پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

روحانی: ایران کشور صلح و دوستی/ امروز زمانی نیست که بتوان بین ملت ها دیوار کشید

تعاون آنلاین – رئیس جمهوری، ایران را کشور صلح و دوستی معرفی کرد و گفت: امروز زمانی نیست که بین ملت ها دیوار کشی کرد، ‌یادشان رفته است که سالیان پیش دیوار برلین فرو ریخت؟ اگر بین ملت ها دیوارهم باشد، باید برداشت.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری که در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، این مطلب را بیان کرد و افزود: دنیای امروز دنیایی نیست که بتوان بین ملت ها و مردمان سرزمین های مختلف فاصله ایجاد کرد.
رییس جمهوری اظهار داشت: امروز روز همسایگی است. هم از لحاظ فرهنگی، علمی و تمدنی،‌ همسایه یکدیگر شده ایم و هستیم و هم جهان ارتباطات و فناوری ارتباطات فاصله ها را کمتر کرده است و کسی امروز نمی تواند با جهانی شدن مبارزه کند.
روحانی خاطرنشان کرد: امروز روزی است که از لحاظ تجارت، دنیا به هم نزدیک تر شده و قطع کردن پیمان های تجاری دنیا نه خدمتی به اقتصاد و نه به توسعه است و نه خدمتی به تجارت جهانی خواهد بود.
وی افزود: امروز روز آشتی، نزدیکی و همزیستی مسالمت آمیز است و روز ایجاد فاصله بین ملت ها نیست و اگر می خواهیم به صلح، ثبات و امنیت بیشتر دست پیدا کنیم باید تعامل بین ملت ها را بیشتر کنیم.
رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه باید مفاهمه را میان مردم کشورها بیشتر کرد، گفت: ما ملتی هستیم که در این منطقه آثار افراطی گری و تجاوز و تروریسم را با همه وجود احساس کرده ایم و در اطراف ما آتش های افراطی گری و تروریسم هنوز شعله می کشد. ما درد و رنج مردم عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، یمن و لیبی را می بینیم.
روحانی خاطرنشان کرد: راهنمایان و گردشگرانی که از حدود ۴۰ کشور دنیا به سرزمین ایران آمده اید، خاورمیانه مهد تمدن و گردشگری بود و آثار تمدنی و تاریخی در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق؛ افغانستان، پاکستان، آسیای مرکزی و قفقاز دیدنی بود و هست.
وی اضافه کرد: تروریسم فقط جان انسان ها را نگرفت و تنها رشد و حرکت توسعه ای را کند و کندتر نکرد و فقط به اموال و اقتصاد کشورها لطمه نزد؛ بلکه تروریسم، آثار تمدنی جهانی و تاریخی را نیز لطمه زد و آثار مهم تمدنی را در عراق و سوریه و دیگر کشورها مورد هجمه خود قرار داد.

**تروریسم نه فقط جان ملت ها بلکه آثار تمدنی را نابود کرد
رییس دولت یازدهم تصریح کرد: همانطور که اگر جان انسان گرفته شود، قابل جبران نیست؛ نابود کردن آثار تمدنی گذشتگان هم قابل جبران نخواهد بود و ایران کشوری است که برای ثبات منطقه با همه توان و برای دفاع ازمردم بی گناه از این توان و قدرت، استفاده کرده و می کند.
روحانی تاکید کرد: میهمانان! اگر کمک ایران به مردم و ارتش عراق و سوریه نبود، امروز در دمشق و بغداد تروریست ها حاکم بودند و به جای گروه های تروریستی در عراق و سوریه، ما شاهد دولت های تروریستی در بغداد و دمشق بودیم.
وی اضافه کرد: این مردم شجاع عراق و سوریه و همچنین حمایت مردم ایران از آن ملت ها بود که امروز خوشبختانه تروریسم درمنطقه در حال افول است. ایران کشوری است که همواره به امنیت و ثبات منطقه در جهان کمک کرده است و در هر کجای دنیا، هر ملت آزاده برای مبارزه با تروریسم کمک بخواهد با همه توان به آن ملت مظلوم کمک خواهیم کرد.

**گردشگری پلی میان ملت ها
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری گفت: تروریسم خطر بزرگی برای جهانیان، منطقه و همه انسان ها است و ما امروز نیاز به نزدیکی، تعامل و وحدت بیشتر داریم. توریسم و گردشگری پلی میان ملت ها است و شما رهنمایان پل های میان ملت ها، فرهنگ ها و تمدن های جهان هستید.
رییس جمهوری گفت: گردشگری زمانی به کمال می رسد که راهنمایان خوب، خوش بیان و خوش اخلاق از جهانگردی به خوبی حمایت کند و شما هستید که با آشنایی به تاریخ، زوایای تمدن را برای جهانگردان بیان می کنید.
روحانی ادامه داد: دیدن ساختمان و یا اشیای قدیمی بدون آشنایی به زوایای آن، نحوه بنای آن و نحوه آثار آن در گذشته، آشنایی به ابعاد و زوایای تاریخی آن اثر تاریخی نخواهد بود و راهنمایان و گردشگران هستند که ابعاد و صورت های پشت پرده تمدن ها را برای گردشگران توضیح می دهند.
رییس دولت تدبیر و امید گفت: اگر راهنمایان برای گردشگران نباشند حتما بهره معنوی و علمی گردشگران از آثار تمدنی اندک خواهد بود. شما به عنوان خادمان به میراث گذشته تمدن بشریت و واسطه ای برای معرفی آثار تاریخی به افکار امروز جهان هستید.
روحانی اضافه کرد: شما واسطه ای بین قرن ها و هزاران سال پیش با نسل امروز هستید. شما هستید که با بیانتان تاریخ هزاران سال پیش را به تاریخ امروز متصل می کنید و اذهان نسل جوان را با تمدن کهن اجداد ما آشتی می دهید.

