جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی:

نافرمانی برخی موسسات اعتباری

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بیان کرد: ساختار بسیاری از موسسات اعتباری به گونه‌ای است که به حرف بانک مرکزی و حتی دولت هم گوش نمی‌کنند؛ بنابراین مداخله سازنده نهادهای فراقوه‌ای در این میان ضروری است.

‘کامران ندری مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی اظهار کرد: رخدادهای اخیر در حوزه بانکی در راستای ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز بود، الان هم بانک مرکزی هر موسسه غیرمجاز را ساماندهی کند، ممکن است این مسائل پیش بیاید.

به گفته وی، چه بسا مسئولیت سه قوه و نهادهای فراقوه‌ای فراتر از مسئولیت بانک مرکزی باشد.

ندری معتقد است:با وجود آنکه نقش بانک مرکزی بیشتر است، اما اگر همه مسئولیت را متوجه این نهاد کنیم بی‌انصافی است.

وی اظهار داشت: با توجه به مسئولیتی که در حوزه بانکی کشور دارم می‌دانم که بانک‌ها مشکل دارند، اما این مشکلات آن اندازه که ایجاد هراس کند نیست.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی تاکید کرد: باید مشکلات بانک‌ها را جدی گرفت، اما جای نگرانی برای مردم نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق یادآور شد:در مورد موسسه‌های مالی اعتباری که مجوز دارند، جای نگرانی نیست، بنابراین مشکلات بانک‌ها در حدی که بخواهند برای مردم ایجاد هراس کنند نیست.

ندری تاکید کرد: اما باید مشکل بانک‌ها را جدی گرفت و همه قوا برای حل این مشکلات با هم همکاری کنند. حتی نهادهای فراقوه‌ای باید در این زمینه به یاری بیایند.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: روندی برای گسترش اخبار نادرست در فضای مجازی باز شده که موج ‘بانک‌هراسی’ در اذهان عمومی شکل بگیرد.

ندری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود، چند ماهی است که برخی موسسات مالی غیرمجاز که مجوز خود را از وزارت تعاون در دولت نهم گرفته‌اند دچار مشکل شده‌اند و مردم نمی‌توانند سپرده‌های خود را وصول کنند. موسسه اعتباری کاسپین (این روزها این موسسه بیش از سایر موسسات با اعتراض سپرده‌گذاران مواجه است)در اسفند ماه ۱۳۹۴ با ادغام هشت تعاونی اعتباری غیرمجاز شامل فرشتگان، الزهراء، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند مشهد، بدر توس و امید جلین از شورای پول و اعتبار مجوز گرفت. در یک سال گذشته هیات‌های تسویه این تعاونی‌ها و بانک مرکزی مشغول شناسایی دارایی‌ها و صورت حساب‌های آنها بودند تا بانک مرکزی به تناسب دارایی‌های شناسایی شده، خط اعتباری برای تعیین تکلیف سپرده‌های مردم در اختیار کاسپین قرار دهد. در نهایت از ۲۸ اردیبهشت ماه امسال مرحله نخست تعیین تکلیف حساب‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون ریال (۱۰ میلیون تومان) سپرده‌گذاران فرشتگان آغاز شد و آنها می‌توانستند تا هشت خرداد، ۹۰ درصد موجودی حساب‌های خود را دریافت کنند.

وی در ادامه گفت: در گام بعدی که از ۹ خرداد آغاز شد و تا ۱۷ خرداد ادامه یافت، نوبت تعیین تکلیف حساب‌های زیر ۲۰۰ میلیون ریال (۲۰ میلیون تومان) بود تا به این ترتیب، ۹۰ درصد از سپرده‌گذاران تعیین تکلیف شوند. تعاونی فرشتگان ۴۵۸ هزار و ۸۲۶ سپرده‌گذار دارد و با انجام مرحله سوم و تعیین تکلیف حساب‌های زیر ۵۰۰ میلیون ریال که از پیش از عید سعید فطر آغاز شده، ۹۳ درصد از سپرده‌گذاران تعیین تکلیف می‌شوند. تعیین تکلیف حساب‌ها به معنی تسویه قطعی با مشتریان نیست، بلکه بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده بخشی از سپرده‌های خود را به صورت نقد دریافت می‌کنند و موسسه کاسپین متعهد می‌شود تا در یک بازه زمانی، مبالغ باقیمانده را با توجه به دارایی‌هایی که بانک مرکزی شناسایی می‌کند، تسویه کند.

درج دیدگاه