جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

شعار تنها فروشگاه تعاونی شهر "کرشتتن"

ما تعاونی هستیم!

تعاون آنلاین – مغازه ها (خصوصا تامین کنندگان مواد غذایی محلی) و رستوران هایی که در داخل شهرهای کوچک هستند معمولا نمی توانند به سودآوری مناسب دست یابند و جای خود را به فروشگاه های بزرگ (mall) و مراکز تفریحی که در گوشه و کنار شهر ساخته می شوند می دهند. این تغییر در چهره شهر باعث می شود که فرهنگ شهری دچار دگرگونی شود، مرکز شهرها خالی شود و با این اتفاق حس همبستگی و یک جامعه بودن در بین مردم رنگ ببازد.

وقتی آخرین فروشگاه خرده فروشی مواد غذایی در شهر “کرشتتن” (Kirchstetten ) اتریش بسته شد به نظر می آمد که سندروم فروشگاه های بزرگ گریبانگیر این شهر کوچک شده است. اما شهروندان “کرشتتن” احساس خطر کردند و برای نجات فروشگاه از ورشکستگی با تشکیل یک تعاونی مدیریت فروشگاه را به دست گرفتند. با این کار نه تنها آخرین فروشگاه مواد غذایی شهر حفظ شد بلکه یک مکان ملاقات و گردهمایی برای شهروندان شهر نیز مهیا شد.

شهر “کرشتتن” در ۱۵ کیلومتری شرق شهر “سنت پولتن”، مرکز ایالت “نیدراسترایش” واقع شده است. وقتی فروشگاه بسته شد مردم متوجه شدند که نه فقط یک فروشگاه بلکه نقطه اتصال و مرکزیت اجتماع خود را از دست داده اند. از آنجایی که فروشگاه های زنجیره ای بزرگ به خاطر ریسک بالا حاضر به سرمایه گذاری در فروشگاه نبودند، شهرداری شهر “کرشتتن” به ریاست “پاول هوراسک” از آخرین راه نجات فروشگاه یعنی متوسل شدن به خود مردم حمایت کرد. در نتیجه تعاونی تامین مواد غذایی کرشتتن راه اندازی شد.

در این تعاونی مردم مسئولیت اداره روزانه فروشگاه را به عهده دارند و نمایندگان شهرداری فقط فعالیتهای نظارتی و مشاوره ای انجام می دهند. شهرداری یک انبار در اختیار فروشگاه قرار داده و منابع مالی را از طریق فروش ۱۰۰ سهم به ارزش ۱۰۰ دلار تامین کرده است.

پروژه تعاونی شهر “کرشتتن” بر سه پایه استوار است. اول اینکه یکی از افراد با تجربه مواد غذایی به عنوان مشاور انتخاب شد. دوم اینکه ایالت “نیدراسترایش” منابع مالی تعاونی را تامین کرد. سومین و مهمترین مورد اعضای تعاونی هستند که نقش غیر قابل انکاری در پیشرفت تعاونی داشته و دارند. اعضا نه تنها تعاونی را از نظر مالی تامین کردند بلکه با کارهای داوطلبانه و تعهدی که به تعاونی دارند باعث زنده ماندن فروشگاه شدند.

استقبال شهروندان از فروشگاه روز به روز بیشتر می شود و به خاطر مشتریان وفادار انتظار می رود که در مدت زمانی کوتاه درآمد فروشگاه با هزینه ها برابر شود و فروشگاه به سود دهی برسد. بسیاری از شهروندان خوشحال هستند که با بازگشایی فروشگاه محل مناسبی در نزدیکی خانه خود دارند تا بتوانند در آنجا با دیگران معاشرت داشته باشند. همچنین فروشگاه باعث ایجاد ۵ شغل به طور مستقیم و چندین شغل غیر مستقیم شده است.

در مجموع، تعاونی کرشتتن هم امنیت غذایی و نیاز مردم را تامین کرده و هم اثر مثبتی بر کیفیت زندگی و جامعه کوچک شهر گذاشته است. احساس و نظر مردم درباره کاری که انجام داده اند را می توان در شعار فروشگاه یافت :”ما تعاونی هستیم”.

داستان تعاون 46

درج دیدگاه