جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

تلاش دولت برای مرهم گذاشتن بر زخم های پلاسکو

تعاون آنلاین – دستورها و توصیه های رییس جمهوری برای پیگیری وضعیت آسیب دیدگان حادثه پلاسکو با حضور در محل این ساختمانِ فروریخته و همچنین دلداری به بازماندگان گرفتارآمدگان زیر آوار، در عنوان نخست بسیاری از روزنامه های امروز قرار گرفت. تظاهرات جهانی علیه ترامپ و بررسی بازار مسکن نیز دیگر محورهای خبری– تحلیلی روزنامه ها بود.

این گزارش به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز یکشنبه ۳ بهمن ماه ۱۳۹۵ خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

حضور روحانی در محل فاجعه پلاسکو
«حسن روحانی» رییس جمهوری صبح دیروز با حضور در محل حادثه پلاسکو، روند عملیات و مسایل مربوط به حادثه و حادثه دیدگان را از نزدیک پیگیری و توصیه ها و دستورهایی در این باره صادر کرد. وی همچنین، در گفت وگو با خانواده های محبوس شدگان زیر آوار به آنان دلداری داد. روزنامه های امروز در عنوان های نخست خود به این موضوع اشاره کردند.
روزنامه «آرمان» حضور رییس جمهوری را مرهم آسیب دیدگان دانست و عنوان کرد: دیروز رئیس جمهور به محل حادثه یعنی ساختمان فرو‌ریخته پلاسکو رفت تا خودش شاهد اوضاع باشد و بتواند دستورات لازم را به عواملش بدهد. خانواده‌های بی قرار که اطلاعی از سرنوشت پدران، همسران و پسران آتش‌نشان خود نداشتند با مشاهده دکتر حسن روحانی آرامشی یافتند، چون می‌دانستند وزارت کشور دولت او بار بزرگی از رسیدگی به وضعیت حادثه را بر عهده دارد. رئیس جمهور در ابراز همدردی با یکی از آتش‌نشانان در حالی‌که وی را در آغوش گرفت، ‌گفت:«ان‌شاءا… زنده هستند و نجات پیدا می‌کنند.» خطاب روحانی به آتش‌نشانانی بود که در زیر آوار هستند. رئیس‌جمهور در جریان این بازدید هم گفت که بسیار متاسفم از حادثه‌ای که در این منطقه پیش آمد، هم برای جان هموطنان، هم اموال و هم مشکلاتی که در منطقه ایجاد شده است. این حادثه درس بزرگی بود برای همه مسئولان در زمینه امن‌سازی زندگی مردم که جزو حقوق شهروندی آنها بود. باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد و این حادثه بسیار تلخ درسی برای آینده باشد.
«پلاسکو، درسی برای آینده» عنوان گزارش «ایران» از گفته های روحانی در محل حادثه پلاسکو بود. در این گزارش آمده است: حسن روحانی در این بازدید، با تجلیل از تلاش، ایثار، فداکاری و جانفشانی نیروهای خدوم آتش‌نشانی، اورژانس، هلال احمر و سایر نیروهای نظامی و انتظامی در مدیریت این سانحه، دستورات لازم را برای تسریع در رسیدگی‌ها و انجام اقدامات مورد نیاز صادر کرد. وی همچنین با نیروهای آتش‌نشانی و امداد