جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

سهم ۵۰۰ میلیون دلاری بانک توسعه تعاون در جیب صندوق کارآفرینی

محسن رضایی
محسن رضایی

تعاون آنلاین-دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که نخستین سخنران همایش «تعاون؛راه سوم اقتصاد»  بود، با اشاره به انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ گفت:«انقلاب اسلامی در ایران در صدد بود نظامات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را دگرگون کند و هر چند در مورد نظام سسیاسی توانست این کار را به سرعت انجام دهد، در مورد […]

تعاون آنلاین-دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که نخستین سخنران همایش «تعاون؛راه سوم اقتصاد»  بود،

با اشاره به انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ گفت:«انقلاب اسلامی در ایران در صدد بود نظامات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را دگرگون کند و هر چند در مورد نظام سسیاسی توانست این کار را به سرعت انجام دهد، در مورد نظامات اقتصادی و اجتماعی علی رغم آنکه کار را شروع کرده است، نتوانسته سرعت عمل داشته باشد.» رضایی ادامه داد:«دلیل این موضوع تا اندازه ای به موانعی ربط دارد که بر سر راه این تغییرات قرار گرفته اند. اقتصاد تعاون در ایران مشکلات بیشتری هم دارد، چرا که می بینیم سرمایه داری امروزی سهمی هم برای تعاون قائل شده و به آن فرصت بروز و ظهور می دهد اما تعاون در ایران علاوه بر سرمایه داری، مشکلات عدیده دیگری هم دارد. یکی از وعده های ما این بود که باید سهم بخش تعاون از اقتصاد ایران را به ۲۵ درصد برسانیم که خود نوعی انقلاب محسوب می شود چرا که نظام سرمایه داری این را نمی پذیرد.»

رضایی افزود:«سرمایه داری در ایران شکل مدرن و قرن بیست و یکمی هم ندارد و به سرمایه داری سنتی در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ میلادی شبیه تر است. این شکل از سرمایه داری در ایران، به رانت دولتی هم مزین شد که تقریباً در تمامی دولت ها هم وجود داشت و هیچ دولتی نبود که رانت در آن جایی نداشته باشد.»

مبانی اقتصاد تعاون

به گزارش تعاون آنلاین، رضایی از سه مبنای مهم اقتصاد تعاون سخن گفت و افزود:«نخستین مورد از این مبناها، فلسفه اجتماعی تعاونی ها است. در تمامی جوامع، گروه های اجتماعی سلیقه های سازمان یافتگی متفاوتی دارند و بر مبنای این سلیقه های سازمان یافتگی است که اشکال مختلفی از فعالیت های اقتصادی را هم می پذیرند.»

رضایی تصریح کرد:«به عنوان مثال، برخی جوامع در قالب شرکت های سهامی عام راحت تر عمل می کنند و برخی هم شرکت های خصوصی را با سلایق خود سازگارتر می یابند. اما نکته این جاست که اگر جوامع متناسب با سلیقه هایشان در زمینه اجتماعی، سازمان یابی اقتصادی نداشته باشند، برخی گروه های اجتماعی از گردونه فعالیت ها جا می مانند. به همین جهت ما باید تلاش کنیم تا در قالب تعاون و تعاونی ها، تمام گروه های اجتماعی را در اقتصاد دخیل کنیم تا به این وسیله، حداکثر بسیج نیروهای اجتماعی در اقتصاد رخ بدهد.»

رضایی به برخی محاسن اقتصاد تعاون هم اشاره کرد و ادامه داد:«امروز می بینیم که در بسیاری از روستاها، خانواده ها اتاق کوچکی را که در آن زندگی می کنند به محلی برای کسب و کار خود بدل کرده اند. این نکته از این جهت حایز اهمیت است که تعاونی ها هزینه مبادله را کاهش می دهند و از این طریق، ارزش مازاد سرانه ای که از فعالیت های اقتصادی ناشی می شود را بالا می برند. به این ترتیب، بهره وری که برای اقتصاد ایران بسیار اهمیت دارد، بالاتر می رود و حتی از بهره وری در بخش خصوصی هم پیشی می گیرد.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:«نکته سومی که می خواهم به آن اشاره کنم، فلسفه سیاسی تعاونی ها است. شاید یکی از دلایلی که غرب، علی رغم تمایلش به اقتصاد سرمایه داری، برای تعاون هم جا باز کرده باشد این است که جوامع، بدون ثبات و آرامش نمی توانند به رونق فعالیت های اقتصادی خود امیدوار باشند. امروز بر همگان ثابت شده است که بازار و مکانیسم تعیین قیمت ها در بسیاری از موارد ناقص هستند و نمی توانند اتوماتیک عمل کنند. به همین جهت است که دولت ها مداخله می کنند تا انحصارات را بشکنند و اگر دولت ها نباشند، نمی توان به سمت رقابت کامل حرکت کرد. در واقع حمایت دولت ها از تعاونی را می توان به حمایت آنها از عدالت توزیعی و بسط آرامش و امنیت در اقتصاد ترجمه کرد.»

چرا نشد آنچه باید می شد؟

به گزارش تعاون آنلاین، رضایی به سیاست های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی و برنامه پنجم توسعه هم اشاره کرد و گفت:«مقام معظم رهبری در کنار شهید بهشتی از اوان انقلاب بر این عقیده بودند که باید بخشی از اقتصاد کشور به تعاون اختصاص پیدا کند. سیاست های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی که به قانون هم تبدیل شد و البته قانون برنامه پنجم توسعه، همگی بر تعاون تأکید داشتند اما متأسفانه نواقصی در طول کار به وجود آمد.»

رضایی تأکید کرد:«در قانون برنامه پنجم توسعه قرار بود ۵۰۰ میلیون دلار به بانک توسعه تعاون داده شود تا این بانک بتواند بهتر وظایف خودش را به انجام برساند اما متأسفانه این پول به یک صندوق کارآفرینی داده شد که هر چند فعالیت های آن هم برای کشور مفید است، اما بهتر آن بود که به سمت بخش تعاون می رفت.»

رضایی در پایان هم به رابطه میان اقتصاد تعاون و اقتصاد اسلامی اشاره کرد و گفت:«امیدواریم بخش تعاون در کنار بخش خصوصی و بخش دولتی، به شکلی کار کنند که اقتصادی اسلامی که ما در ایران به دنبال آن هستیم به زودی تحقق پیدا کند.»

درج دیدگاه