شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

در نشست مشترک تعاونگران ایران و فرانسه مطرح شد

توسعه کشاورزی با تاکید بر تشکل های تعاونی

تعاون آنلاین – نشست مشترک مسوولان بخش تعاون ایران و فرانسه صبح یکشنبه با حضور هیئتی از تعاونگران فرانسه و ایران و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در محل این سازمان برگزار شد.

در بخش اول نشست رییس هیئت فرانسوی و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی به ایراد سخنرانی پرداختند. در بخش دوم نماینده های تعاونی های فرانسه به معرفی قابلیت ها و ظرفیت های خود پرداختند و به سوالات تعاونگران ایرانی پاسخ دادند.

رییس هیئت فرانسوی ضمن ابراز خرسندی از همکاری با بخش تعاون ایران گفت: «ما در پی توافقاتی که در سفر وزیر امور خارجه و وزیر کشاورزی فرانسه حاصل شد به ایران آمدیم و به دنبال این هستیم که همکاری خود را با بخش تعاون ایران گسترش دهیم و تجربیات خود را در اختیار تعاونگران ایرانی قرار دهیم. در بخش کشاورزی فرانسه ۲ هزار و ششصد تعاونی فعال هستند و ۷۵ درصد تولید محصولات کشاورزی و ۴۰ درصد درآمد این بخش در اختیار آنهاست. این تعاونی ها ۱۶۵ هزار عضو دارند و ۱۱ هزار تعاونی کوچک و پایه ای با آنها همکاری می کنند. ما با حمایت همه جانبه وزیر امور خارجه فرانسه به ایران آمدیم و مایلیم همکاری بلند مدت و قوی با ایران داشته باشیم.»

حسین صفایی، مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به شباهت کلی بخش کشاورزی ایران و فرانسه گفت: ۶ هزار و ۷۰۰ تعاونی در زیر مجموعه سازمان مرکزی تعاون روستایی فعال است که ۶۰۰ مورد آن اتحادیه هستند. ما اصراری بر افزایش کمی تعاونی ها نداریم. تفاوت مهم بخش تعاون کشاورزی ایران و فرانسه در این است که تعاونی های کشاورزی ایران علی رغم تعاونی های فرانسه در تولید مستقیم فعال نیستند و بیشتر در زمینه خدمات و توزیع و تامین نهاده ها فعالیت می کنند. از این جهت در حوزه بذر، غلات، دانه های روغنی و چغندر زمینه همکاری های خوبی فراهم است. در زمینه سموم کشاورزی و ماشین آلات هم می توانیم به تفاهم برسیم.

در پیام صفایی به مناسبت حضور هیئت فرانسوی در ایران آمده است: «استراتژی رشد کشاورزی پایدار، تنها زمانی به موفقیت کامل دست می یابد که نقش اساسی در طرح ها و برنامه به روستاییان و کشاورزان داده شده و با جلب مشارکت و ساماندهی آنان در سطوح ملی و محلی و ایجاد تشکل ها و تعاونی های موضوعی، زمینه همکاری، سرمایه گذاری و نقش آفرینی آنان در عرصه های متنوع تولید، اقتصاد و توسعه فراهم گردد.

بی تردید توسعه کشاورزی با تاکید بر تشکل های تعاونی و موضوعی راهی برای رسیدن به امنیت غذایی و دست یابی به اهداف کلان اقتصاد مقاومتی است. جوامعی که با تغییر الگوی کشت، به تولید پایدار و امنیت غذایی دست یافته اند، در برابر تهدیدات خارجی با کمترین اثرات منفی در بخش های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی مواجه هستند.»

وی افزود: «دو حوزه برای گفت و گو وجود دارد که یکی انتقال تجربه و دانش مدیریت تعاونی است و دیگری توافق پیرامون محصولاتی است که می توانند مورد مبادله قرار بگیرند. تعاونی های ایران در حوزه کشاورزی به صورت گسترده در سطح روستاها فعال هستند اما مشکل اصلی ما پایین بودن بهره وری است. از دیگر مشکلات تعاونی ها رغبت کم سرمایه گذاران برای ورود به این بخش است و ما می خواهیم برای حل این مشکلات از تجربیات فرانسوی ها استفاده کنیم. »

درج دیدگاه