شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

ارزش معاملات از ۲۰۰۰ میلیارد ریال عبور کرد

تعاون
تعاون

گسترش حجم و ارزش معاملات تعاونی‌ها در بورس کالا با ایجاد زنجیره تولید تا توزیع در رینگ معاملات، موج تازه‌ای از امید برای تأمین مالی سایر بخش‌ها ایجاد کرد.   محمد صادق‌پور: تعاون آنلاین – بررسی‌ها در بورس کالا نشان می‌دهد، شرکت های تعاونی در  یک سال اخیر با وجود سایه سنگین رکود بر فضای […]

گسترش حجم و ارزش معاملات تعاونی‌ها در بورس کالا با ایجاد زنجیره تولید تا توزیع در رینگ معاملات، موج تازه‌ای از امید برای تأمین مالی سایر بخش‌ها ایجاد کرد.

 

محمد صادق‌پور: تعاون آنلاین – بررسی‌ها در بورس کالا نشان می‌دهد، شرکت های تعاونی در  یک سال اخیر با وجود سایه سنگین رکود بر فضای کسب و کار اما توانسته اند در بورس کالا حضور فعال و پر رنگی داشته باشند.
هر چند تعاونی ها عمدتاً به دلیل مواجهه اعضای تحت پوشش خود در بنگاه‌های پایین دستی همواره در طرف تقاضا نسبت به عرضه کالا در بورس حضور دارند اما دسترسی آسان و کشف قیمت عادلانه به مواد اولیه از طریق بازار متشکل و سفاف بورس موجب شده تا همواره مسیر منتهی به بورس کالا بهترین گزینه برای شرکت‌های تعاونی باشد.
هم اکنون سهم عمده‌ای از معاملات تعاونی‌ها با توجه به نظر مثبت وزارت جهاد کشاورزی به عرضه محصولات از طریق بورس کالا به رینگ محصولات کشاورزی معطوف شده است.
در این زمینه اواخر سال قبل با اجرایی شدن ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در بستر بورس کالای ایران بیشترین سهم و ارزش معامله مربوط به ذرت دانه ای کشاورزان استان خوزستان بود.

از همین طریق تعاونی‌های روستایی ۷ هزار کد معاملاتی صادر شده برایشان نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید تا موج تازه‌ای از امید برای تأمین مالی سایر بخش‌های مولد اقتصادی فراهم شود.
از سوی دیگر طبق جدیدترین بررسی‌های صورت پذیرفته، سهم شرکت‌های تعاونی در رینگ پتروشیمی بورس کالا نیز قابل توجه است؛ به طوری‌ که سالیانه در حدود ۵۰۰ هزار تن معامله در این رینگ از سوی شرکت‌های تعاونی در بورس کالا صورت می‌گیرد.

بر اساس اسناد موجود ارزش معاملات شرکت های تعاونی در این رینگ ماهانه به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بالغ می‌شود که بسته به فصل مصرف و عرضه محصولات این آمار می‌تواند کاهشی و یا افزایشی شود.

از این رو می‌توان با یک حساب سرانگشتی پیش‌بینی کرد که سهم تعاونی ها از کل معاملات بورس کالا در سال با توجه به معاملات رینگ های کشاورزی، فلزات اساسی و پتروشیمیایی چیزی در حدود یکصد هزار میلیارد ریال است.
بر اساس این گزارش، از طرف دیگر مطابق آیین نامه جدید دولت و مجلس هم اکنون صندوق ضمانت توسعه تعاون ضمانت نامه هایی را برای سهولت امورات تعاونی‌های فعال در بورس صادر می کند.
بر اساس ماده ۷۵ الحاقی به قانون بخش تعاونی، موضوع ماده ۱۵ قانون اصلاح موادی از قانون بخش تعاون، وزارت اقتصاد موظف شده با همکاری وزارت تعاون و اتاق تعاون مرکزی، زمینه دسترسی شرکتهای تعاونی به ابزارهای جدید تامین مالی و خرید و فروش تعاونی‌ها در بازار سرمایه را فراهم کند که این آیین‌نامه با همکاری وزارتخانه‌های اقتصاد و کار، سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی و اتاق تعاون ایران تهیه و تدوین و جهت تصویب به هیات وزیران تقدیم شده است.
در این آیین نامه آمده است که ضمانت‌نامه تعاونی‌ها برای فعالیت در بورس از سوی صندوق ضمانت توسعه تعاون صادر شود.
از اینرو با توجه به حجم فعالیت تعاونی‌ها برای حضور بورس میزان صدور ضمانت نامه تا سقف ۳۰ میلیارد تومان افزایش افزایش خواهد یافت و این ضمانت نامه برای شرکت‌های سهامی تعاونی در بورس خواهد بود.
از اینرو شرکت ها می توانند از این پس با ضمانت نامه معاملاتی که صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون ایجاد کرده است علاوه بر عرضه کالاهای خود در بورس کالا ، کالاهای مورد نیاز خود را نیز خریداری کنند .
هدف از اجرای این طرح حمایت مالی از شرکت های تعاونی و حل مشکلات مربوط به سرمایه در گردش این تعاونی ها است.
بر اساس اجرای این طرح شرکت های تعاونی می‌بایست، مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت اعتباری از سایر واحدهای تولیدکننده مادر تامین کنند.

بر همین اساس یادآور می‌شود که اردیبهشت سال ۹۴ مدیرعامل بورس کالای ایران از امضای تفاهم نامه همکاری با صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون برای تسهیل فرآیند معاملات داخلی و بین المللی اتحادیه‌های تعاونی خبر داده بود.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در همین رابطه تأکید کرد تا به منظور تسهیل فرآیند عرضه کالاها توسط شرکت ها و اتحادیه های تعاونی در بورس کالا از طریق ضمانت تعهدات آن ها، تفاهم نامه سه جانبه ای میان بورس کالای ایران، صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه منعقد شد.

بنابراین گزارش، تسهیل فرآیند خرید و عرضه کالاها توسط شرکت ها و اتحادیه های تعاونی در بورس، تسهیل فرآیند پذیرش انبارهای شرکت ها و اتحادیه های تعاونی در بورس، بهبود فرآیند عرضه و خرید کالا توسط شرکت ها و اتحادیه های تعاونی در قالب تفاهم نامه اتحادیه الکترونیکی بین بورسی, بررسی امکان ضمانت تعهدات حاصل از خرید کالا توسط شرکت ها و اتحادیه های تعاونی و صدور انواع ضمانت نامه جهت شرکت ها و اتحادیه های تعاونی فعال توسط صندوق در چارچوب قوانین و مقررات بورس کالای ایران، سپرده گذاری مرکزی و صندوق تعاون، از مهم ترین موضوعات این تفاهم نامه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

درج دیدگاه