نیست در صورت وقوع حریق شامل زندان، جریمه و تعطیلی مرکز نمی شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وی با تاکید بر همکاری همه دستگاه ها برای جلوگیری از حریق و حادثه کار، گفت: خوشبختانه هیچ حادثه کاری درطی ۱۰ سال گذشته از اماکن پرتردد پایتخت گزارش نشده و تنها حریق سبب برخی حوادث بوده است.

محجوب افزود: حریق های صورت گرفته در پایتخت حادثه کار نیست، زیرا کارگر یا کارفرما عامل اتفاق نبوده است، ضمن اینکه موضوع وجود ۳۰۰ کد کارگاهی در ساختمان پلاسکو در کمیسیون مربوطه مورد رسیدگی قرار گرفت و مشخص شد که در این ساختمان هیچ صنفی مشغول به کار نبوده است؛ بنابراین به استناد وجود کارگاه نمی توان وزارت کار را مسئول دانست.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تجهیزات کارگاهی سبب حادثه پلاسکو نبوده است، تصریح کرد: به طورحتم وظیفه وزارت کار تنها درحوزه جلوگیری ازحادثه کار است، بنابراین علت حادثه پلاسکو بی توجهی وزارت کار نبوده و این اتفاق حادثه کار نیست، هرچند که اختلافاتی درنوع گزارش و اظهارات مسئولان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نقش وزارت کار درجلوگیری از حادثه کار تنها در کارگاه های تولیدی و صنعتی است، گفت: نحوه چینش بارها باید توسط بازرسان وزارت کار نظارت شود که این مورد رخ داده است، هرچند که برای بازرسی بیش از ۳ میلیون  از کارگاه های بازرگانی و تجاری نیاز به تعداد بسیاری بازرس است که مجلس و دولت مجوز استخدام حتی ۱۰۰ نفر بازرس را هم نمی دهد.

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایمن سازی برای جلوگیری از حریق وظیفه آتش نشانی است، افزود: وظیفه وزارت کار ایمن سازی برای جلوگیری از حادثه کار است.

درج دیدگاه