یکشنبه, اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

دو گام اجرایی تا سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد فاصله داریم

رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه مسئولان بخش تعاون از اعضای نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: اصل ۴۴ سیاست مربوط به شما است و این ابتکار تعاونی‌ها است که بتوانند به این فهم برسند.

رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: طبق اصل ۴۴ سهم تعاونی‌ها در اقتصاد باید به ۲۵ درصد برسد بنابراین رسیدن به این هدف باید در دو گام اجرایی شود.

به گزارش تعاون آنلاین، علی آقامحمدی در دیدار بار رؤسای اتاق تعاون ایران با بیان اینکه هفته گذشته جلسه مهم و تأثیرگذاری در قالب دیدار مقام معظم رهبری با رؤسای بخش اقتصاد صورت گرفت، گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی حق شما در تعاونی‌ها و بخش خصوصی است و معنا و مفهوم اصل ۴۴ آن است که جایگاه و سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور به ۲۵ درصد برسد.

برنامه ریزی برای افزایش سهم تعاونی در اقتصاد

رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه رساندن سهم تعاونی‌ها به ۲۵ درصد مسئولیتی است که از امروز به بعد درباره آن از شما سئوال می‌شود، گفت: باید بخش تعاون به این سهم برسد تا اقدامات لازم برای رفع مشکلات آن انجام شود.

او توضیح داد: امیدواریم این موضوع به بانک مرکزی ابلاغ شود و در سال آینده حساب بخش تعاون در حساب‌های ملی احقا شود.

آقامحمدی افزود: در گام اول باید سهم ۶ درصدی دو برابر و به ۱۲ درصد برسد و در گام دوم به ۲۴ درصد برسد.

رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری افزود: برنامه‌ریزی برای ورود تعاونی‌ها به ساختمان، صنعت، نظام ملی و یا سایر بخش‌های اقتصادی از جمله برنامه‌هایی است که باید بخش تعاون در مورد آن برنامه‌ریزی کند. در هر حال تعاونی‌ها مکمل یکدیگر هستند و به صورت زنجیره‌ای و شبکه‌ای باید تأمین مالی شوند و منابع مربوط به آن درون خود شبکه دیده شود.

او با اشاره به اینکه به جز آن که زنجیره‌ها توسط نیرو‌های انسانی به یکدیگر متصل می‌شوند باید به صورت شبکه‌ای با یکدیگر ارتباط داشته باشند، گفت: به طور مثال در اتاق اصناف ایران حوزه طلا و جواهر نقشه جامعی را ارائه کرده و از طریق این نقشه تمامی صادرات و توزیع‌های داخلی را انجام می‌دهد در حوزه تعاون هم باید سند جامعی در این بخش تهیه شود.

آقامحمدی افزود: در حوزه ساختمان یک بخشی به نام ۱۴ وجود دارد که ۱۴ شرکت در بخش‌های مختلف ساختمانی فعالیت می‌کنند و دفتر آن‌ها در خرپشته یک ساختمان با یک پرسنل قرار دارد، اما این ۱۴ شرکت تاکنون توانسته‌اند پروژه‌های ساختمانی بزرگی را اجرایی کنند؛ بنابراین تعاونی‌ها نیاز به یک تشکل و ساختار قوی نیاز دارد.

رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری یادآور شد: ارائه یک برنامه جامع مدون می‌تواند در اصل ۴۴ به شما کمک کند و سهم تعاون را از ۶ درصد به ۲۵ درصد افزایش دهد.

او با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی باید بخش تعاون در دو گام فعالیت‌های خود را انجام دهد، گفت: در گام اول آن است که این سهم به ۱۲ درصد و در گام دوم به ۲۴ درصد رسانده شود.

آقامحمدی توضیح داد: در بخش توسعه صادرات ایران ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات داشته که باید سهم این صادرات به همسایگان از ۲۴ کشور به ۴۸ کشور افزایش یابد و برای اجرایی شدن این طرح باید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری با حضور نیرو‌های متخصص انجام شود.

رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی دارای ۵ ویژگی است، گفت: یکی از این ویژگی‌های مهم مردمی کردن فعالیت‌ها و کار‌ها است تعاونی‌ها اعم از تعاونی‌های قدیم و جدید باید در قالب سهامی‌های عام فعالیت کنند.

او بیان کرد: برای رساندن سهم تعاونی‌ها به ۲۵ درصد باید یک نقشه جامع و نیرو‌های فعال وجود داشته باشند و اگر اعضای تعاونی‌ها در این بخش اعلام آمادگی نکردند فراخوانی برای جذب نیرو دهید.

آقامحمدی تأکید کرد: باید عدالت بنیادین وجود داشته باشد و این عدالت به طور معمول در تعاونی‌ها نهفته است و به طور معمول در این بخش باید تمامی اقداماتی مربوط به فعالیت‌های تعاونی‌ها توسط نیرو‌های داخلی و در داخل ایران انجام شود.

رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه در دوره‌ای که من نماینده مجلس بودم مشکل بیکاری و مسکن دو معضل اساسی در بین مردم بود، گفت: در آن دوره از طریق راه‌اندازی تعاونی مسکن مشکل بسیاری از افرادی که مسکن نداشتند را برطرف کردم در شرایط کنونی هم باید با اعتماد به تعاونی‌ها مشکل مسکن را برطرف کنیم.

طرح جدید دولت، مسکن را ۲ میلیون ارزان تر می کند

او افزود: در طرح جدید مسکنی دولت ۲ و نیم تا ۳ و نیم میلیون تومان در هر متر مربع بسیار گران است و این قیمت می‌توانست ارزان‌تر تمام شود.

آقامحمدی با اشاره به اینکه این طرح با چنین قیمت‌هایی اگر به اتمام نرسد مانند مسکن مهر می‌شود به طوری که اگر در سال‌های ابتدایی این طرح به اتمام می‌رسید با معضل افزایش قیمت برای متقاضیان روبرو نمی‌شد چراکه هر سال که از اجرای این طرح می‌گذرد قیمت تمام شده برای متقاضی گران‌تر می‌شود.

رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه ۸۷۶ هزار نفر در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی مشغول کار هستند، گفت: آیا این افراد مسکن نمی‌خواهند؟ چرا هیچکس دنبال کار و یا ساخت مسکن برای آن‌ها نیست؟ بنابراین باید تعاونی‌ها برای مسکن این افراد هم تدبیر کنند.

او یادآور شد: تجمع تقاضا اصل کار تعاونی‌ها است. باید فرصت جدیدی در اقتصاد ایجاد می‌شود و البته تعاونی‌ها باید قدر این سهم ۶ درصدی را بدانند چراکه در سال‌های گذشته سهم تعاونی‌ها تنها یک درصد بود.

آقامحمدی گفت: باید تنوع کاری را ایجاد کنیم و کار اصولی در حوزه‌های مختلف را انجام دهیم به طوری که با ابتکاراتی که به خرج می‌دهیم می‌توانیم موانع و مشکلات بسیار زیادی را از سر راه برداریم.

رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه مسئولان بخش تعاون از اعضای نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: اصل ۴۴ سیاست مربوط به شما است و این ابتکار تعاونی‌ها است که بتوانند به این فهم برسند.

درج دیدگاه