شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

انتقاد یک فعال تعاونی از وزارت تعاون:

وقتی در نمایشگاه تعاون هم به تعاونی ها بی مهری می شود

تعاون آنلاین-رئیس کمیسیون صنایع دستی، فرش و گردشگری با انتقاد از رفتار مسئولان وزارت تعاون نسبت به توانمندی‌های بخش مردمی تعاون، تأکید کرد: واگذاری برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های بخش تعاون کشور به یک شرکت غیرتعاونی نشان از بی‌توجهی به این بخش مردمی دارد.

 عبدالله بهرامی، رئیس کمیسیون تخصصی صنایع دستی،فرش و گردشگری اتاق تعاون با اشاره به عدم توجه به بخش صنایع دستی و فرش در  برنامه ششم توسعه کشور، گفت: تنها در بند ن ماده ۱۹۴ برنامه پنجم توسعه به موضوع فرش دستباف اشاره شده بود که در آن وزارت بازرگانی مکلف بود برای حمایت از آموزش، شبکه تهیه و توزیع و نمایشگاه، فرش را در اولویت خود قرار دهد که این موضوع در برنامه ششم توسعه حذف شده بود اما خوشبختانه با پیگیری های لازم این موضوع مجددا به ماده ۵۷ برنامه ششم اضافه شد با این تفسیر که تعاونی‌های فرش دستباف شهری و روستایی با هم آورده شدند.

وی در خصوص المپیاد آزاد فرش دستباف در دو مقوله طراحی و بافت در ارومیه، افزود: در این المپیاد که  برای اولین بار با همکاری سازمان فنی و حرفه ای با حضور جوانان سراسر کشور برگزار شد فرصتی مناسب جهت ورود این افراد به عرصه تعاون جهت بازاریابی، تبلیغات فراهم شد که اگر از این موضوع استفاده بهینه شود می‌توان تحول بزرگی را در بحث صنایع دستی در بخش تعاون ایجاد کنیم.

بهرامی در مورد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی وزارت تعاون، گفت: وزارتخانه باید از ظرفیت‌های اتاق تعاون جهت برگزاری این نمایشگاه استفاده می‌کرد و طبیعتا این عدم هماهنگی بین اتاق و وزارتخانه و واگذاری برگزاری نمایشگاه به شرکت خارج از تعاونی نتیجه‌ای جز هزینه بالا در بر نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: ضعف در برگزاری نمایشگاه، اطلاع‌رسانی، آماده‌سازی غرفه‌ها و هماهنگی با مسئولان برای دعوت از بازرگانان و تجار خارجی از چالش های جدی نمایشگاه امسال هست که امروز نیز افتتاحیه آن در مصلی امام خمینی ره برگزار خواهد شد.

این فعال بخش تعاونی با تأکید بر اینکه در جریان برگزاری نمایشگاه توانمندی های بخش تعاون نسبت به توانمندی تعاونی‌ها غفلت شده است، گفت: وقتی قرار است نمایشگاهی برای نمایش توانمندی‌های بخش تعاون برگزار شود، قطعا می‌بایست با درنظر گرفتن این توانمندی‌ها، از توان بخش تعاون استفاده می‌شد نه آنکه با غیرتعاونی‌ها توانمندی‌ها به نمایشگاه‌ گذاشته شوند.

بهرامی خاطرنشان کرد: مدیریت اجرای این رویداد همانند سال‌های گذشته بسیار ضعیف ارزیابی می‌شود چراکه تنها ۵ روز مانده به برگزاری نمایشگاه به تعاونی‌ها غرفه‌های آماده‌سازی نشده داده‌اند که به عنوان مثال برای غرفه‌ای که باید فرش تعاونی‌ به نمایش گذاشته شود، هیچ گونه زیرساختی آماده نیست و فاجعه‌بار تر اینکه هیچ آشنایتی با بخش تعاون وجود ندارد.

رئیس کمیسیون با اشاره به این که بخش تعاون، عدالت محورترین بخش اقتصادی کشور است، بیان کرد: به این بخش نگاه عمقی نشده و حمایتی از نظر آموزش نیروهای انسانی در نظر گرفته نشده و قطعا با چنین شرایطی بدنه تعاون نخواهد توانست در برابر بخش دولتی ایستادگی کند.

وی در خصوص وضعیت شبکه تهیه و توزیع مواد اولیه و شبکه فروش تولیدات تعاونی‌ها، گفت: در این زمینه هیچ شبکه ای برای بخش تعاون وجود ندارد و به این صورت است که تولیدات و صادرات ما به اسم بخش خصوصی تمام خواهد شد.

بهرامی ادامه داد: اگر بتوانیم با کمک اتحادیه‌های سراسری فرش و صنایع دستی این شبکه را تشکیل دهیم، بزرگترین خدمت را به بخش تعاون ارائه داده‌ایم.

وی همچنین در خصوص نحوه تامین منابع مالی و اعتباری اتحادیه و تعاونی‌های فرش دستباف و صنایع دستی پیشنهاد ایجاد صندوق حمایت از فرش و صنایع دستی را ارائه کرد.

در همین مورد تیموری معاون امور استان‌ها و اتحادیه‌های اتاق تعاون با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه کوچکترین اشاره ای به بخش تعاون نشده است، گفت: ما باید به ظرفیت های خودمان اتکا کنیم و نقشه راه و سند راهبردی را برای پیشبر اهداف خود داشته باشیم.

وی بیان کرد: برگزاری همایش در حوزه کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری ضمن افزایش ظرفیت بیشتر موجبات انسجام بیشتر در بخش را به دنبال دارد.

تیموری در خصوص استفاده از ظرفیت‌های سازمان بین المللی تعاون، افزود: کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری می‌‌تواند با این سازمان در زمینه آموزشی، برگزاری نمایشگاه و غیره مشارکت داشته باشد و بدین ترتیب می‌تواند‌، ظرفیت سازمان در زمینه صادرات را افزایش دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کمیته‌های تحت پوشش کمیسیون باید جهت بازدهی هر چه بیشتر ساماندهی شوند.

فارس

درج دیدگاه