شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

شتاب در توسعه استان گیلان با ایجاد شرکت های تعاونی

تعاون آنلاین – رئیس اتاق تعاون گیلان با بیان این‌که شرکت‌های توسعه عمران شهرستانی می‌تواند به توسعه و پیشرفت شهرستان‌های استان بینجامد، گفت: اعتقاد دارم که با تعاون می‌توان بسیاری از مسائل را تغییر داد و توسعه پایدار ایجاد کرد.

«عیسی محمدی» در نشست مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی استان گیلان که در اداره کل امور اقتصاد و دارایی گیلان برگزار شد، به تبیین چالش ها و چشم اندازهای جذب سرمایه گذاری در زمینه توسعه استان با محوریت تأسیس شرکت های توسعه عمران شهرستان پرداخت و اظهار کرد: از زمان تصویب قانون ایجاد شرکت های توسعه عمران شهرستانی در سال ۸۹ در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن از طرف دولت وقت به دستگاه های اجرایی، این دستگاه ها موظف شدند نسبت به ایجاد شرکت های تعاونی توسعه عمران در هر شهرستان اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس اتاق تعاون گیلان با بیان این‌که شرکت های توسعه عمران شهرستانی می تواند به توسعه و پیشرفت شهرستان های استان بینجامد، افزود: اعتقاد دارم که با تعاون می‌توان بسیاری از مسائل را تغییر داد و توسعه پایدار ایجاد کرد.

وی بخش تعاون را تنها بخشی دانست که می‌تواند یک موج بزرگ برای توسعه در کشور ایجاد کند و یادآور شد: ما مسئولان باید این باورها را در جامعه تقویت کنیم تا به اهدافی که شرکت های تعاونی توسعه عمران دارند، برسیم.

این مقام مسئول با اشاره به پتانسیل گیلان در ایجاد این شرکت ها، تصریح کرد:امکانات فراوان و مزیت های نسبی، زمینه‌های بسیاری برای فعالیت های اقتصادی در یک شهر فراهم می‌کند. برای تبدیل این ظرفیت ها از بالقوه به بالفعل در جهت عمران و آبادانی همه‌جانبه شهرها با انجام مطالعات وسیع و برنامه‌ریزی های گسترده ایجاد شرکت تعاونی توسعه‌ و عمران شهرستان با حضور و مشارکت همه ساکنان و شهروندان به علاوه شخصیت های حقوقی علاقه‌مند در یک شهر از جمله شرکت های تعاونی و یا شرکت های خصوصی می‌توانند وارد عمل شوند.

وی در ادامه به موادی از قانون ایجاد شرکت های تعاونی توسعه عمران شهرستانی اشاره کرد و یادآور شد:حداقل جمعیتی که می‌توانند برای تأسیس این شرکت اقدام کنند ۵ درصد جمعیت شهرستانی است و حداکثر سهمی که هر فرد می‌تواند خریداری نماید ۲۴ سهم است.

محمدی ترویج و تحکیم مشارکت، همیاری و تعاون همگانی در جهت توسعه، عمران و آبادانی شهرستان، رفع مشکلات و موانع پیشرفت، توسعه و ترقی شهرستان، همگامی با دولت برای تحقق سیستم ها و طرح های ملی و منطقه‌ای، ایجاد اشتغال، فقرزدایی و گسترش عدالت اجتماعی و ایجاد مسکن و فضاهای جدید و مقاوم را از جمله اهداف این شرکت ها دانست.

وی مطالعه و شناسایی استعدادها و مزیت های نسبی هر شهرستان به‌منظور ارائه طرح ها و برنامه‌های مورد نیاز آن و ایجاد بانک اطلاعاتی و سایت اطلاع‌رسانی ویژه منطقه را از فعالیت های شرکت های مذکور دانست و گفت: جذب سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای توسعه و عمران شهرستان با رعایت قوانین و مقررات، همکاری و مشارکت دستگاه های دولتی و بخش خصوصی هم‌چنین تحقق اهداف سند توسعه تعاون و قانون برنامه‌های توسعه از دیگر اقدامات انجام شده است.

به گزارش ایسنا، رئیس اتاق تعاون استان گیلان دورنمای ایجاد این شرکت در شهرستان ها را درخشان دانست و یادآور شد:همه مسئولان دستگاه های اجرایی کمک کنند تا این شرکت ها شکل بگیرند، چون با ایجاد شرکت تعاونی می‌توانیم هم زمینه اشتغال برای اعضا و هم زمینه‌های رشد و توسعه شهرستان را فراهم کنیم.

محمدی با بیان این‌که مدت یکسال است که از عمر تأسیس شرکت تعاونی توسعه شهرستان رشت می‌گذرد، اضافه کرد: در صدد ایجاد شرکت‌های توسعه عمران در شهرستان های رشت، تالش، املش، رودسر و لاهیجان هستیم، چون با ایجاد این شرکت ها توسعه و پیشرفت شهرستان های گیلان شتاب می‌گیرند. هم‌چنین با تحقق  این مهم بسیاری از مفاسد و آسیب های اجتماعی در جامعه نیز کاهش می‌یابد که خود به نوعی توسعه انسانی را به‌دنبال دارد.

درج دیدگاه