**با سلاح کشتار جمعی مخالفیم
وی ادامه داد: یکی از اهداف بلند ما به عنوان ملت با فرهنگ و تمدن هفت هزار ساله در این منطقه و در جهان، پیوند ملت ها با یکدیگر است. ما با سلاح کشتار جمعی مخالفیم و علیرغم اینکه قربانی سلاح کشتار جمعی هستیم و متجاوزین صدامی علیه ما از سلاح شیمیایی استفاده کردند، هرگز دنبال سلاح کشتار جمعی نرفتیم و نخواهیم رفت و آن را مخالف اخلاق و معیارهای دینی می دانیم.
روحانی افزود: در طول سال های گذشته به موفقیت بزرگی در زمینه تعامل با جهان دست یافتیم که مذاکره با قدرت های بزرگ جهان در زمینه مسائل هسته ای به معنای آن بود که مذاکره، مفاهمه و گفت وگو، کوتاهترین، مهمترین و کم هزینه ترین راه برای از بین بردن اختلافات میان دولت ها است.
وی با بیان این که «ما پای میز مذاکره با ۶ قدرت بزرگ به توافق دست یافتیم که آن نه تنها برای کشور ما بلکه برای همه جهانیان ره‌آورد دوستی،آشتی، امنیت، ثبات و تعامل بیشتر با یکدیگر بود»، گفت: در سایه توافق هسته ای و برجام راه را برای میزبانی بیشتر از جهانگردان آماده تر کردیم.

**گشایش دروازه ایران برای میهمانان خارجی
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: با برجام سفره مان را برای میهمانان و گردشگران خارجی باز کردیم و خوشبختانه در طول چند سال گذشته، توریست های خارجی با حسن نظر به سمت ایران بیش از گذشته زمینه را برای گردشگری مهیا دیدند.
روحانی با بیان آماری از حضور گردشگران خارجی به جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: حضور گردشگران خارجی در ۶ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کشور فرانسه ۱۰۴ درصد، جمهوری چک ۵۳.۴، هلند ۴۳.۳، سوییس با ۳۸.۳ درصد، دانمارک ۳۷.۵ درصد، ایتالیا ۳۳.۸ درصد، انگلستان ۳۳ درصد، لهستان ۳۳ درصد، بلژیک ۳۲.۳ درصد،‌اتریش ۲۸ درصد، اسپانیا ۲۷.۹ درصد، یونان ۲۴.۴ درصد، فنلاند ۱۹.۲، آلمان ۱۶.۶ درصد و روسیه ۱۳.۶ درصد رشد داشته است که نشانگر آن است که با برجام دروازه ایران به روی میهمانان خارجی بازتر از گذشته است.
وی افزود: امید ما در سفر میهمانان به کشور ایران، آشنایی بیشتر با یک کشوری با تاریخ کهن، فرهنگ بزرگ و ملت مهمان نواز است که ‌در تاریخ ایران اسلامی؛ همواره شگفتی های بزرگ را آفریدند.

**استقلال سیاسی، بزرگترین ثمره انقلاب اسلامی
رئیس دولت تدبیر و امید به ایام دهه فجر هم اشاره کرد و گفت: مردم و ملت ایران شگفتی های بزرگی را آفریدند. ما امروز در آستانه ایامی هستیم که در ۳۸ سال پیش مردم ایران انقلابی بزرگ را به پیروزی رساندند.
روحانی افزود: در این انقلاب بزرگ، هیچ کشوری، هیچ قدرتی و هیچ ابرقدرتی پشتیبان مردم نبود، مردم با اتکا به فرهنگ، دین و آرمان های بلند خود، یک انقلاب مستقل، بدون وابستگی به قدرت های خارجی و یک انقلابی کاملا مردمی را به ثمر رساندند.
وی ادامه داد: یکی از بزرگترین ثمرات این انقلاب، استقلال سیاسی سرزمین ما بود، یکی از بزرگترین دستاوردهای این انقلاب، حاکمیت ملی مردم ما بود که همه مدیریت کشور بر مبنای دموکراسی، مردم سالاری و صندوق آرا قرار گرفت و یکی از ثمرات مهم این انقلاب، عزت مردم بزرگ این سرزمین بود.
رئیس جمهوری با بیان این که ایران به عنوان کشوری که در یک تجاوز ۸ ساله نیز همچنان با اتکا به اراده، استقامت و ایستادگی خودش بدون حمایت کشورهای خارجی توانست تجاوز را از کشورش رفع و دفع کند، افزود: ایران کشوری است که هرگز سابقه استعمارگری نداشته و هرگز سابقه استعمار شدن نیز نداشته است.
روحانی اضافه کرد: کشور ما هیچ وقت مستعمره کشوری نبوده و در طول دهه و قرن های گذشته، هیچ گاه مردم کشور ما به کشور دیگر و به همسایگان تجاوز نکرده است، مردم ما هیچ گاه با مساله ای به نام نژاد پرستی خوی نداشته اند،‌ در کشور ما ادیان، اقوام و فرهنگ های مختلف هم زیستی مسالمت آمیز داشته اند.
وی با اشاره به این که در کشور ما در کنار مسجد، کلیسا و کنیسه وجود دارد،‌ اظهار کرد: در پارلمان ما در کنار نمایندگان مسلمان، نمایندگان ادیان دیگر حضور دارند؛ یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان دارای همان آزادی هستند که مسلمانان دارای آن هستند. مذاهب اسلامی نیز در کنار یکدیگر زندگی می کنند و ایران همواره کشوری بوده است که به دانش جهانی خدمت کرده است.

درج دیدگاه