شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

شریعتمداری: ۲۴۰ هزار نفر از روستاییان و عشایر با منابع ارزان‌قیمت شاغل شدند

شریعتمداری مهارت آموزی موفقیت وزارت تعاون

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر، گفت: با منابع ارزان زمینه اشتغال ۲۴۰ هزار نفر از روستاییان و عشایر فراهم شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر، گفت: با منابع ارزان زمینه اشتغال ۲۴۰ هزار نفر از روستاییان و عشایر فراهم شده است.

توصیه‌های مهم شریعتمداری به بانک توسعه تعاون/ منابع خرد را تامین کنید
به گزارش تعاون‌آنلاین، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر در محل نمایشگاه‌های تهران، در جمع خبرنگاران گفت: ۲۵ درصد از روستاییان کشور عضو صندوق توانمندسازی روستاییان و عشایر هستند و دولت با پرداخت سهم خود به این صندوق منابع ارزان قیمتی برای مناطق روستایی و عشایر فراهم می‌کند.

وی با بیان لزوم افزایش ضریب نفوذ صندوق روستاییان و عشایر در سطح کشور، گفت: امیدواریم با بهبود یافتن شرایط روستاییان و عشایر زمینه مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق افتد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد ۱۷۰ هزار طرح اشتغال روستایی و عشایر به بانک‌های مختلف معرفی شده که ۱۰۰ هزار طرح از این تعداد به مرحله انعقاد قرارداد در بانک‌ها رسیده و ۸۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با سود ۴ تا ۹ درصد و به طور متوسط به نرخ ۶ درصد برای اشتغال روستاییان و عشایر و مناطق مرزی و محروم به کارآفرینان پرداخت شده است و زمینه اشتغال ۲۴۱ هزار نفر را فراهم کرده است.

شریعتمداری این را هم گفت: کسانی که وام‌های ارزان روستایی و عشایر دریافت کرده‌اند اسامی آنها به تفکیک استان‌ها بر روی سایت قرار داده شده است.وی میزان انحراف وام‌های اشتغال روستایی را ۱۶.۲ درصد اعلام کرد و گفت: عمده این تغییرات به دلیل نوسان نرخ مواد اولیه و ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک اتفاق می‌افتد.

۲۵۰۰ میلیارد تومان منابع جدید اشتغال روستایی در اختیار استان‌ها قرار داده شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۲۵۰۰ میلیارد تومان منابع جدید از محل منابع اشتغال روستایی و عشایر در اختیار استان‌ها قرار داده شده و سهم واحدهایی که مددجویان کمیته امداد را به کار می‌گیرند کاهش پیدا می‌کند.

شریعتمداری گفت: امیدواریم با پرداخت ۲۵۰۰ میلیارد تومان منابع جدید تسهیلات با سرعت بیشتری به روستاییان و عشایر در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر و مناطق روستایی پرداخت شود.

وی همچنین گفت: قبلاً سهم اشتغال روستاییان از کل کشور کمتر از ۳ درصد بود که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران تا پایان سال ۹۷ این رقم به ۲۳.۵ درصد افزایش یافت.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به نمایشگاه عرضه توانمندی‌های روستاییان و عشایر از ۳۱ استان کشور که در تهران برگزار می‌شود، گفت: این نمایشگاه‌ها عملکرد موفقی از اشتغال روستاییان را به نمایش می‌گذارد.

امیدواریم با الکترونیکی شدن قراردادها، قراردادهای سفید به حداقل برسد

شریعتمداری همچنین در مورد گلایه نماینده کارگران مبنی بر وجود ۳.۵ میلیون قرارداد سفید امضای کارگری گفت: برای حل این مشکل آیین‌نامه اجرایی به صورت الکترونیکی تصویب شده و در اختیار دولت قرار گرفته که اطلاعات قراردادهای کارگری در سطح کشور در سامانه جامع اشتغال قرار می‌گیرد و امیدواریم با الکترونیکی کردن این قراردادها،‌ قراردادهای سفید امضا به حداقل برسد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: آیین‌نامه اجرایی نظارت بر قراردادهای کارگری و کارفرمایی هم اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است که مراحل نهایی را طی می‌کند و با تصویب آن در صحن دولت امیدواریم شرایط بهتری برای اشتغال روستاییان برای قراردادهای کارگری و کارفرمایی ایجاد شود.

شریعتمداری میزان مجازات کارفرمایان متخلف را منوط به تصویب آیین‌نامه اجرایی آن دانست.

 

درج دیدگاه