شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

کلانتری در مراسم تودیع: تعاونی‌ها می‌توانند با بی عدالتی مبارزه کنند

مشاور کنونی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که تا پیش از این معاونت امور تعاون را برعهده داشت، گفت: در بیش از ۲دهه گذشته، دولت و مجلس هیچ برنامه روشن و مشخصی برای بخش تعاون کشور نداشتند. به گزارش تعاون آنلاین، «حمید کلانتری» عصر در مراسم تقدیر از فعالیت خود و آیین معرفی جوان […]

مشاور کنونی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که تا پیش از این معاونت امور تعاون را برعهده داشت، گفت: در بیش از ۲دهه گذشته، دولت و مجلس هیچ برنامه روشن و مشخصی برای بخش تعاون کشور نداشتند.

به گزارش تعاون آنلاین، «حمید کلانتری» عصر در مراسم تقدیر از فعالیت خود و آیین معرفی جوان ترین معاون این وزارتخانه افزود: تعاون، نه یک ظرفیت اداری، حقوقی یا وظیفه دولتی که اندیشه، اعتقاد و باور است.

وی به تدوین نقشه راهی با هفت راهبرد و ۴۹ برنامه در ماه های نخست تصدی خود در این معاونت اشاره کرد و راهبردهای اساسی این برنامه را ترویج، آموزش و توانمندسازی تعاونی‌ها، توسعه مشارکت در بخش‌های مختلف و نظارت و توسعه بازار و برند برشمرد.

به گفته وی، حمایت‌های کلی، کلامی و معنوی باید جای خود را به اقدامات عملیاتی و مشخص در بخش تعاون بدهد.

ظرفیت های تعاونی ها

این مقام پیشین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقویت بخش تعاون برای کاستن از فاصله ها، مدیریت منابع و نقدینگی خرد مردم و افزایش بهره وری، اشتغال موثر و مبارزه با فقر و توسعه شهری و روستایی ضروری دانست و گفت: تعاونی‌ها می ‌توانند با بی عدالتی ها مبارزه کنند.

وی ادامه داد: بدون این باور که مشارکت اجتماعی حلال مشکلات است، مردم نقش تعیین کننده دارند و برای رفع مشکلات باید از همه ظرفیت‌های جامعه استفاده کرد، نمی‌توان تفکر تعاون را در اداره امور کشور و اقتصاد پیاده کرد.

کلانتری تعاونی‌های تامین نیاز در حوزه‌های تولید، توزیع و خدمات را بهترین نوع تعاونی‌ های خاص برشمرد که می‌توانند ظرفیت های پراکنده و خرد را در قالب های بزرگ ادغام کنند.

وی همچنین تعاونی های محصول در بخش کشاورزی را به عنوان واحدهای بهره برداری خرد و کوچک برای توسعه این بخش ضروری خواند.

این مقام پیشین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که ۹۵درصد صید و صیادی کشور در اختیار تعاونی‌ها است، گفت: امروز مبارزه با فقر امری ضروری است و دستیابی به این مهم با توسعه تعاونی دهیاری ها و تعاونی توسعه روستایی میسر می شود.

به گفته وی، ماده ۲۵ برنامه ششم توسعه به دولت مجوز داده است خدمات خود را در شهرستان ها و مناطق به بخش‌های خصوصی و تعاونی واگذار کند؛ به این منظور ۷۰ تعاونی عمران در ۷۰ شهرستان کشور تشکیل شده است که قادرند بیش از ۶۰ درصد اقدامات مدیریتی این مناطق را انجام دهند.

وی یادآوری کرد: تعاونی دهیاری ها با ۸۰۰ زیرمجموعه بیش از ۵۰ درصد ظرفیت دهیاری های کشور را در اختیار دارد که راهکاری برای کاهش تصدی گری دولت و واگذاری امور به مردم است.

کلانتری معتقد است توفیق در طرح «روستا- تعاون» می تواند اشتغالزایی و رفاه بیشتر را در مناطق شهری و روستایی به دنبال داشته باشد.

به گفته وی، نهاد تعاون و وزارتخانه وقتی موفق است که در کنار آن اتاق‌های تعاون قوی و اتحادیه‌های تعاونی قوی حضور داشته باشند تا هدف توسعه بخش تعاون تحقق یابد که در غیر این صورت انرژی آنها، به عوامل بازدارنده تبدیل می شود.

درج دیدگاه