شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

بهرامی تشریح کرد: مهمترین مشکل تعاونی‌های فرش دستباف چیست؟

مصائب تولید فرش دستباف/ لزوم تشکیل تعاونی های بزرگ به جای خرده تعاونی در صنایع

تشکیل تعاونی‌ها با سرمایه‌های اولیه‌ای در حد و اندازه ۳ تا ۵ میلیون تومان اقدامی اقتصادی نیست. عبدالله بهرامی، مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونیهای فرش دستباف ایران با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون انلاین افزود: در حال حاضر با ۴تا۵ میلیون تومان یک تعاونی حداقل در حوزه فرش تشکیل می شود که واقعا […]

تشکیل تعاونی‌ها با سرمایه‌های اولیه‌ای در حد و اندازه ۳ تا ۵ میلیون تومان اقدامی اقتصادی نیست.

عبدالله بهرامی، مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونیهای فرش دستباف ایران با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون انلاین افزود: در حال حاضر با ۴تا۵ میلیون تومان یک تعاونی حداقل در حوزه فرش تشکیل می شود که واقعا این مبلغ برای تشکیل تعاونی توجیه ندارد.

وی گفت: زیرا اگر این تعاونی ۷نفر باشد به ازای هر نفر دار و ابزار تهیه شود حداقل به ۵۰میلیون تومان آورده نیاز است تا مواد اولیه و دار و ابزار را تهیه کنند بنابراین تشکیل تعاونی با ۳تا ۵میلیون آورده توجیه پذیر نیست.

او با اشاره به اینکه دست پایین گرفتن کار خود عاملی است که به اقتصاد تعاونی ها ضربه می‌زند، ادامه داد: تشکیل تعاونی مستلزم امکانات ویژه ای است که می توان به دفتر کار، امور مالی، انبار، خط تولید به روز باشد، محل کارگاه مناسب و استاندارد باشد و … اشاره کرد بنابراین تشکیل تعاونی با آورده ۳یا ۴ میلیون تومانی اصلا توجیه ندارد.

او با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان به تشکیل تعاونی های کیفی نیاز داریم، گفت: کسانی که تعاونی تشکیل می دهند باید تخصص و دانش و آگاهی داشته باشند و با مولفه های مدیریت امروز آشنا باشند تا بتوانند کاری موفق را سامان دهند.

عبداللهی اضافه کرد: تشکیل تعاونی صرفا برای گرفتن تسهیلات سبب زیان برای افراد و همچنین برای تعاونی و اقتصاد می شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی فقط با هدف دریافت تسهیلات تعاونی تاسیس می کنند، گفت: اصلا میزان تسهیلات مشخص نیست متاسفانه افراد در جاهای مختلف برای تشکیل تعاونی اقدام می کنند و مشخص نیست این تعاونی‌ها چقدر تسهیلات و برای چه منظوری گرفته‌اند.البته شاید وزارت تعاون از این آمار اطلاع دارد.

او تاکید کرد: ظرف مدت ۱۲سالی که در اتحادیه سراسری حضور دارم تاکنون ندیده‌ایم هیچ تعاونی برای خرید مواد اولیه از اتحادیه در زمان تشکیل و بعد از تاسیس،اقدام نکرده است. این روند نشان می دهد که منابع مالی برای تولید دریافت نشده و در خدمت تولید نبوده است

وی در پاسخ به این سئوال که آیا آمار ۳۶۰۰ تعاونی با ۱۱۳هزار نیروی شاغل درست است؟ گفت: اصلا آمار با تعداد شاغلان توجیه پذیر نیست. ۱۱۳هزار نفر در یک سال مالی حداقل ۱۱۳ هزار فرش ۱۰متری ببافند. یعنی یک میلیون متر مربع باید میزان تولید فرش داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر هر متر مربع فرش را حداقل یک میلیون تومان در نظر بگیریم گردش مالی بخش تعاون صدها میلیارد تومان می‌شود در حالی که چنین گردش مالی در این بخش وجود ندارد. معلوم است که این میزان تولید انجام نمی شود و یا بسیار ضعیف و در سطح پایین است.

وی تاکید کرد: البته ممکن است در بخش‌های دیگر وجود داشته باشد اما نکته قابل تامل این است که میزان تولیدات دربخش تعاون جاری نیست.

درج دیدگاه