چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

فاقدصلاحیت‌ها عهده‌دار اصناف و صنایع کشور شدند/تخلف دستگاه‌های دولتی در ارائه آموزش مهارت

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تغییر رویکرد اجرای آموزش مهارت در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از بخش دولتی به بخش خصوصی مهمترین مصداق اقتصاد مقاومتی است.  محمدامین سازگارنژاد در نشست شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به موضوع بیکاری جوانان و اهمیت مهارت‌آموزی اظهار کرد: […]

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تغییر رویکرد اجرای آموزش مهارت در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از بخش دولتی به بخش خصوصی مهمترین مصداق اقتصاد مقاومتی است.

 محمدامین سازگارنژاد در نشست شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به موضوع بیکاری جوانان و اهمیت مهارت‌آموزی اظهار کرد: امسال سال اقدام و عمل برای پیشبرد هرچه بهتر اهداف است که یکی از محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی توانمندسازی مردم و جوانان است.

وی در ادامه افزود: تجهیز منابع انسانی به مهارت موضوعی است که مورد توجه جدی خانواده‌ها، مردم، جامعه، اقتصاد ملی و نهایتا تصمیم‌گیرندگان است؛ ما باید بتوانیم اولویت سال ۹۵ را در هدفمند کردن آموزش‌ها برای آن‌که معطوف به شغل باشد براساس سفارش و نیازهایی که بازار کار به ما می‌دهد انجام دهیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در راستای آموزش مهارت با مراکز دستگاه‌های دولتی، آموزشگاه‌های خصوصی فنی و حرفه‌ای و مدیران مربوطه استان اصفهان جهت هماهنگی و همکاری بیشتر جلساتی برگزار شد؛ همچنین جلسه‌ای با برگزیدگان بین‌المللی و مدال‌آوران المپیاد ملی مهارت انجام شد.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در سال جدید برگزاری المپیاد ملی مهارت است، خاطرنشان کرد: برای آمادگی هرچه بیشتر این جوانان باید تلاش کنیم تا بستر حضور آن‌ها در المپیاد جهانی مهارت ۲۰۱۷ فراهم شود که امیدواریم این جوانان همواره افتخارآفرینی کنند و در جایگاه بین‌المللی نقشی مثبت را ایفا کنند.

سازگارنژاد عنوان داشت: استان اصفهان یکی از استان‌هایی است که همواره در مسابقات ملی مهارت پیشتاز بوده و مدال‌آوری کرده است و استفاده از تجارب بین‌المللی این نخبگان مهارتی کمک بزرگی برای تحقق هرچه بهتر اهداف سازمان فنی و حرفه‌ای کشور خواهد کرد تا در مسابقات جهانی مهارت در سال آینده افتخارات بیشتری کسب شود.

وی ادامه داد: تغییر رویکرد اجرای آموزش مهارت در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از بخش دولتی به بخش خصوصی مهمترین مصداق اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۵ خواهد بود؛ گرچه تمامی مراکز، تجهیزات، آموزشگاه‌ها و مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور متعلق به دولت است اما بهره‌برداری از نظام آموزش مهارت در اختیار همه مردم است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: امیدواریم که بتوانیم با همکاری اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، اتاق صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق تعاون، اتحادیه‌های صنفی، تشکل‌های کارفرمایی و کارگری در اجرای فرآیند بهره‌برداری از مراکز آموزش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اثربخش‌تر ظاهر شویم.

وی متذکر شد: همه سازمان‌ها و نهادهایی که دارای نیروی انسانی جویای مهارت هستند باید بیایند و سفارشات خود را با رویکردی غیردولتی به ما ارائه کنند تا ما نیز نحوه بهره‌برداری از این نیروها را از بخش دولتی به غیردولتی انتقال دهیم چراکه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور حتی در روزهای تعطیل هم این امکان را دارد که با بخش غیردولتی همکاری کند.

سازگارنژاد با اشاره به اینکه در آموزش مهارت در بخش دولتی محدودیت‌هایی وجود دارد، تاکید کرد: بخش خصوصی در این راستا به مراتب انعطاف‌پذیری بیشتری دارد که باعث اثربخشی بیشتر آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای خواهد بود و ظرفیت بهره‌برداری از این مراکز را دوچندان خواهد کرد.

وی اذعان داشت: نقطه هدف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تربیت کارگر ماهر و نیمه‌ماهر است و طبق قانون آموزش‌های رسمی مهارتی را برگزار می‌کند؛ متاسفانه برخی از دستگاه‌های دولتی بدون مجوز و صلاحیت لازم، آموزش‌های غیررسمی را اجرا می‌کنند که امیدواریم با یک همگرایی و همراهی خوب در سال جدید از همه ظرفیت‌ها برای ارتقای کمی و کیفی مهارت‌ها بهره‌مند شویم و براساس روح اقتصاد مقاومتی که تقویت بخش خصوصی و غیردولتی است خدمت کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: جامعه ما نیاز به مهارت و تعالی دارد چراکه برای مثال یک زن خانه‌دار ممکن است برای وسایل تعمیر لوازم برقی خانگی خود مهارت کسب کند، شخص دیگری برای امرار معاش مهارت آرایش و پیرایش را فراگیرد و فرد دیگری برای ارائه خدمات فنی دیگری مهارت بیاموزد که در واقع حضور اصناف و صنایع به دلیل شامل شدن مهارت‌های مختلف است.

وی در پایان اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از افرادی که فاقد صلاحیت آموزش فنی و مهارتی هستند امروز عهده‌دار خدمات مختلفی در اصناف و صنایع کشور هستند؛ امیدواریم در سال ۹۵ منابع انسانی فعال در اقتصاد و صنعت کشور ارتقا پیدا کند و دارای صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای شوند.

منبع خبر : خبرگذاری تسنیم

درج دیدگاه