پنج شنبه, اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳

برداشت‌های مهم از مراسم محرم

بیش‌ از ۱۳۷۰ سال از واقعه و رویداد عجیب کربلا وعاشورا میگذرد. هرسال مراسم عزاداری و بزرگداشت نهضت حسینی گسترده تر از سال وسالهای قبل برگزار میگردد. ابتدا مروری به بخشی از اتفاقات بسیار فراوان دهه اول داشته باشیم تا عظمت کار بیش‌تر روشن شود. -ناگهان به طور بسیار خودجوش از دو سه روز قبل […]

بیش‌ از ۱۳۷۰ سال از واقعه و رویداد عجیب کربلا وعاشورا میگذرد. هرسال مراسم عزاداری و بزرگداشت نهضت حسینی گسترده تر از سال وسالهای قبل برگزار میگردد.
ابتدا مروری به بخشی از اتفاقات بسیار فراوان دهه اول داشته باشیم تا عظمت کار بیش‌تر روشن شود.
-ناگهان به طور بسیار خودجوش از دو سه روز قبل از محرم همه مساجد حسینیه ها تکایا ‌و محل هیاتها سیاهپوش میشوند.
-دهها هزار مجلس و برنامه عزاداری با دعوت از سخنرانان. مداحان و تعزیه خوانان در شهر و روستا برگزار و دهها ملیون نفر حداقل یک تا ده بار در آنها شرکت می‌کنند.
-دهها هزار دسته سینه زنی و زنجیر زنی در شب و روز تاسوعا وعاشورا با نظم و انضباط خاصی در شهرها و محلات و روستاهها به حرکت در میایند.
-چند صدمیلیون وعده غذا با شور و حال و اعتقاد تهیه و با عزت و احترام بین مردم و عزاداران توزیع می شود که با یک برآورد اولیه، هزینه آن از ۴هزار ملیارد تومان بیشتر می شود.
– صدها هزار سفر برای شرکت در مراسم سنتی محلی و فامیلی از تهران و شهرهای بزرگ به سمت شهرهای کوچک و روستاها و زادگاهها انجام می پذیرد.
-شاید بالغ بر نود درصد مردم با پوشیدن لباس مشکی ‌درحالت عزادار در این برنامه باعلاقه و به طور دا‌وطلبانه شرکت می‌کنند. همچنین صدهها هزار نفر به صورت کمک مالی یا خدمات اجرایی در شکلهای مختلف مشارکت می نمایند.
به موارد بالا می‌توان چندین نکته بزرگ و کوچک دیگر را اضافه کرد، و به طور خلاصه می توان گفت مراسم محرم به تنهایی از نظر حجم و گستردگی با مجموعه برنامه های فرهنگی و جمعی سال برابری می کند که برآورد همه هزینه هایش دشوار است.
اما درس‌هایی که میتوانیم از این. رویداد عظیم وبی نظیر فرهنگی ومذهبی در سطح جهانی بگیریم ‌و نکاتی که باید مورد توجه بیش‌تر قرار دهیم را اشاره میکنم.
اولابدون هیچ تردیدی این آیین و رویداد عظیم ‌باشکوه با ملاکهای مادی و متعارف دنیوی قابل توجیه نیست. فقط در یک عبارت کوتاه می‌توان گفت: این عشق الهی است.
ثانیا. این رویداد عظیم که هر سال هم با توسعه تکرار می شود گویای این است که سرمایه اجتماعی بالایی در کشور وجود دارد به شرط اینکه بفهمیم و زمینه احیای آن را فراهم سازیم و بر خلاف برداشتی که به غلط رایج شده که در ایران کار گروهی وجمعی وتعاون وجود ندارد همکاریهای
وسیع وخود جوش و بسیار صمیمانه این مراسم عکس این نظر را تایید می‌کند. بلکه باید فضا ‌و بستر اجتماعی مناسب را فراهم نمود. آنطور که در زمان انقلاب ‌‌و دفاع مقدس رخ داد.
ثالثا. آنچه تذکر آن مثل گذشته ضروریست. توجه به محتوا، کیفیت، آگاهی بخشی و توجه به محتوای برنامه هاو پرهیز از تحریفات عاشوراست. اقدامی که برگزار کنندگان و دستگاههای فرهنگی بویژه صدا و سیما باید به آن بپردازند که متاسفانه کمتر عنایت دارند.، بسیار رنج آور است که این مراسم وبرنامه ها با زحمات وهزینه وصرف وقت زیاد برگزار میشود ولی از محتوا ‌واثر بخشی لازم در ارتقا معرفت دینی جامعه ‌ بویژه نسل جوان برخوردار نیست.
امید است همه فرهیختگان، علاقمندان، د‌ولتمردان ودلسوزان اسلام، کشور، مردم ‌‌ونظام با الهام از آموزه های ناب قیام حسینی ‌‌وحرکت عظیم مردمی در جهت اثربخشی هرچه بیش‌تر این رویداد عظیم ملی وفرهنگی برای توسعه همه جانبه کشور همت گمارند ‌وهمگی مردم را بیش‌تر باور کنیم. انشاالله
سید حمید کلانتری/معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی

درج دیدگاه