مستقر در محل حادثه گفت‌و‌گو و خدمات ایثارگرانه آنان به مردم را در نزد خداوند مأجور دانست و از آنان قدردانی کرد. رئیس جمهوری، پس از بازدید در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، با ابراز تأسف از حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو اظهارکرد: این یک درس و هشداری برای همه مسئولان بود که در زمینه ایمن‌سازی زندگی مردم که جزو حقوق شهروندی همه است، از جمله شهر، منطقه، فروشگاه و محل رفت و آمد امن، باید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری انجام گیرد.
روزنامه «شهروند» نیز دستورهای روحانی در پیگیری حادثه پلاسکو را چنین برشمرد: خسارت زیان‌دیدگان جبران شود. برای جلوگیری از خطرات مشابه برنامه‌ریزی شود به ساختمان‌های آسیب‌پذیر توجه ویژه شود. شرایط به حالت عادی برگردد. شرکت‌های بیمه خسارت‌ها را پرداخت کنند. تأمین اجتماعی به وضع کارگران حادثه رسیدگی کند.
«شرق» زیر عنوان «نگرانیم و امیدوار» از زبان روحانی، نگاشت: سه روزی است که حادثه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو و ویرانی آن، همه اخبار کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است. رئیس‌جمهوری نیز اوایل صبح روز گذشته با حضور در چهارراه استانبول تهران از محل حادثه بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند امداد و نجات و همچنین آواربرداری از ساختمان‌های آسیب‌دیده قرار گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در این بازدید فرماندهان عملیات اطفای حریق، اورژانس و امدادرسانی، مدیریت بحران و آواربرداری و انتظامی گزارشی را از فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده در این حادثه به رئیس‌جمهوری ارائه کردند. رئیس‌جمهوری همچنین با نیروهای آتش نشانی و امداد مستقر در محل حادثه گفت‌وگو و خدمات ایثارگرانه آنان به مردم را نزد خداوند مأجور دانست و از آنان تقدیر کرد.
«فرهیختگان» حضور رییس دولت یازدهم در محل حادثه را «عزم دولت برای التیام زخم بازماندگان» دانست و عنوان کرد: رئیس جمهوری با بیان اینکه همه ما در عین حال نگران عزیزانی هستیم که در زیر آوار مانده‌اند‌، گفت که امیدوارم‌ با تلاش‌های هماهنگی که انجام می‌گیرد بتوانیم برخی از آنان را به سلامت خارج کنیم. آنهایی که جان عزیز خودشان را از دست داده‌اند در دل مردم برای همیشه جاودانه می‌مانند؛ چرا که اینها برای نجات مردم رفتند و خودشان در میان آتش و دود و آهن گرفتار شدند.
حضور رییس جمهوری در چهارراه استانبول و پیگیری ویژه حادثه پلاسکو، همچنین، عنوان نخست روزنامه های «ستاره صبح»، «آفتاب یزد»، «اطلاعات»، «رسالت» و «جمهوری اسلامی» قرار گرفت.

