جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

معاون تعاون استان لرستان:دستگاه‌ها در واگذاری‌ها،اولویت واگذاری به تعاونی را مد نظرقرار بدهند

معاون تعاون استان لرستان گفت: لازم است همه دستگاه های اجرایی در واگذاری ها اولویت بخش تعاون را رعایت کنند.  

معاون تعاون استان لرستان گفت: لازم است همه دستگاه های اجرایی در واگذاری ها اولویت بخش تعاون را رعایت کنند.

دولت ۷۰۰ تن گندم مازاد لرستان را خرید

مجتبی شجاعی با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون انلاین افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته لازم است سهم بخش تعاون از اقتصاد افزایش یابد از این رو باید قوانین امری که مصوب مجلس شورای اسلامی است با توجه به تعاون و سیاست های اصل ۴۴ تدوین شود و در امر واگذاری ها نیز سهم بخش تعاون مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره میزان پرداخت تسهیلات روستا تعاون سال ۹۸ در استان لرستان اضافه کرد: در سال ۹۸ فقط به ۲ تعاونی این تسهیلات پرداخت شد که مبلغ آن حدود یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان بود. در سال ۹۷حدود ۱۰ تعاونی از این تسهیلات استفاده کردند که میزان تسهیلات برابر با ۹ میلیارد تومان بود.

وی درباره زمینه فعالیت این تعاونی ها گفت: لبنیات، سیلوی گندم، آبیاری تحت فشار و بیشتر در بخش کشاورزی فعال بودند.

شجاعی در مورد اعطای تسهیلات به مشاغل خانگی عنوان کرد: پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی در قالب شرکت های پشتیبان انجام می شود و سال ۹۷ نیز مبلغ یک میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل فعال در بخش پوشاک و فرش تعلق گرفت.

وی اضافه کرد: بیشتر تعاونی ها برای دریافت وام تشکیل می شود و هنگامی که وام نیز تعلق نمی گیرد در واقع شور و حال و انگیزه تشکیل تعاونی از بین می رود. خوشبختانه در بخش روستا تعاون کسانی که وام می گیرند قادر به بازپرداخت هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در شهرستان ازنا شاهد حضور و فعالیت کمترین تعاونی ها هستیم و در مقابل در شهرستان های بروجرد و الشتر بیشترین تعداد تعاونی ها فعالیت دارند.

وی درباره میزان صادرات و ارزآوری تعاونی های استان توضیح داد: میزان ارزآوری تعاونی های استان لرستان در ۳ماهه نخست سال جاری برابر با ۸هزار و ۷۸ دلار بوده و در سال ۹۷ نیز ۶۶هزار و ۸۱ دلار محصول از تعاونی های استان لرستان محصول صادر شده و به این میزان ارزآوری دست یافته ایم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه ظرفیت و پتانسیل استان لرستان هم برای تولید و هم صادرات محصولات بسیار بالاست البته نباید فراموش کرد که تحریم ها در کاهش میزان صادرات تاثیرگذار بوده است.

وی عنوان کرد: خوشبختانه استان لرستان دارای منابع سرشار از آب،‌جنگل، کوه، معدن و … است.

شجاعی گفت: مقاصد صادراتی استان لرستان شامل کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق می شود که بیشتر صنایع دستی بروجرد، فرش، محصولات لبنی و حبوبات و دام از استان ما به این کشورها صادر می شود.

‌ معاون تعاون استان لرستان گفت: از دولت می خواهیم که کمک های فنی و مالی را اعطا کند و با ایجاد مشوق های بیمه ای و مالیاتی و … برای متقاضیان تشکیل تعاونی شرایط را تسهیل کنند.

درج دیدگاه