پس از طرح روستا تعاون، طرح شهر تعاون را اجرا می کنیم/ تعاونی ها پلی برای عبور از تحریم هستند

اکنون مدل تعاونی برای اقتصاد ایران نه یک توصیه و پیشنهاد بلکه یک ضرورت است و اگر برای اجرای آن کوتاهی کنیم دچار زیان هایی خواهیم شد که پرداخت خسارت آن بسیار بیشتر از هزینه های اجرای این طرح است.

مدیر کل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارائه پیشنهادی مبنی بر هدایت نقدینگی سرگردان به سمت بنگاه های تعاونی گفت:عدم مدیریت صحیح نقدینگی باعث شد تا حجم آن به هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برسد و آرامش هر بازاری را به هم بزند، در این صورت باید برنامه ای تدوین کنیم تا بخش خصوصی و تعاونی از این میزان نقدینگی به منظور سرمایه گذاری و گسترش فعالیت بهره مند شوند.

دکتر مسلم خانی در گفت و گو با خبرنگار تعاون آنلاین، افزود: پولی که اکنون در جامعه است بدون برنامه و مطالعه منتشر شده و متاسفانه دست افرادی است که هدف مشخصی برای آن ندارند و با ورود به بازارهای مختلف منجر به تخریب آن بازار و در نهایت گرانی کالا می کنند.

وی تاکید کرد: الگوی بین المللی تعاون در این شرایط می تواند نقش آفرین باشد و به موضوعات اجتماعی مانند فقرزدایی، خودکفایی و خوداتکایی سرپرستان خانوار و حتی فعالیت های نوآورانه و استارت آپی ورود کند.

خانی به تحریم های ظالمانه علیه ایران اشاره کرد و گفت: در شرایط تحریم و محدودیت های سرمایه گذاری اگر افراد پولهای خود را در یک شرکت سرمایه گذاری کنند و خودشان هم سهامدار شوند بخشی از مشکلات در آن شرایط حل خواهد شد. نگاه های جزیره ای برای سرمایه گذاری راه به جایی نمی برد و باید الگوی کار جمعی در کشور جا بیفتد.

مدیر کل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی های وزارت تعاون تصریح کرد: تعاونی های اعتبار نیز می توانند با دریافت پول های سرگردان جامعه در بخش های مختلف اقدام به سرمایه گذاری کند که نیاز به اخذ مجوزهای لازم از سوی بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: از رییس، جمهور، وزرا و نمایندگان مجلس می خواهم تا الگوی کار جمعی که به تعاونی ختم می شود و یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است را به رسمیت بشناسند و اقدامات لازم برای بلوغ این بخش را انجام دهند. مردم باید در اقتصاد شریک باشند تا برای آن دلسوزی کنند و الگوی تعاون بهترین راهکار پیش رو است.

خانی به الگوی تعاون برای به رسمیت شناختن مشاغل غیر رسمی اشاره کرد و توضیح داد: اکنون کسب و کارهایی هستند که به عنوان مشاغل غیر رسمی مانند پیک های موتوری شناخته می شوند که می توان در قالب یک تعاونی برای آنها یک تشکل تازه تشکیل داد و حمایت های بیمه ای اعطا کرد.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: پس از طرح روستا تعاون طرح شهر تعاون را در برنامه داریم که در حال بررسی ابعاد آن برای اجرا هستیم. اکنون مدل تعاونی برای اقتصاد ایران نه یک توصیه و پیشنهاد بلکه یک ضرورت است و اگر برای اجرای آن کوتاهی کنیم دچار زیان هایی خواهیم شد که پرداخت خسارت آن بسیار بیشتر از هزینه های اجرای این طرح است.

 

درج دیدگاه