جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

تعاون در هفته ای که گذشت: فرصت جمعیتی را دریابید

تعاون آنلاین-شهلا کاظمی پور جمعیت شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در همایش «مدرسه تعاونی، اقتصاد مشارکتی» گفت:«مطابق آخرین امار ارایه شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سهم زنان از اشتغال تنها ۱۷ درصد است. در واقع ایران به همراه دو کشور سوریه و عراق دارای کمترین نرخ فعالیت زنان هستند.»

تعاون آنلاین-او ادامه می دهد:«باید بازتعریف جدی از اقتصاد مقاومتی صورت بگیرد بدین معنا که تمرکز مفهوم اقتصاد مقاومتی می بایست از حوزه تولید به حوزه مدیریت مصرف منتقل شود. به ویژه آنکه به گواه آمار، زنان ۸۳ درصد از مصرف کنندگان را شامل می شوند. موضوعی که در کشورهای آسیایی به ویژه  جنوب شرقی آسیا با ارتقا سطح مشارکت زنان در اقتصاد این مساله به فرصتی برای شکوفایی اقتصادی کشور منجر شد.»

کاظمی پور افزود:«فرصت جمعیتی که عموماً بازه ای ۳ دهه ای دارد تنها دو دهه اش برای ایران باقی مانده است. در چنین شرایطی پیشنهاد می شود زنان و مردانی که در مشاغل غیر رسمی و به اصطلاح سیاه مشغول به فعالیت هستند  تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.»

ورود تعاون به امر آموزش در برنامه ششم توسعه

مهناز احمدی دستجردی، مدیر کل زنان و خانواده آموزش و پرورش در باب امکان سنجی مدارس تعاونی در ساختار آموزش و پرورش و تاثیر مدرسه تعاونی بر وضعیت معلمان سخن گفت. وی در آغاز سخنان خود این برنامه را تجلی واقعی مشارکت اعلام کرد و اظهار امیدواری کرد خروجی این همایش منجر به هموار شدن مسیر توسعه شود.

احمدی افزود:«بزرگترین تفاوت مدارس تعاونی با دیگر مدارس غیردولتی در ذی نفع بودن اعضا و اشتغال آنان در همان مدرسه است که منجر به تلاش برای ارتقاء سطح کیفی شرکت تعاونی می شود چرا که کنترل و نظارت را خود اعضا به دست می گیرند و این حلقه مفقوده ای  است که در نظام تعلیم و تربیت به چشم می خورد.»

به گفته وی در برنامه ششم توسعه به صورت مستقیم به بخش تعاون اجازه ورود به امر آموزش داده شده است اما این مدارس باید یک تفاوت اساسی با سایر مدارس داشته باشند تا در ازای ارایه خدمات با کیفیت از مشارکت مالی و غیرمالی مردم بهره مند شوند.تعارضی که امروزه در قول عمل وجود دارد و موجب بی اعتمادی والدین و دانش آوزان با مدرسه شده است از طریق مدارس تعاونی می تواند برداشته شود.

درج دیدگاه