جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

رزاقی: تعاون قدمتی به اندازه تاریخ ایران دارد

ریشه بسیاری از مشکلات در حوزه خصوصی سازی بی توجهی به بخش تعاون در اقتصاد ایران است.

ریشه بسیاری از مشکلات در حوزه خصوصی سازی بی توجهی به بخش تعاون در اقتصاد ایران است.

دولت یازدهم چقدر خصوصی سازی واقعی انجام داد؟

ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی و استاد بازنشسته دانشگاه با اعلام این مطلب که فلسفه تعاون فراتر از یک کار اقتصادی است، گفت: تعاون تبلور شعار یکی برای همه و همه برای یک است اما متاسفانه می بینیم که بسیاری از کسانی که منافعشان در اقتصاد دولتی و اقتصاد خصوصی وابسته معنا می شود از این بخش اقتصادی استقبالی نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه داستان تعاون تنها بی توجهی به این بخش نیست و باید ماجرا را فراتر از این موضوع ارزیابی کرد، ادامه داد: در حقیقت می‌بینیم در بسیاری از موارد در عمل مانع از فعالیت درست و مفید این بخش می شوند.

او با تاکید بر اینکه بخش تعاون نیاز به اجرای قانون دارد نه حمایت خاص و ویژه ، گفت: تاب آوری اقتصاد در بخش تعاون بالاست و از سوی دیگر در این حوزه اقتصادی افراد تنها به سود  منفعت شخصی فکر نمی کنند. وقتی منفعت جمعی مورد توجه باشد، کم کم حاکمیت پول  سرمایه کمرنگ می شود و  کار ارزش ذاتی خود را پیدا می‌کند.

او در پاسخ به این سئوال که برخی معتقدند این بخش سابقه دیرینه ای ندارد و با روحیه ایرانی ها سازگار نیست، گفت: چه کسی گفته است سابقه تعاونی ها در ایران دیرینه نیست؟  این بخش حداقل به اندازه تاریخ ایران قدمت دارد ، از دیرباز  یک چوپان ، دام همه افراد ده یا بستگان خود را چرا می‌برد و مواهب این دام میان تمامی افراد مالک تقسیم می شد، در کدام روستا افراد همگی دست از کار می کشیدند تا ۱۰ گوسفند یا حتی صد گوسفند خود را به چرا ببرند، کار جمعی و تعاون در این اقتصاد معنا و مفهوم ویژه ای داشت .

وی گفت: از سوی دیگر افراد به صورت جمعی روی زمین های خود کار می کردند و مسوولیت کشت و آبیاری و برداشت میان افراد تقسیم می شد پس می بینید هم سابقه فعالیت جمعی و تعاونی در ایران وجود دارد و هم این فرهنگ در کشورمان وجود داشته است اما در سایه بی توجهی از یک سو و تخریب این بخش از سوی دیگر امروز با مشکلات متعددی روبرو شده‌ایم از این رو باید  برای حل مشکل بار دیگر به این بخش توجه ویژه نشان دهیم.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بخش تعاون تنها در قامت یک وزارتخانه نمی‌تواند معنا یابد، گفت: لازم می بینم برنامه ای با هدف تبلیغ فرهنگ تعاون تدوین شود تا مردم بدانند تعاون به معنای فقر و بی پولی نیست،بلکه معنای آن کار جمعی و سود همگانی از یک فعالیت اقتصادی است.

درج دیدگاه