جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

شریعتمداری در مراسم معارفه کبیری چه گفت؟/خبر مهم وزیر برای تعاونی‌های مصرف

امروز معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهد مراسم تقدیر و تکریم از سید حمید کلانتری، معاون بازنشسته تعاون و معارفه محمد کبیری ، جوان ترین معاون دولت دوازدهم بود .

امروز معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهد مراسم تقدیر و تکریم از سید حمید کلانتری، معاون بازنشسته تعاون و معارفه محمد کبیری ، جوان ترین معاون دولت دوازدهم بود .

در این مراسم که با حضور همکاران سید حمید کلانتری در معاونت تعاون، برگزار شد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز حضور داشت .

محمد شریعتمداری ، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تقدیر از سید حمید کلانتری مراسم تودیع را به مراسم ختمی تشبیه کرد که با حضور فرد برگزار می شود و از این رو انسان در چنین مراسمی می بیند دیگران چه نظری در خصوصش دارند .

وی با تقدیر از سید حمید کلانتری توضیحاتی در خصوص قانون منع بکارگیری بازنشستگان داد و تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، افراد جوانی سر کار آمدند اما کم کم نسیانی شکل گرفت و این گونه شد که افراد فکر کردند تا وقتی توان دارند باید مسئولیت اجرایی بر عهده بگیرند این در حالی است که کم کم باید جوانگرایی کرد و از مسئولیت فاصله گرفت.

وی با تاکید بر اینکه همه نیازمند این هستیم که نهضت جوانگرایی را احیا کنیم، ادامه داد: وقتی ما بر آن شدیم که افرادی جوان را وارد بدنه دولت کنیم با فشارهایی روبرو شدیم اما امروز خوشحالم که می بینم آقای کلانتری با حسی پدرانه مسئولیت را به آقای کبیری دادند و امیدوارم از تجربیات این نسل نیز به خوبی استفاده شود .

وی تاکید کرد: آقای کبیری در این سمت چاره ای جز موفقیت ندارد و مکلف به موفقیت است ، من به عنوان وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی می گویم که جرات و جسارت تصمیم گیری با من و همراهی و همکاری با شما تا انشالله راهی خوب را به درستی طی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قاتصاد ایران دچار ۵ قفل تحریم، رکود ، تورم ، فقر و بیکاری است ، گفت: با کلید تعاون می توان این قفل ها را شکست، اتفاقی مهم و تاثیرگذار در پیش خواهد بود اگر همه همت کنیم .

وزیر تعاون اضافه کرد: خوشبختانه ما تعاونی های زیادی داریم و از سوی دیگر تعاونی های ما ارتباط خوبی با ۱۵ کشور همسایه دارند از این رو با همین ابزار می شود تحریم ها را دور زد .

تضمین همراهی رییس جمهور

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه رییس جمهور نیز به آقای کبیری گفته است که پست سر شما هستیم ، ادامه داد: باید سهم بخش تعاون در اقتصاد به ۲۵ درصد برسد و این کار شدنی است . مگر نه اینکه در قلب اقتصادهای کاپیتالیستی ، تعاون درخشیده است، در فرانسه ، در آمریکا و دیگر کشورها، آمارها نشان می دهد در آمریکا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی توسط تعاونی ها تولید می شود و این رقم شاید به تازگی افزایش هم یافته باشد.

وی اضافه کرد: سورو سات اداری و بروکراسی در کشور پیچیده است اما ابزارهایی چون بانک توسعه تعاون و صندوق در اختیار این بخش است . در ضمن باید توجه داشت که اعطای تسهیلات برای ایجاد شغل از طریق تعاون قابل ردیابی است و در این قالب پولی گم نمی شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه ابتدای نام این وزارتخانه واژه تعاون قرار گرفته تا معلوم شود که اهمیت این بخش چه میزان است، ادامه داد: در سال ۱۹۶۰ کمی بیش از ۲۸۴ میلیون نفر در جهان غضو تعاونی ها بودند اما امروزه در جهان ۸۰۰ میلیون نفر عضو تعاونی ها هستند.

تعاونی های مصرف، حلقه مهم توزیع

شریعتمداری خبر مهمی برای تعاونی های توزیعی نیز داشت . وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴ میلیارد دلار کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می شود، گفت: ما توان رصد سه و نیم میلیون واحد صنفی را نداریم اما از طریق تعاونی های مصرف می توانیم نسبت به توزیع کالا اقدام کنیم و در این قالب مشکلی برای کشور ایجاد نمی شود .

وی ادامه داد: تعاونی های مصرف می توانند در این راستا مسئولیت مهمی را بر عهده گیرند.

درج دیدگاه