شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

اختصاص اعتبار ۵ هزارمیلیارد تومانی برای توسعه تعاونی های روستایی

تعاون آنلاین – سید حمید کلانتری از اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان برای توسعه تعاونی های روستایی خبر داد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه طرح توسعه منطقه ای حمایت و توسعه سازمان یافته تعاونی ها در شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعی برای توسعه تعاونی های روستایی در سال آینده چه برنامه ای دارد، گفت: مقرر است که اواخر امسال مجلس بودجه ای را برای سال آینده تصویب کند که به موجب آن ۱٫۵ میلیارد دلار ازمنابع صندوق توسعه ملی در جهت ایجاد اشتغال در مناطق روستایی مورد استفاده قرار گیرد که عمده کسانی که می توانند از این تسهیلات استفاده کنند شرکت های تعاونی در زمینه های مختلف کشاورزی، تولید، خدمات، صنایع دستی، قالی بافی و… هستند.

وی با بیان اینکه این تسهیلات مناسبی است که به موجب آن بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار روستاییان قرار می گیرد،گفت:این تسهیلات با نرخ کمتر از ۴ درصد در اختیار تعاونگران قرار می گیرد که این امر می تواند جهش خوبی برای اشتغال، کارآفرینی و فعال شدن تعاونی ها در سطح مناطق روستایی ایجاد کند.

وی ادامه داد:علاوه برآن تقویت تعاونی های دهیاری و توسعه عمرانی را به دلیل نقش موثر آن ها در توسعه عمران روستایی در دستور کار قرار داده ایم.

کلانتری با بیان اینکه تعاونی های توسعه عمرانی فقط مختص مراکز شهرستان ها نیستند،گفت: بلکه روستاها هم از منافع این تعاونی استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر حدود ۵۰ تعاونی در مرحله ثبت شرکت قرار دارند،گفت: این تعاونی ها در سال آتی فعالیت خودرا آغاز می کنند طرح های دیگری نیز برای توسعه تعاونی های کشاورزی،تامین نیاز و محصولی داریم که اگر بتوانیم از منابع بانکی استفاده کنیم می توانند راحت تر اجراء شوند.

کلانتری در این جلسه که با حضور مسئولین بخش کشاورزی، مدیران صندوق کارآفرینی امید،صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون،بنیاد علوی، بانک توسعه تعاون و نیز مدیر جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی و معاونانشان برگزار شد با ارائه توضیحاتی درباره ظرفیت های شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی،گفت: ما الگویی را دنبال می کردیم که به موجب آن شهرستانی که استعداد مشارکت مردمی درآن بالاست را انتخاب و در جهت تشکیل، تقویت، توسعه و حمایت از تعاونی های روستایی درزمینه های مختلف کشاورزی، تولیدی و خدماتی هدایت کنیم به نحوی که دولت نقش یک تسهیل گر را ایفاء کند و ازطریق صندوق ها و بانک ها مساعدت هایی را فراهم کند.

کلانتری با بیان اینکه استعداد مشارکت مردمی در رازوجزگلان بسیار زیاد است،گفت: با توجه به مطالعاتی که انجام شد این شهرستان بعنوان شهرستان نمونه در جهت توسعه براساس سیاست های اقتصادمقاومتی انتخاب شد که باید برنامه ای در همین راستا برای توسعه این شهرستان تهیه شود.

درج دیدگاه