پس لرزه های حضور ترامپ در کاخ سفید
اعتراض های مردم آمریکا علیه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور که پیش از مراسم تحلیف وی آغاز شده بود با نخستین اقدام های وی مانند لغو برنامه «اوباماکر» و انتشار سند برنامه هایش، به دیگر کشورها نیز سرایت کرد. شماری از روزنامه های امروز به این موضوع پرداختند.
«جهان علیه ترامپ» عنوان گزارش «تجارت» بود که در آن به تظاهرات گسترده جهانی علیه رییس جمهوری تازه‌ آمریکا اشاره کرد. در این گزارش می خوانیم: همزمان با برگزاری مراسم تحلیف دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا تظاهرات گسترده‌ای هم در ایالات متحده و هم در کشورهای اروپایی و اقیانوسیه علیه وی شکل گرفت که همچنان ادامه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بزرگترین تظاهرات در آمریکا به ویژه در واشنگتن دی‌سی که محل برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری آمریکا بود برگزار شد.
به نوشته تجارت، در روز مراسم تحلیف افرادی نیز در شهرهای مختلف اروپا علیه چهل و پنجمین رییس‌ جمهوری آمریکا راهپیمایی کردند. معترضان در کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا، لهستان، آلمان فریادهایی علیه وی سر دادند. حدود ۵۰۰ فعال در مقابل سفارت های آمریکا در لندن تجمع کردند و پلاکاردهایی در دست داشتند که به‌ آمریکایی‌ها تاکید می‌کردند «ترامپ را دور بیندازی».
روزنامه «دنیای اقتصاد» زیر عنوان «دوقطبـی ترامپی در ایـالات‌ متحـده» ضمن اشاره به تظاهرات علیه ترامپ در آمریکا و دیگر کشورها، پیامدهای انتخاب ترامپ را بررسی کرد. این روزنامه نوشت: تبعات ریاست ‌جمهوری ترامپ را در دو بعد داخلی و خارجی می‌شود دسته‌بندی کرد. در بعد داخلی، درگیری‌ها و بی‌ثباتی‌ها، آتش زدن خودروها، شکستن شیشه اتومبیل‌ها و دوقطبی ملموس «حامیان» و «مخالفان» ترامپ کاملا قابل رویت است. …اولین پیامد خارجی: بلافاصله پس از ادای مراسم تحلیف دونالد ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، کار ساخت ۲۷۰۰ واحد مسکونی جدید در اراضی اشغالی از سر گرفته شد. شهرک‌نشینان برای اینکه نشان دهند در انتظار پایان یافتن دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما هستند، پرچم‌های آمریکا را در خیابان‌های اطراف آویزان کردند و منتظر ادای مراسم تحلیف ترامپ در کاخ سفید ماندند. دومین پیامد خارجی: حضور «یو شای کون»، نخست‌وزیر پیشین تایوان، به همراه جمعی از قانون‌گذاران و مقامات دولت محلی تایوان در مراسم تحلیف ترامپ در واشنگتن بود.
«ترامپ با ایران ‌هراسی ‌آمد» عنوان برگزیده روزنامه «جوان» بود که در آن آمده است: همزمان با انتشار سند خط مشی دولت ترامپ که در آن بر ایجاد سپر دفاع موشکی علیه ایران تأکید شده است، اعراب نیز ماشین سیاست‌های ضد ایرانی خود را به‌کار انداختند. وزیر خارجه بحرین از تأسیس کمیته دائمی علیه ایران در اتحادیه عرب خبر داد و گفت که نام این کمیته «دخالت‌های ایران در ‏کشورهای عربی» است. یک مقام سعودی هم مدعی شد که ترامپ در صورت پایبند نبودن ایران به برجام، تحریم‌ها علیه تهران را بازگرداند.
جوان گزارش داد: با انتشار سند دولت ترامپ که سیاست ضدایرانی را در دستور کار قرار داده است، کشورهای عربی هم با موج سواری روی این موضوع سعی دارند سیاست‌های خصمانه علیه ایران را تشدید کنند. در همین راستا، خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین روز شنبه با ادعای اینکه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با ‏تهدیدات زیادی از جمله تهدیدات امنیتی از جانب مرزهای یمن و عراق مواجه هستند، ایران را به عنوان نخستین تهدید امنیتی ‏برای این کشورها توصیف کرد.
«تعادل» در گزارش خود با اشاره به لغو برنامه اوباماکر نوشت: رییس‌جمهوری جد‌‌ید‌‌ امریکا به سازمان‌های د‌‌ولتی د‌‌ستور د‌‌اد‌‌ه تا د‌‌ر راستای تضعیف قانون بهد‌‌اشت و د‌‌رمان اوباما موسوم به «اوباماکر» اقد‌‌ام کنند‌‌. گفته شد‌‌ه، سازمان‌های د‌‌ولتی موظف شد‌‌ه‌اند‌‌ تا از اجرای مفاد‌‌ی که به ایالات، شرکت‌ها و افراد‌‌ بار مالی وارد‌‌ می‌کند‌‌، چشم‌پوشی کرد‌‌ه، به تعویق اند‌‌اخته، معاف کرد‌‌ه یا آن را به تاخیر بیند‌‌ازند‌‌. ترامپ د‌‌ر رقابت‌های انتخاباتی وعد‌‌ه د‌‌اد‌‌ه بود‌‌ تا به محض روی کار آمد‌‌ن میراث بهد‌‌اشت و د‌‌رمان اوباما را لغو کند‌‌. کاخ سفید‌‌ اعلام کرد‌‌ه است ایالات‌متحد‌‌ه به‌زود‌‌ی از توافق تجارت آزاد‌‌ د‌‌و سوی اقیانوس آرام که ۴کشور حوزه جنوب شرق آسیا نیز د‌‌ر آن حضور د‌‌ارند‌‌ خارج خواهد‌‌ شد‌‌. سخنرانی مراسم سوگند‌‌ ترامپ نگرانی سرمایه‌گذاران از سیاست‌های حمایتی د‌‌ر حوزه تجارت را برانگیخته است.

