جمعه, اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۳

راه‌اندازی کسب و کارهای دسته جمعی در قالب تعاونی‌ها

تعاونی گلستان مشکلات راهکار محمد رهبری

فعال کارآفرینی با راه اندازی تعاونی‌های تولیدی، موفق به ایجاد یک کسب و کار دسته جمعی شده است.

فعال کارآفرینی با راه اندازی تعاونی‌های تولیدی، موفق به ایجاد یک کسب و کار دسته جمعی شده است.

به گزارش تعاون آنلاین، حرف از تعاونی که می شود یعنی کاری دستی جمعی، کاری که چند نفر دست به دست هم می دهند برای رزق و روزی خودشــان تلاش می کنند.

جزئیات وضعیت اشتغال ناقص در بهار ۹۹/ یک‌میلیون و ۸۱۸هزار نفر اشتغال ناقص دارند

مصطفــی سیف، کارشــناس مدیریت منابع طبیعی سازمان بسیج سازندگی استان همــدان هم درخصــوص تعاونی هــا همین نظــر را دارد. او که این روزهــا مجری طرح راه اندازی تعاونی ها در نقاط مختلف استان همدان اســت و با همکاری همکارانش تسهیلاتی را برای متقاضیان درنظر گرفته اند تا قدمی تازه در عرصــه ی اقتصاد مقاومتی و محرومیت زدایی بر دارنــد.

وی می گوید: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی، سیاست کلی سازمان بسیج سازندگی از همان ابتدا این بود که شرکت های تعاونی به جای فعالیت انفرادی قرار بگیرد. دلیل این تفکر هم این بود که تجربه ثابت کرده کارهای انفرادی هر چند می تواند اشــتغال زا باشــد اما فقط برای یک نفر ایــن کار صورت می گیــرد درحالی که اگر تعــدادی از افراد با هم جمع شوند و شرکت تعاونی راه اندازی کنند نه تنها درآمد زایی بیشتری خواهد داشت بلکه آنها می توانند محصولات خود را تبدیل به برند کرده و آنها در جامعه ی بزرگتری مثل کشور به فروش برسانند.

سیف ادامه داد: یکی دیگر از مزیت های شــرکت های تعاونی این اســت کــه افراد به جای اینکه برای دیگران کار بکنند می توانند برای خودشــان کار بکنند و سود را بین خود اعضاء تعاونی تقسیم کنند.از طرفی وظیفه ی هرفرد در تعاونی ها مشخص است و قانونا باید پاســخ گوی کاری که به او محول شده است باشد به این ترتیب مســئولیت پذیری هر فرد در کار تعاونی بیشتر از کارهای انفرادی ویا کار کردن برای دیگران است.

این فعال تعاونی گفت: راه اندازی شرکت های تولیدی به صورت تعاونی میزان ســود کار را چندین برابر می کند و میزان ضرر را نیز کاهش می دهد، همینطور در شرکت های تعاونی افراد بیشتری می توانند به عنوان نیروی کار مشغول شــوند و به همین ســادگی میزان اشتغال به صورت چشــم گیری در سطح جامعه افزایش پیدا می کند.

وی اضافه کرد: با توجه به این سیاست کلی سازمان بسیج ســازندگی استان همدان در ســال ۹۶ به صورت پایلوت به ۵ شــرکت تعاونی در ســطح اســتان همدان که بیشتر این شــرکت های تعاونی به صورت خانوادگی راه اندازی شده بودند تسهیلاتی با سود کم بهره ارائه کرد. به این ترتیب این تعاونی ها با نظارت دقیق ودلسوزانه ی ســازمان بسیج کشاوزی کارشان را در حوزه های مختلف همچون تولید و بسته بندی چیپس میوه، تولید شیره انگور و بســته بندی آن، مبــل و منبت کاری، تولید ترشــیجات و شــوریجات، پرورش قــارچ در شهرهای این تعاونی، اسدآباد ملایر، تویسرگان،.کبودر آهنگ همدان آغاز کرده اند.

سیف بیان کرد: نکته ی جالــب در آغاز به کار این شــرکت های تعاونی مردمی بودند آنهاست. این تعاونی ها شــخصا به بســیج سازندگی مراجعه کرده ومتقاضی دریافت تســهیلات شــدند و دربرخی از موارد نیز توسط یکی از روحانیون فعال که با ســازمان بسیج ارتباط خیلی خوبی داشت معرفی شدند. سازمان نیز بعد از بررسی های لازم و کارشناسانه وقتی از درآمدزا بودن طرح مطمئن می شود تسهیلات را اعطاء می کند.این تســهیلات  برای هرنفر ۱۵ میلیون تومان درنظر گرفته شده است و به صورت مرحله به مرحله در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. در مرحله اول تســهیلات برای خریداری تجهیزات و دستگاه ها پرداخت شده و در مرحله ی دوم تســهیلات برای سرمایه ی درگردش تعاونی ها اعطاء می شود.

*آموزش می دهیم

اینکه فرد و یــا تعاونی ها برای آغاز به کار خود اطلاعات کافی داشته باشند و یا آموزش دیده باشــند یکی از فاکتورهای مهمی اســت که سازمان بسیج سازندگی به آن اهمیت می دهد.

ســیف بیان کرد: اگر فرد یا افرادی که صورت شرکت تعاونی قصد دارند کاری را آغاز کنند درآن زمینه مهارت نداشته باشند درسازمان بسیج ســازندگی این افراد توســط مربیان و کارشناسان مجرب تحت آموزش قرار گرفته واز طریق ســازمان فنی و حرفه ای کشور و یا سازمان ترویج جهاد کشاورزی گواهی آموزشی دریافت می کنند. با این مدرک ایــن افــراد می توانند در بحث مجوزهایی که برای شــروع کار احتیاج دارند نیز اقدام کنند.

*سفارش می کنیم

وی ادامــه می دهد: خبــر خوشــحال کننده این اســت که ســازمان بسیج ســازندگی به شرکت های تعاونی که تســهیلات سازمان را دریافت کرده ا ند و یا درحال دریافت هســتند کمک های دیگری نیز می کند. به طور مثال در بحث مجوزهای لازم مثل مجوز سازمان غذا و دارو و غیره تفاهم نامه هایی با این ســازمان ها داریم که از این طریق می توانیم تعاونی ها را برای گرفتــن مجوز از این نهادها سفارش می کنیم. حتی اگر این افراد در زمان آغاز بــه کار و یا حتی در زمــان بهره برداری احتیاج به مشــاوره داشته باشــند نیز آنها را همراهی می کنیم و تنهایشــان نمی گذاریم. حتی در ســازمان بسیج ســازندگی همدان به افرادی که قرار اســت به صــورت انفرادی کاری مثل صنایع دستی و بسته بندی و حتی صنایع تبدیلی را آغاز کننــد نیز هم آموزش می دهیم و هم مشاوره و در انتها تسهیلات نیز دراختیارشان می گذاریم.

درج دیدگاه