سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲

محصولی که در هیچ جای دنیا پیدا نمی شود

تعاون آنلاین – مجمع الجزایر هاوایی ایالت پنجاهم آمریکا است که هزاران کیلومتر با سرزمین اصلی آمریکا فاصله دارد و در اقیانوس آرام قرار گرفته است. پایتخت و شهر مهم هاوایی شهر هونولولو است. امسال  تنها تعاونی خرده فروشی مواد غذایی در هاوایی ۴۵ سالگی خود را جشن گرفت. تعاونی «کوکوا»  در سال ۱۹۷۱ توسط […]

تعاون آنلاین – مجمع الجزایر هاوایی ایالت پنجاهم آمریکا است که هزاران کیلومتر با سرزمین اصلی آمریکا فاصله دارد و در اقیانوس آرام قرار گرفته است. پایتخت و شهر مهم هاوایی شهر هونولولو است.

امسال  تنها تعاونی خرده فروشی مواد غذایی در هاوایی ۴۵ سالگی خود را جشن گرفت. تعاونی «کوکوا»  در سال ۱۹۷۱ توسط چند نفر از ساکنان شهر هونولولو که می خواستند به مواد غذایی طبیعی و تازه و باکیفیت دسترسی داشته باشند تاسیس شد. فروشگاه «کوکوا» در زمینی به مساحت ۴۱۰ متر مربع واقع شده و تعداد اعضای تعاونی به ۳ هزار و ۵۰۰ نفر و تعداد کارکنان به ۴۳ نفر می رسد. گردش مالی سالیانه تعاونی نیز ۳.۳ میلیون دلار در سال است.

فروشگاه در نزدیکی دانشگاه هاوایی واقع شده و انواع و اقسام محصولات کشاورزی و مواد غذایی که در خود هاوایی تولید می شوند را به فروش می رساند. این بزرگترین برتری تعاون «کوکوا» است چرا که جزایر هاوایی هزاران کیلومتر با آمریکا و آسیا فاصله دارد و در وسط اقیانوس آرام واقع شده است. “بردلی چان”، معاون مدیر عامل تعاونی می گوید: «از زمانی که یک محصول در سرزمین اصلی آمریکا تولید و بار کشتی شود تا به جزیره هاوایی برسد دو هفته زمان می برد و در طول این مدت مواد غذایی کیفیت خود را از دست می دهند. ما محصولات بسیاری از کشاورزان جزیره را در کمترین زمان و با بهترین کیفیت به دست مصرف کنندگان می رسانیم و بسیاری از کشاورزان محصولات خود را فقط از طریق فروشگاه ما عرضه می کنند.»

وی ادامه می دهد: «”راکی مانگو” یکی از میوه هایی است که در جنگلهای غرب هاوایی رشد می کند و من در یکی از سفرهایم با آن آشنا شدم. این میوه بزرگ و خوشمزه به صورت اختصاصی و تازه در فروشگاه عرضه می شود. یکی دیگر از محصولاتی که فقط در فروشگاه تعاونی «کوکوا»  عرضه می شود عسل طبیعی گلهای وحشی هاوایی است. زنبورداران کندوهای این نوع زنبور را در مناطق مختلف نگهداری می کنند و عسل تولید شده را در یک محل جمع آوری می کنند و بدون گرما دادن یا فیلتر کردن فرآوری می کنند و برای فروش به فروشگاه انتقال داده می کنند. محصول دیگری که نظیر آن را در هیچ جای دنیا پیدا نخواهید کرد نوعی صابون محلی است که از چربی گاو های منطقه “کولانا” و گیاه آوکادو منطقه “آوو مان” ساخته می شود. عرضه این صابون در فروشگاه و استقبال مردم بومی و توریستها  باعث شده تا خانواده های پرورش دهنده آوکادو در هاوایی بتوانند محصول خود را به بالاترین قیمت به تولید کنندگان بفروشند.»

تعاونی «کوکوا» با دیگر تعاونی های هاوایی همکاری دارد ومحصولات آنها را در انبار مجهز فروشگاه ذخیره می کند. همچنین در سال ۲۰۰۷ بخش غذای آماده در فروشگاه تاسیس شد که ساندویچ سرد، انواع سالاد، انواع سوپ و دسرها را به فروش می رساند.

چان می افزاید: « ۵۰ درصد از مشتریان ما عضو تعاونی نیستند. ما در طول این سالها سعی کردیم تا با جامعه خود که اکثرا از قشر ضعیف هستند ارتباط خوبی برقرار کنیم. از اقدامات فرهنگی که بر همین اساس انجام دادیم تدارک نقاشی دیواری برای جوانان، همکاری در یک پروژه علمی با دانشگاه هاوایی، برگزاری کارگاه آموزش تعمیر دوچرخه و همینطور پخش مستندهای تولید محصولات کشاورزی است.»

kokuamarketsfamousoatcakes-1024x956

تعاونی «کوکوا» در توسعه بخش تعاون در هاوایی فعال است. تلاشها و فشارهای قانونی این تعاونی در سال ۱۹۸۱ باعث شد تا قانون تعاون در هاوایی اصلاح شود و تعاونی ها بتوانند محصولات خود را بدون نیاز به کسب مجوز امنیتی به فروش برسانند.

چان می گوید: «ما تلاش می کنیم که اعضا حس کنند فروشگاه برای خودشان است و عضو یک جامعه هستند. این مدلی است که باعث می شود افراد در کنار هم و به نفع هم کار کنند نه اینکه به دنبال نفع شخصی خود باشند.»

درج دیدگاه