جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

بیش از ۲۰هزار واحد کوچک و متوسط صنعتی،کشاورزی تسهیلات گرفتند

تعاون آنلاین – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه امسال، اعطای تسهیلات بانکی به ۷۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط بود اما شمار آنها در پی افزوده شدن واحدهای صنایع کشاورزی، به بیش از ۲۰ هزار واحد رسید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس برنامه ریزی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، برای راه اندازی هفت هزار و ۵۰۰ طرح و واحد صنعتی کوچک و متوسط ۱۶۰ هزار میلیارد ریال اختصاص یافت اما چرا اکنون سخن از افزون بر ۲۰ هزار واحد به میان آمده است؟
«محمدرضا فیاض» در پاسخ به این پرسش گفت: این مبلغ تغییری نکرده است؛ بلکه میزان تسهیلات مورد نیاز واحدهای تولیدی از جمله بخش کشاورزی کمتر از رقم پیش بینی شده بود.
به گفته این مسئول، تاکنون واحدهای واجد شرایط ۱۴۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات جذب کرده اند و این نقدینگی در راه اندازی این واحدها نقش موثری داشته است.
وی گفت: البته عوامل دیگری نیز در فعال سازی واحدهای هدف نقش دارد؛ با این همه، حرکت واحدهای تولیدی افزون بر تامین نیازهای جامعه، اشتغالزایی و رفع بیکاری را نیز به دنبال داشته است.
فیاض افزود: ماموریت تکمیل ۳۳ طرح ملی بر عهده این وزارتخانه قرار گرفت که دهه فجر امسال هفت طرح مهم اقتصاد مقاومتی افتتاح می شود که با احتساب ۱۸ طرحی که تاکنون به بهره برداری رسیده است، در مجموع ۲۵ طرح می شود.
وی گفت: مجموع طرح های ملی که پیش از دهه فجر افتتاح شده بود، نزدیک به ۵۵ درصد برنامه را در برگرفته بود و با راه اندازی هفت طرح جدید بیش از ۷۵ درصد در این بخش پیشرفت حاصل می شود.
فیاض اعلام کرد ششم بهمن امسال چهار هزار و ۳۱۰ طرح صنعتی با پیشرفت ۶۰ درصد تکمیل و به چرخه تولید متصل شد که اشتغال ۶۴ هزار نفر را به دنبال داشت.
وی میزان سرمایه گذاری صورت گرفته برای طرح های دارای پیشرفت ۶۰ درصدی را ۱۸۵ هزار میلیارد ریال ذکر کرد.

واحدهای تولیدی ورشکست نمی شوند
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: به طور طبیعی شکلگیری واحدهای جدید با فناوری های نوین، حذف واحدهای فرسوده و ناکارآمد را به دنبال دارد و این به معنای ورشکستگی نیست.
وی اضافه کرد: تعطیلی واحدهای تولیدی قدیمی، منحصر به جمهوری اسلامی نیست.
فیاض درباره نوسازی تاکسی های فرسوده اضافه کرد: تحویل ۴۰ هزار دستگاه خودرو جدید و جایگزینی آن با خودروهای فرسوده به شکلی طراحی شده است که دارنده اینگونه خودروها در کمترین زمان ممکن وسیله نو را تحویل می گیرند.
وی یادآور شد: پیشینه این موضوع نشان می دهد دستکم سه ماه زمان نیاز بود تا یک خودرو فرسوده به نو تبدیل شود اما اکنون با همکاری دستگاه های مختلف این زمان به کمتر از یک ساعت رسید و هر روز انجام می شود.

مردم از خودروهای داخلی استقبال می کنند
معاون وزیر صنعت در پاسخ به انتقاد خبرنگاری از خودروهای داخلی گفت: خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ با رعایت استانداردهای ایران تولید می شود و بین مردم کشش لازم را دارند؛ بنابراین چرا باید مردم را این امکان محروم سازیم؟
وی اضافه کرد: مردم در انتخاب خودرو مورد علاقه آزادند و زور و اجباری برای استفاده از وسیله نقلیه ندارند و خودروهای سمند و پژو ۴۰۵ که تحویل تاکسیرانی شده، متناسب با تسهیلات بانکی پیش بینی شده برای این منظور بوده است.
به گزارش ایرنا، قرار است به مناسبت دهه فجر، ۲۵۵ طرح در استان های کشور با سرمایه گذاری ۱۱۷ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۲۲ هزار نفر افتتاح شود.

درج دیدگاه