نگاه روزنامه ها به بازار مسکن
به گزارش ایرنا، بازار مسکن چند سالی است که در وضعیت رکود به سر می برد و اقدام ها و برنامه های اجرا شده برای رونق این بازار هنوز نتایج خود را نشان نداده است. روزنامه «تفاهم» از چهارساله شدن رکود مسکن خبر داد و به نقل از «حسن محتشم» رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران عنوان کرد: مسکن سهم ۱۵ درصدی در اقتصاد کشور دارد و اکنون وارد چهارمین سال رکود خود شده که ناشی از رکود حاکم بر اقتصاد کلان کشور است. رکود مسکن ناشی از رکود اقتصاد کلان کشور است و اگر این رکود ادامه پیدا کند تبعات منفی زیادی مثل بیکاری و بزهکاری در پی خواهد داشت.
تفاهم افزود: دولت باید شرایط اقتصادی کشور را تغییر دهد چرا که سیاست های حاکم بر اقتصاد موجب رکود در بخش مسکن شده است. دو سال پیش اعلام شد تا افق ۱۴۰۴ سالانه باید یک میلیون مسکن احداث شود، اگر چنانچه این تعداد هم احداث می‌شد عرضه و تقاضا با یکدیگر برابر می‌شد، اما متاسفانه آمارها حاکی از این است که هیچ زمانی به این عدد و آمار نرسیده ایم.
رکود مسکن همچنین، موضوع گزارش نخست روزنامه «جهان صنعت» بود. در این گزارش آمده است: بازار مسکن و همچنین اقتصاد کشور در ایستایی عمیقی به سر می‌برند‌. بعضی از کارشناسان رکود فعلی مسکن را عادی می‌دانند و معتقدند دلیل اصلی رکود، وجود واحدهای خالی فراوان و زیادی عرضه مسکن است‌. رکود مسکن نه به‌خاطر وجود مازاد مسکن بلکه به خاطر ظهور فاز جدید در این بازار است‌. در نوشته قبلی (مورخ ۲۰ دی) متذکر شدیم که سهم مسکن در سبد خانوار در استان تهران طی سال‌های اخیر رشد داشته است‌. این به آن معنی است که افراد فاقد مسکن به دلیل بالا رفتن سهم اجاره در سبد خانوار توانایی خرید خانه جدید را ندارند‌. در این نوشته شواهد دیگری برای بروز بحران و‌ گذار فاز جدید در وضعیت مسکن ارائه خواهیم داد‌.
جهان صنعت ضمن تحلیل وضعیت بازار مسکن با ترسیم نمودار، افزود: جمع سرمایه‌گذاری‌های افراد ثروتمند در بخش املاک، اقتصاد کشور را فلج خواهد کرد‌. بخش اصلی قیمت مسکن در تهران مربوط به قیمت زمین است‌. انباشت سرمایه‌گذاری افراد در بخش زمین باعث کاهش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصاد کشور می‌شود‌. مجددا متذکر می‌شویم که ارزش اسمی زمین‌های کلانشهرهای کشور چندین برابر تولید ناخالص ملی است‌. این به آن معنی است که انبوهی از ثروت که می‌تواند در بخش صنعت و خدمات جایگزین شده، ایجاد شغل کرده و در رشد اقتصادی نتیجه دهد در بخش غیرمولد زمین تجمیع می‌یابد‌. در کوتاه‌مدت ممکن است موجران و صاحبان ملک خشنود شوند‌. در درازمدت اما این تولید ناخالص ملی است که سیر قهقرایی به خود می‌گیرد و این آتش گریبان همه را خواهد گرفت‌.

درج دیدگاه