هزار روستای ایران صاحب هزار تعاونی می شوند .

به گزارش تعاون آنلاین، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اعلام این مطلب در گردهمایی استانی دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای هدف طرح ملی روستا تعاون افزود: طرح روستا تعاون یکی از برنامه های بسته اشتغال فراگیر اقتصاد مقاومتی است.

محمد سنجری بیکاری را  مهمترین معضل پیش روی نظام دانست و تاکید کرد: متاسفانه نرخ بیکاری جوانان کشور دو برابر نرخ متوسط بیکاری است و از این رو لازم است برنامه ریزی دقیقی برای مقابله با این روند صورت گیرد.

او با تاکید بر اینکه  ۳۶درصد جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی هستند ، گفت: هر چند این وضعیت هم سرمایه انسانی و هم سرمایه فرهنگی جامعه به حساب می آید اما باید توجه داشت که در صورت برنامه ریزی نادرست این فرصت تبدیل به تهدید خواهد شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه اشتغال و معیشت مردم دو اولویت اصلی در کشور است، ادامه داد: ۶۰درصد فارغ التحصیلان و جویندگان کار  در کشور فاقد مهارت لازم جهت استفاده از فرصت های شغلی هستند و همین امر منجر به از دست رفتن فرصت هاش شغلی برای جویندگان کار می شود.

او با ارائه اماری از وضعیت کاریابی ها گفت: در سال گذشته ۹هزار فرصت شغلی توسط بخش های خصوصی به کاریابی ها اعلام شده و ۶ هزار نفر در مراکز کاریابی به عنوان جویندگان کار ثبت نام کرده اند  و تنها حدود ۲۵۰۰نفر توانسته اند از این فرصت استفاده کنند، به این ترتیب هفتاد درصد فرصت های شغلی در استان به دلیل نبود مهارت کارجویان از میان رفته است.

این مقام مسئول پس از فقدان مهارت، عامل دوم افزایش نرخ بیکاری را  “فرهنگ کار” معرفی کرد و افزود: برداشت ناصحیح از کار و اشتغال باعث شده که افراد نتوانند به خوبی از فرصت های ایجاد شده برای اشتغال استفاده نمایند.

سنجری بر بهره گیری از امکانات آموزشی مراکزآموزش فنی و حرفه ای تاکید کرد و گفت: توانمندسازی نیروی کار و در اختیار قراردادن منابع و تسهیلات لازم برای راه اندازی اشتغال ، وظیفه دولت در ایجاد زیرساخت های لازم برای ایجاد اشتغال است که با ابلاغ سیاست های جدید از سوی دولت به استانها در حال پیگیری و اجرا است. مدیر کل کار استان عامل سوم در افزایش نرخ بیکاری را عدم تناسب بین مدرک تحصیلی و نیاز بازار کار عنوان کرد که عامل ناکارآمدی لازم مدارک تحصیلی در اشتغال جوانان شده است.

وی با تاکید بر ضرورت دسترسی به آمار و اطلاعات دقیق گفت: استان خراسان جنوبی به لحاظ جمعیتی، با رشد حدود ۳.۵ درصدی مواجه است که این رقم در کشور حدود ۱ درصد است.

سنجری توجه دولت به مناطق روستایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: ۴۰درصد جمعیت استان در مناطق روستایی هستند.

وی افزود :حدود ۳۵ درصد اشتغال استان در حوزه کشاورزی است که با توجه به وضعیت اقلیمی استان و خشکسالی های پی در پی بایستی جهت حفظ روستا ها و نگهداشت جمعیت روستایی، امنیت مرزها و توسعه روستایی باید به دنبال شناسایی مزیت ها و فرصت های جدید در روستاها باشیم.

به گفته وی مهارت آموزی در محیط واقعی کار، کارورزی فارغ التحیلان دانشگاهی، طرح مشاغل خانگی، تسهیلات حمایتی کمیته امداد و بهزیستی، ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایر نشین و مرزی از جمله طرح های دولت جهت ایجاد اشتغال در شهرها و روستاها است .

سنجری در تشریح بسته فراگیر اشتغال و طرح تکاپو گفت: طرح تکاپو از جمله طرح های ملی و با هدف ایجاد و تقویت فرصت های متناسب با مزیت های هر منطقه است.

سنجری از ۱۵۱ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده در طرح تکاپو به استان خبر داد و تاکید کرد: اطلاعات و جزئیات تکمیلی طرح متعاقبا اعلام خواهد شد.

محمد سنجری مشارکت پذیری روستاها در اجرای طرح، کاهش فقر روستایی و کمک به اقتصاد روستائیان را  از مهمترین اهداف طرح نام برد و از اجرای طرح در ۲۲ روستای استان خراسان جنوبی در گام اول خبر داد.

 

درج دیدگاه