جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

حمایت از کشاورزان زعفرن با خرید توافقی

اداره تعاون روستایی شهرستان کاشمر به منظور حمایت از تولیدکنندگان زعفران منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و بخش کوهسرخ، خرید توافقی محصول زعفران کشاورزان این منطقه را آغاز کرده است.

اداره تعاون روستایی شهرستان کاشمر به منظور حمایت از تولیدکنندگان زعفران منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و بخش کوهسرخ، خرید توافقی محصول زعفران کشاورزان این منطقه را آغاز کرده است.

محمدرضا فارسیان، رییس اداره تعاون روستایی شهرستان کاشمر با بیان این مطلب افزود: زعفران‌کاران می‌توانند ضمن مراجعه به اداره تعاون روستایی کاشمر با در دست داشتن برگه معرفی‌نامه کشاورز از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، محصول زعفران خود را تحویل داده تا پس از طی مراحل نمونه‌گیری و تأیید آزمایشگاه، مبلغ آن تعیین شده و به حساب آنان واریز شود.

رییس اداره تعاون روستایی کاشمر تصریح کرد: ای سازمان باید تا پایان فصل برداشت زعفران نسبت به خرید توافقی اقدام کند و لذا خرید زعفران از کشاورزان تا پایان آذرماه ادامه خواهد داشت ضمن اینکه برای خرید محصول با محدودیت مواجه نیستیم.

فارسیان با بیان اینکه خرید توافقی زعفران قیمت ثابتی ندارد و با توجه به کیفیت محصول تعیین می‌شود خاطرنشان کرد: هر کیلو زعفران خشک ارائه شده به سازمان تعاون روستایی از قیمت ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون ۴۰۰ هزار تومان خرید خواهد شد.

وی تأکید کرد که فعلاً تنها زعفران تولید شده در سال جاری خریداری می‌شود.

شایان ذکر است که طرح خرید توافقی زعفران در سال جاری با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی نمایندگان شهرستان‌های تولید‌کننده زعفران در مجلس شورای اسلامی و به منظور جلوگیری از ضرر و زیان زعفرانکاران اجرایی شده است.

پیش از این در فصل برداشت زعفران عده‌ای از دلالان و افراد سودجو با کاهش قیمت زعفران منجر به تحمیل خسارت به کشاورزان می‌شدند ضمن اینکه سرمازدگی سال گذشته و کاهش بارندگی منجر به کاهش محصول زعفران در سال جاری شده است.

همچنین چندی پیش مدیرکل سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی در خصوص چگونگی خرید و پرداخت وجه محصول با اشاره به دو نوع خرید امانی و قطعی اظهار کرد: در شیوه امانی کشاورز با تحویل محصول ۳۰ درصد مبلغ را نقدا دریافت و محصول به مدت سه ماه در اختیار تعاون روستایی امانت خواهد ماند و در صورتی که در این مدت کشاورز زعفران خود را بتواند به قیمت بالاتر از نرخ تعاون روستایی بفروشد، با پرداخت ۳۰ درصد دریافتی می تواند محصول خود را تحویل گیرد.

مجید چالاک با بیان اینکه در شیوه خرید قطعی نیز ۴۰ درصد قیمت زعفران به کشاورزان پرداخت می شود و مابقی نیز ظرف مدت سه ماه پرداخت خواهد شد، وی گفت: با تمام توان و ظرفیت تلاش خواهیم کرد با تنظیم بازار بتوانیم از افت قیمت و وارد شدن ضرر و زیان به کشاورزان جلوگیری کنیم.

درج دیدگاه