جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

مصائب تولید فرش دستباف/ لزوم تشکیل تعاونی های بزرگ به جای خرده تعاونی در صنایع

مصائب تولید فرش دستباف/ لزوم تشکیل تعاونی های بزرگ به جای خرده تعاونی در صنایع

اکنون بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ تعاونی فرش دستباف در کشور دارد که بیش از نیمی از آن تعطیل هستند. پیشنهاد ما برای ادامه حیات تعاونی های کارآمد تشکیل یک تعاونی بزرگ به جای تشکیل چند تعاونی کوچک است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور با بیان اینکه تشکیل برخی از تعاونی ها بر اساس نیاز نیست گفت: در یکسال اخیر ۴۰۰ تعاونی در حوزه فرش دستباف تشکیل شده و این در حالی است که بیش از ۱۵۰۰ تعاونی در این صنعت غیر فعال هستند.

عبدالله بهرامی در گفت و گو با تعاون آنلاین، با بیان این مطلب افزود: اکنون بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ تعاونی فرش دستباف در کشور دارد که بیش از نیمی از آن تعطیل هستند. پیشنهاد ما برای ادامه حیات تعاونی های کارآمد تشکیل یک تعاونی بزرگ به جای تشکیل چند تعاونی کوچک است.

وی تاکید کرد: تشکیل تعاونی های کوچک به نفع اقتصاد کشور است و نه به نفع صنعت فرش دستباف و باید این تعاونی های کوچک در کنار هم یک تعاونی بزرگ را تشکیل دهند.

بهرامی با بیان اینکه مشکلاتی در زمینه آموزش برای قالیبافان وجود دارد تصریح کرد: برخی افراد بدون آشنایی با قوانین بخش تعاونی اقدام به تشکیل آن می کنند که کل سرمایه آنها دو میلیون تومان و ۷ نفر عضو دارند در حالی که اگر یک تعاونی بزرگ ۷۰۰ نفر عضو داشته باشد سرمایه بیشتری جذب خواهد کرد و کارهای با کیفیت تری را می تواند انجام دهد.

2545334

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور با بیان پیشنهادی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه تشکیل تعاونی گفت: ما به عنوان یک اتحادیه سراسری از وزاررت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می خواهیم که برای تشکیل تعاونی فرش دستباف تنها یک استعلام از ما صورت بگیرد. به این دلیل که در صورت تایید اتحادیه تعاونی تشکیل شده با چالش های بزرگتر مانند تعطیلی برخورد نمی کند و ما می توانیم بحث کیفی سازی تولیدات، در اختیار گذاشتن مواد اولیه، آشنایی با روش هایی فروش، چگونگی تولیدات صادراتی و طرح های توجیهی دیگر را در اختیار افراد قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه برخی تعاونی ها برنامه ریزی کافی برای فعالیت ندارند افزود: برخی افراد بر فرض اینکه تعاونی تشکیل دهند و از تسهیلات این بخش بهره مند شوند اقدام به چنین کاری می کنند در حالی که اکنون بانک توسعه تعاون در ۱۸ ماه گذشته اقدام مناسبی انجام داده و اعطای تسهیلات به قالیبافان تعاونی را از طریق اتحادیه سراسری انجام می دهند. در همین راستا ۲ هزار و ۳۰۰ کارگاه تاسیس و افزایش ظرفیت داده شد و با استفاده از همین روش تسهیلات به صورت مستقیم به اشتغال و صادرات انجامید.

این مقام صنفی با تاکید بر اینکه طرح های جدیدی برای صادرات فرش دستباف داریم اظهار کرد: سال گذشته ۳۶۲ میلیون دلار ارزش صادراتی فرش دستباف بود اما اکنون آمار ۸ ماهه امسال نشان می دهد که ۲۹۰ میلیون دلار صادرات فرش داشتیم و وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

این در حالی است که در گذشته سالانه یک میلیارد دلار ارزش صادراتی فرش دستباف ایران بود اما اکنون شرایط تغییر کرده و به حدود ۴۰۰ میلیون دلار می رسد.

وی افزود: در گذشته تحریم ها وجود نداشت و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات فرش ایران به آمریکا بود که از دست رفت و از سوی دیگر کشورهای رقیب ایران در تولید فرش مانند هند و نپال قدرت زیادی نداشتند و ما رتبب یک صادرات فرش بودیم اما مشکلات در داخل هم باعث بروز مشکلاتی در این بخش شد. بی ثباتی در نرخ ارز و عدم حمایت از دامداران برای فرآوری محصولات از جمله مشکلات داخلی محسوب می شود.

بهرامی با تاکید بر اینکه همچنان مشکلات زیادی در بخش بازاریابی وجود دارد گفت: برای حضور در بازارهای جهانی اقدام جدی صورت نمی گیرد و از بافندگان داخلی نیز آنطور که باید و شاید حمایت نمی شود. همچنین افزایش قیمت تمام شده و کاهش حاشیه سود باعث کاهش سرمایه گذاری و تولید این محصول در بازار شده است.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد تولید از طریق بانوان انجام می گیرد افزود: ظرفیت اشتغال در این بخش بسیار زیاد است و با حداقل حمایت ها می توان ارز زیادی برای کشور آورد.

درج دیدگاه