شنبه, اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۳

در تحریم‌های شدید نفتی چطور درآمد یک میلیون بشکه نفت را در بودجه محاسبه کردند؟

بودجه سال آینده اعداد و ارقام واقعی ندارد

برداشت از صندوق توسعه ملی از دیگر محاسبات دولت است که البته در بودجه به صورت مستقیم به آن اشاره نشده اما کار کاملا غلط و اشتباهی است

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه کسری بودجه در سال آینده بیشتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است تصریح کرد: پیش بینی می‌شود در سال آینده کسری بودجه دولت بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان باشد اما باید توجه داشت این کسری بودجه محصول عملکرد یک سال یا یک دولت نیست بلکه در طول دهه‌های گذشته به جای اینکه وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهیم تا جایی که توانستیم از آن برای جبران هزینه های جاری کشور استفاده کردیم.

جعفر قادری در گفت و گو با تعاون آنلاین با اشاره به اینکه بودجه سال آینده اعداد و ارقام واقعی ندارد افزود: بخش عمده ای از درآمدهای دولت از طریق فروش نفت خام تامین می‌شود و با توجه به تحریم‌های نفتی توسط آمریکا درآمد از این بخش با اختلال همراه شد اما دولت در بودجه سال آینده فروش یک میلیون بشکه نفت در روز را پیش بینی و درآمد آن را محاسبه کرده تا بتواند در بخش های دیگر هزینه کند اما این اعداد و ارقام واقعی نیست.

پیشنهاد رییس اتاق تعاون برای لایحه بودجه ۹۹

قادری با اشاره به اینکه دولت همچنین قصد دارد ۹۰ هزار میلیارد تومان از طریق اسناد خزانه تامین مالی کند گفت: اسناد خزانه ایجاد بدهی برای مردم است و به دلیل اینکه باز پرداخت نمی‌کند منجر به افزایش نقدینگی و پایه پولی در کشور می‌شود.

به گفته وی، برداشت از صندوق توسعه ملی از دیگر محاسبات دولت است که البته در بودجه به صورت مستقیم به آن اشاره نشده اما کار کاملا غلط و اشتباهی است.

این کارشناس اقتصادی شرایط فعلی اقتصاد را بهترین فرصت برای ورود بخش خصوصی به اقتصاد دانست و گفت: در این راستا مجلس باید میزان واگذاری شرکت های دولتی را بیشتر کند و دولت را ملزم به اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار کند. هر محدودیتی یک راهکار دارد و اکنون می‌توان با بهره مندی از بخش خصوصی برای ورود به اقتصاد هم رونق تولید را ایجاد کرد و هم درآمد دولت افزایش یابد.

 

 

 

درج دیدگاه