شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

بهرامی پاسخ داد: چرا تعاونی‌های فرش دستباف عملکرد درخشانی ندارند؟

بیش از ۳۶۰۰ تعاونی فرش دستباف شهری و روستایی تا پایان سال ۱۳۹۶ در ایران به ثبت رسیده است.

بیش از ۳۶۰۰ تعاونی فرش دستباف شهری و روستایی تا پایان سال ۱۳۹۶ در ایران به ثبت رسیده است.

عبدالله بهرامی ،  مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف ایران با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: هر چند جمعیتی که در این سال های شناسایی شده اند و زیر پوشش تعاونی ها کار می کنند برابر با ۱۱۳ هزار نفر هستند اما متاسفانه با توجه به اینکه نظارت و بررسی های لازم و به روز صورت نمی گیرد؛ عده زیادی از تعاونی ها راکد و غیر فعال هستند.

تار و پود قالیبافان رنـگ امید گرفت

وی گفت: همین مساله سبب شده است دسترسی کامل به تعداد آمار بافندگان شاغل در کارگاه‌های تعاونی های فعال فرش دستباف وجود نداشته باشد.

وی گفت: متاسفانه ورود افراد غیر متصص از یک سو و راکد بودن بسیاری از تعاونی ها از سوی دیگر سبب شده است تعاونی های فرش دستباف نتوانند عملکرد درخشانی داشته باشند.

وی با انتقاد از مشخص نبودن آمار و ارقام در این حوزه ادامه داد: برای هر بخش اقتصادی و هر صنعتی باید برنامه کوتاه، میان و بلند مدت بر اساس داشته ها مانند منابع انسانی و دستگاه و تجیزات برنامه‌ریزی شود؛‌ متاسفانه نقص های فراوان  در بخش تعاون وجود دارد به طوری که هر روز شاهدیم تعاونی های جدیدی به ثبت می‌رسند که اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف در جریان ثبت تعاونی‌های جدید نیست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما به عنوان اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف ایران در جریان برگزاری مجامع، پرداخت تسهیلات به تعاونی ها نیستیم که این مساله از جمله ضعف های بسیار شدید بخش تعاون است.

وی با اشاره به ضرورت تقویت تعاونی ها گفت: در این صورت کاستن از کمیت و افزودن بر کیفیت مناسبات اقتصادی این بخش را تغییر می‌دهد و تا زمانی که این تدبیر صورت نگیرد شاهد فعالیت تعاونی‌های توانمند، گسترده و فراگیر نخواهیم بود.

وی گفت: پیشنهاد ما حتی این است که فعلا در این بخش از تشکیل تعاونی های جدید حداقل جلوگیری شود. در این مسیر لازم است تعاونی های کشور نیز مورد بازرسی و نظارت قرار یرند تا مشخص شود چه تعداد تعاونی فعال در کشور وجود دارد .

وی با اعلام آمادگی اتحادیه متبوعش برای همکاری در احصای آمار تعاونی های فعال اضافه کرد: صنعت فرش یا به عبارت دیگر صنعت- هنر فرش می تواند جایگزین مهمی برای درآمدهای نفتی ، آن هم در دوره سخت کنونی باشد از این رو باید امکانات لازم برای بهره گیری از این ظرفیت در دستور کار قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که عمده ترین مشکلات تعاونی بافندگان فرش دستباف شامل چه مواردی است؟‌ گفت: همان طور که گفته شد؛ نمی دانیم چه تعداد واقعی تعاونی فعال وجود دارد و شاغلان چند نفرهستند؛ میزان آورده این افراد برای ثبت و تاسیس تعاونی چقدر بوده است؟

 

درج دیدگاه