جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

هدف دولت از حذف یارانه غیر نیازمندان چیست؟ / یارانه ۳۱ میلیون نفر حذف می شود

بر اساس بودجه سال ۹۷ دولت در نظر دارد حدود ۳۱ میلیون نفر را از لیست یارانه بگیران حذف کند و از سوی دیگر قیمت حامل های انرژی را نیز افزایشدهد.

حذف یارانه نقدی و افزایش قیمت حامل های انرژی مهمترین بحث این روزهای نمایندگان مردم با مقامات دولتی در قالب بررسی بودحه سال آینده است.

به گزارش تعاون آنلاین، بر اساس بودجه سال ۹۷ دولت در نظر دارد حدود ۳۱ میلیون نفر را از لیست یارانه بگیران حذف کند و از سوی دیگر قیمت حامل های انرژی را نیز افزایشدهد.

به گفته برخی مقامات دولت حذف حدود ۳۰ میلیون یارانه بگیر می‌تواند سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال را افزایش دهد اما نمایندگان مجلس در جلسه ای که امروز با محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور داشتند نسبت به این موضوع انتقاد کردند. نمایندگان معتقدند شرایط اقتصادی مردم به گونه ای نیست که بتوان حدود ۳۰ میلیون نفر از لیست یارانه بگیران حذف شود.

۵ میلیون نفر حذف شدند

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به پنج میلیون از دهک‌های بالای جامعه از پرداخت یارانه حذف شده‌اند، گفت: در حال حاضر افرادی نیز همچنان تحت پوشش‌های حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی قرار ندارند که این وزارتخانه آنان را شناسایی کرده و قصد دارد تا آنها را تحت پوشش قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه دولت امسال در لایحه بودجه ۹۷ با پیشنهاد انحلال هدفمندی یارانه‌ها قصد دارد تا این وظیفه را برعهده «صندوق رفاه و امید» منتقل کند، تصریح کرد: به این ترتیب وظیفه استفاده هدفمند از یارانه‌ها بر عهده معاونت رفاه وزارت کار و تعاون قرار خواهد گرفت. همچنین قرار است درگاهی تشکیل شود تا افراد بعد از انجام یک تحقیق اولیه بتوانند تحت پوشش خدمات حمایتی قرار گیرند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه هدفمندی یارانه‌ها باید از دهک‌های پایین جامعه آغاز شود، افزود: افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند می‌توانند تحت پوشش برنامه سه سطحی که مرحله آخر آن توانمندسازی است، قرار گیرند.

ربیعی با اشاره به اینکه وزارت رفاه امروز در این زمینه صاحب سبک شده است، تاکید کرد: در حال حاضر دولت معتقد است که یارانه‌ افراد نیازمند نباید قطع شود بلکه این افراد باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند. یارانه در اینجا به معنای خدمات آموزشی، غذای سالم، نظام تامین اجتماعی و… است.

وی با اشاره به اینکه مجلس هنوز در مورد حذف یارانه‌ها به تصمیمی جامع نرسیده است، اظهار کرد: برنامه دولت در سال جاری این است که به سمت محدود کردن فقر مطلق حرکت کند و این امر با برنامه‌های توانمندسازی و اشتغال روستایی همراه خواهد بود. به این شکل که افراد تحت پوشش با معرفی خود به بنگاه‌ها می‌توانند وام‌هایی دریافت کنند یا در اجتماعات مشغول به کار شوند.

وزیر رفاه با بیان اینکه تبصره ۱۴ لایحه بودجه امسال به هر میزانی که تامین منابع انجام شود به سمت اشتغالزایی حرکت خواهد کرد، افزود: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه دولت در حوزه رفاهی و ۱۰۰ هزار میلیارد در حوزه صندوق‌ها مصرف خواهد شد.

ربیعی در ادامه اظهار کرد: منابع مورد استفاده در وزارت رفاه از محل هدفمندی و بودجه عمومی تامین خواهد شد.

از سوی دیگر مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این زمینه به معتقد است طبق قانون هدفمندی، ۵۰ درصد از درآمد هدفمندی باید به مردم، ۳۰ درصد به تولید و ۲۰ درصد به دولت اختصاص پیدا می‌کند اما در سال‌های گذشته مغایر قانون عمل شده و شاهد این بودیم که دولت ۳۵ هزار میلیارد تومان از محل درآمد هدفمندی را به یارانه نقدی اختصاص داده و ۱۱ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز از بودجه عمومی دولت برای یارانه‌های نقدی اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: می‌توانیم با حذف یارانه دهک‌های بالا جلوی پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی دولت برای یارانه‌های نقدی را بگیریم و این مبلغ می‌تواند صرف کارهای عمرانی شود. البته دولت در سال آینده قصد دارد درآمد خود از این بخش را زیاد کند و یارانه تولید و اشتغال را با پشتوانه بهتری تخصیص دهد.

لاهوتی تاکید کرد: در بحث هدفمندی یارانه‌ها دولت اعتقاد دارد ۳۱ میلیون نفر باید حذف شوند البته آقای نوبخت اعلام آمادگی کرد که در این موضوع جلساتی را با مجلس برگزار کرده و بر سر تعداد نفراتی که قرار است یارانه آنها حذف شود به تفاهم برسیم.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی درباره افزایش حامل‌های انرژی  گفت:  هدف دولت از افزایش حامل های انرژی کسب درآمد ۱۷هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی برای  راه‌اندازی بنگاه‌های تولیدی است.

درج دیدگاه