جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

سرپرست تعاون روستایی خوزستان:

افزایش سود تولیدکنندگان و ساماندهی تشکل‌های زیان‌ده از برنامه های تعاون روستایی است

تعاون آنلاین – سرپرست جدید تعاون روستایی خوزستان با تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های پیش روی این اداره‌کل بخش تعاون را کلید احیای ساختار اقتصادی برشمرد و گفت: اساسی ترین اصل تعاون، خودیاری از طریق کمک متقابل است و بر خلاف سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها که به دنبال سود هستند، هدف تعاونی روستایی، صرفا کسب سود نبوده و هدف آن ارائه خدمات به تعاونگران است.

مهدی سیاحی از اهداف دولت در استان را اشتغالزایی، تقویت روستاها و کاهش مهاجرت روستاییان به شهر برشمرد و اظهار کرد: تحقق این اهداف با بهبود وضعیت تولید در بین کشاورزان و روستاییان عملی می‌شود که نتیجه آن کاهش مهاجرت روستاییان به شهر خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که تعاونی روستایی از افراد روستایی تشکیل شده است، افزود: حجم وسیع تولیدات کشاورزی استان و منابع طبیعی گسترده‌ای که در مناطق روستایی وجود دارد می‌توانند پتانسیل اقتصادی بالقوه‌ای ایجاد کند.

سیاحی تصریح کرد: تعاون روستایی طبق وظیفه خود اقدام به تشکیل شرکت‌های تعاونی روستایی، کشاورزی، زنان و تعاونی‌های تولید کرده و از طریق هدایت، حمایت و نظارت بر روی شرکت‌های تعاونی که از بدنه روستاییان است، این تشکل‌ها را ساماندهی کرده و از طریق آموزش و ایجاد اشتغال، آن‌ها را فعال می‌کند.

وی در تشریح برخی ظرفیت‌های تعاون روستایی عنوان کرد: یکی از این ظرفیت و توانمندی‌ها این است که تعاونی‌های روستایی می‌توانند خودشان تصمیم‌گیری کنند که که با توجه به ویژگی‌های کشاورزی و روستایی هر منطقه و هر استان، به چه فعالیت‌هایی روی آورند که سودآور باشد.

سیاحی از جمله اهداف تعاون روستایی را کمک به تحقق توسعه یکپارچه و پایدار مناطق روستایی و کشاورزی، گسترش و تقویت نقش تعاونی‌ها و تشکل‌های کشاورزی و روستایی در جهت توسعه عملیات تامین نهاده‌ها، ماشین‌آلات کشاورزی، تولید، خرید، جمع‌آوری، بسته‌بندی، فرآوری و بازاریابی برشمرد و افزود: همچنین ارائه خدمات به کشاورزان و روستاییان از طریق ایجاد، سازماندهی و توسعه کمی و کیفی تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و سایر تشکل‌های بخش کشاورزی از دیگر اهداف تعاون روستایی است.

وی یکی از رویکردهای مهم تعاون روستایی خوزستان را افزایش سود تولیدکنندگان، کشاورزان و روستاییان برشمرد و گفت: یکی از دلایل مهم که کشاورز به سود واقعی نمی‌رسد، خام فروشی است که نتیجه آن سود زیادی است که به جیب تاجر و واسطه‌ها می‌رود در حالی که همین کشاورزان و روستاییان با راه‌اندازی کارخانجات صنایع تبدیلی در قالب تعاونی می‌توانند سود خود را چند برابر افزایش دهند و از سویی اشتغالزایی هم کنند؛ ضمن اینکه چون اعضای این تعاونی‌ها، روستاییان هستند بنابراین می‌توانند روی کار خود هم نظارت کنند.

سیاحی از جمله برنامه‌های پیش‌روی تعاون روستایی خوزستان را ساماندهی تشکل‌های زیان‌ده استان و توجه به تشکل‌ها به منظور تحول در شبکه با استفاده از ظرفیت تشکل‌های قوی استان، برنامه‌ریزی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت نگهداری محصولات کشاورزی و ساخت سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی، توجه به تشکل‌های مربوط به نظام‌های بهره‌برداری به منظور محقق کردن اهداف طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری، ایجاد مراکز مسقف و یا احداث سیلو به منظور کاهش ضایعات در خرید محصولاتی مانند گندم، جو، ذرت و غیره، افزایش بهره‌وری نیروی انسانی با استفاده از نیروهای جوان و آموزش آن‌ها، ایجاد شبکه منسجم و زنجیره‌ای در سطح استان به منظور عرضه محصولات کشاورزی خریداری شده از کشاورزان و همچنین توجه به رفاه پرسنل شبکه تعاون روستایی استان به منظور افزایش انگیزه برشمرد.

به گزارش ایسنا، وی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را یک فرصت طلایی برای استان دانست و گفت: در این شرایط بد اقتصادی و تحریم‌های موجود، این طرح یکی از اولویت‌های دولت یازدهم در استان است و هدف آن کمک به استان و رفع محرومیت است. تکمیل این پروژه باعث افزایش تولید، اشتغال و صادرات از استان می‌شود اما موضوع مهم این است که باید شبکه تعاونی روستایی، انبارها، سردخانه‌ها و صنایع تبدیلی در کنار این طرح فعال شوند تا بهره‌وری در تولیدات حاصل از این طرح افزایش یابد و هدررفت محصولات کشاورزی کم شود.

سرپرست تعاون روستایی خوزستان با اشاره به قبول مسئولیت مدیریت تعاون روستایی استان گفت: تنها یک هدف دارم و آن هم خدمت به مردم است. تمام تلاشم را برای خدمت به کشاورزان از شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه استان خوزستان بکار می‌گیرم و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.

درج دیدگاه