جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

آذربایجان شرقی پنج هزار تعاونی دارد

بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن استان دارای ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت است و جمعیت فعال استان یک میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۰۸ نفر بوده که یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۳۱۱ نفر آن را شاغلان و ۱۴۴ هزار و ۳۹۶ نفر آن را بیکاران تشکیل می‌دهند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی شب گذشته در نشست مشترک اعضای کارگروه تخصصی اشتغال، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، تعاون‌گران، خیرین بهزیستی و فرمانداران استان آذربایجان شرقی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن استان دارای ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت است و جمعیت فعال استان یک میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۰۸ نفر بوده که یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۳۱۱ نفر آن را شاغلان و ۱۴۴ هزار و ۳۹۶ نفر آن را بیکاران تشکیل می‌دهند.
به گزارش تعاون آنلاین، میراحد حسینینرخ مشارکت و بیکاری استان را به ترتیب ۴۳.۹ و ۹.۵ درصد اعلام و تصریح کرد: تعداد کارگران مشمول قانون کار استان بیش از ۶۸۰ هزار نفر و تعداد بیمه شدگان الی و اجباری ۶۷۲ هزار و ۹۵۳ نفر است.
حسینی تشریح کرد: در این استان تعداد پنج هزار تعاونی وجود دارد که ۴ هزار و ۱۷۲ مورد آن فعال می باشد و یک میلیون و ۶۴۲ هزار نفر در آن عضویت دارند و این یعنی ۴۸ درصد جمعیت استان عضو تعاونی هستند و برای بیش از ۶۴ هزار نفر نیز به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده و سرمایه گذاری اولیه این تعاونی‌ها ۹ هزار و ۲۸ میلیارد ریال است.
این مسئول با بیان اینکه سال گذشته با استفاده از تسهیلات رفع موانع تولید، مشاغل خانگی، اعتبارات حمایتی کمیته امداد، بهزیستی، بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی جمعا ۳۸ هزار اشتغال ایجاد شده است، اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان و اعتبارات تخصیصی سال جدید از محل بسته رونق تولید پیش بینی می‌شود بیش از ۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر توزیع اعتبارات بسته رونق تولید در قالب سامانه بهین یاب شروع شده و در صورت ابلاغ اعتبارات اشتغال فراگیر و فعال شدن سامانه کارا، با توجه به اینکه ده رسته شغلی تکاپو نیز مشخص و در شورای اشتغال استان مصوب شده، این مهم سریعا شروع خواهد شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: استان دارای ۵۲۰ مورد تشکلات کارگری و کارفرمایی است که تعداد ۴۳۰ مورد آن تشکلات کارگری و ۹۰ مورد آن را تشکلات کارفرمایی تشکیل می‌دهد.
حسینی گفت: سازمان تامین اجتماعی استان با بیمه نمودن ۶۷۲ هزار و ۹۵۳ نفر به دو میلیون و ۶ هزار و ۳۶۳ نفر خدمات ارائه می‌دهد و ۱۵۱ هزار و ۹۳۶ نفر مستمری بگیر اصلی داشته و به ۱۲ هزار نفر مشمولین بیمه بیکاری خدمات ارائه می‌دهد.
این مسئول در عین حال خاطرنشان کرد: استان همچنین ۶۶ هزار مستمری بگیر بازنشسته و کارافتاده تحت پوشش صندوق دارد.
وی گفت: از آنجائی که نزدیک ۲۶ سال است که شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) هیچگونه سرمایه‌گذاری در استان انجام نداده است با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی که در استان وجود دارد، پیشنهاد می‌شود تیمی را اعزام کنند تا نسبت به سرمایه‌گذاری پروژه‌های بزرگ و دارای مزیت در استان اقدام کنند.

درج دیدگاه