شنبه, اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۳

به جای مهارت آموزی افراد را به پشت میز نشینی در دولت عادت دادیم

بازار با گزینش مهارت و توانمندی می اندیشد نه به مدرک تحصیلی، به همین خاطر میزان جذب بازار از فارغ التحصیلان دانشگاهی در خوشبینانه ترین حالت بیش از ۲۰ درصد نیست و ۸۰ درصد در انتظار استخدام در سازمانها و ادارات و نهادها می مانند. چون اشتغال را متمرکز در حوزه مختلف حکومت و پشت میز نشینی کرده ایم

 رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طی تفاهم نامه ای که با وزارت آموزش و پرورش منعقد خواهیم کرد صدور گواهی پایان دوره متوسطه منوط به برخورداری از مدرک مهارت خواهد شد.

به گزارش تعاون آنلاین، علی اوسط هاشمی شنبه، دوم آذر ماه در نشست شورای مهارت استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تشکیل اولین نشست مهارت استان افزود: این یک اشکال ماست که جلسات اصلی همچون مهارت که می تواند به توانمندی جامعه کمک کند، مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه جهت گیری‌های ما به نحوی بوده است که دنبال افراد دارای مهارت و توانمند نبوده ایم، اظهارکرد: بازار با گزینش مهارت و توانمندی می اندیشد نه به مدرک تحصیلی، به همین خاطر میزان جذب بازار از فارغ التحصیلان دانشگاهی در خوشبینانه ترین حالت بیش از ۲۰ درصد نیست و ۸۰ درصد در انتظار استخدام در سازمانها و ادارات و نهادها می مانند. چون اشتغال را متمرکز در حوزه مختلف حکومت و پشت میز نشینی کرده ایم.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: امروز انباشت تقاضاها منجر به ازدیاد بیکار شده و هنوز هم نتوانسته ایم که رویکرمان را در این زمینه تغییر دهیم و به سمتی سوق داده شود که تغییر را رقم زند. تغییر و از عادت خارج کردن به این راحتی نیست اما باید به عنوان یک ضرورت ملی به این مساله بیندیشیم.

هاشمی با بیان اینکه نگاه استراتژیک به ضرورت ها امروز یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، تصریح کرد: مهارت با تکیه بر قابلیت فردی و حتی محور شدن، منزلت می دهد، خودباوری می آورد و استعدادها را شکوفا می کند.

وی ادامه داد: صلاحیت حرفه ای و سنجش مهارت و استاندارد آموزشی براساس بودن در ذیل سازمان جهانی کار با سازمان آموزش فنی و حرفه ای است و این مساله یک سرمایه ملی است و گواهی که سازمان فنی و حرفه ای ارائه می دهد قابل ترجمه جهانی است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۴۷ درصد مشاغل کشورهای توسعه یافته در ۱۱ سال آینده از بازار کار خارج می شوند و مشاغل نوین و با تکنولوژی جدید جایگزین آنها می شوند، عنوان کرد: بنابراین باید از امروز زمینه این مشاغل را فراهم کنیم. راه برون رفت از این بیکاری داشتن اراده ملی و ارزش گذاری اجتماعی در حوزه مهارت است این مهم به منزله تضعیف آموزش‌های رسمی نیست بلکه آموزش‌های رسمی عیارشان در نزد افکار عمومی زمانی درخشش خواهد داشت که هر فارغ التحصیل دانشگاهی که در ادامه آموزش مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم است که یک فرد حدود ۱۸ سال از عمر خود را صرف درس خواندن کند بعد بیکار باشد چه چیزی را می رساند این یک تهدید است که باید بازنگری شود و عیار دانشگاهها و مراکز آموزشی را بالا ببریم.

هاشمی بیان کرد: ۲۰تا ۲۵ درصد منابع نفت و گاز کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد است اما همیشه نگاه‌ها به سایر استان‌هاست، این همه منابع خدادادی داریم و قدرشناسی ما اینست که به انسان خلاق، توانمند، مسئول و فعال بیندیشیم.

وی گفت: طی تفاهم نامه ای که با وزارت آموزش و پرورش منعقد خواهیم کرد هیچ فارغ التحصیل مقطع اول و دوم متوسطه بدون گواهی مهارت از مدرسه خارج نخواهد شد. طبق این تفاهم نامه صدور گواهی پایان متوسطه منوط به برخورداری از مدرک مهارت است تا بتوانیم یواش یواش نگاه‌ها را تغییر دهیم و دانش آموزان فارغ التحصیل یک مرجع کارآفرین باشند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد پایتخت طبیعت ایران است، اظهارکرد: در زمینه گیاهان دارویی می توانیم اقدامات خوبی در این استان انجام دهیم و سازمان فنی و حرفه ای نیز با مشارکت استان زیرساخت‌های لازم در این رابطه را فراهم خواهد کرد.

هاشمی با بیان اینکه به آموزش رایگان اعتقادی ندارم، تصریح کرد: آموزش رایگان، بخش خصوصی را زمین گیر می کند که به مرور در این خصوص تجدید نظر خواهیم کرد و هم اکنون ۱۲هزار آموزشگاه آزاد در کشور فعالیت دارند که یک سرمایه اجتماعی ارزشمند هستند و باید این سرمایه ها را پاس بداریم.

وی ادامه داد: حدود ۴۷ درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد را روستائیان تشکیل می دهند که در سطح کشور یک و نیم میلیارد دلار به اشتغال روستایی اختصاص داده شده است که یک فرصت است و باید از این فرصت استفاده کرد، واقعیت مهارت در روستا کجاست؟ سهم مهارت در روستا چیست، شرط ماندگاری و بازگشت فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی به روستا و کاهش سن کشاورز باید توجه شود چراکه پیری کشاورزان یک تهدید است. جهت گیری ما باید معطوف به این مساله باشد که راه ماندگاری در گروه چه نوع رویکردها و جهت گیری‌هاست.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای و معاون با بیان اینکه باید روی آوری ما به مشاغل نو بیشتر شود، تاکید کرد: باید تا پایان سال ۵۰۰۰ رشته‌ فعلی را ۲۰۰۰رشته افزایش دهیم چراکه فارغ التحصیلان با داشتن سواد، یک فرصت برای مهارآموزی هستند و ۴۵درصد متقاضیان کسب مهارت ما را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند بنابراین باید از سواد آنها منطبق با تقاضایشان برای پاسخگویی و کاهش بار اجتماعی از دوش دولت و کشور آمادگی داشته باشیم.

 

درج دیدگاه