شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

تعاونی ها بازوی دولت برای حل مشکلات اقتصادی هستند

نشست مشترک معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی با کارگروه دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در محل اتاق تعاون ایران برگزار شد. به گزارش تعاون آنلاین، معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشستی در اتاق تعاون با مدیران اتحادیه های دام، طیور، آبزیان، زنبورعسل و کارخانه های خوراک با بیان اینکه اتحادیه ها […]

نشست مشترک معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی با کارگروه دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در محل اتاق تعاون ایران برگزار شد.

به گزارش تعاون آنلاین، معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشستی در اتاق تعاون با مدیران اتحادیه های دام، طیور، آبزیان، زنبورعسل و کارخانه های خوراک با بیان اینکه اتحادیه ها باید پای کار بیایند و پیشنهادهای منطقی و عملی ارائه دهند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی از اتحادیه ها جدا نیست.

در این نشست اعضای این کارگروه با بیان چالش ها و مشکلات بخش، راهکارهای پیشنهادی را به معاون وزیر جهاد کشاورزی ارائه کردند.

مرتضی رضایی معاونت امور دام کشور در میان تعاونگران گفت : اتحادیه های باید پای کار بیایند و پیشنهادهای منطقی و عملی ارائه کنند.

وی با حمایت از طرح استفاده از خوراک آماده گفت: هدررفت در دامداری ها و مرغداری های اتفاق می افتد و من به شدت تمایل دارم که کارخانجات در این زمینه فعالیتشان را آغاز کنند.

رضایی افزود : اتحادیه کارخانه ها چند استان را به عنوان پایلوت انتخاب و مشخص کند دامداری ها و مرغداری هایی را که باید از فهرست دریافت نهاده ها حذف شود و از طریق کارخانجات، خوراک را تامین کند.

معاون امور تولید دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه به شدت مخالف واردات شیرخشک هستم، تصریح کرد: وقتی یک میلیون تن صادرات شیرخشک داریم، چرا باید واردات انجام دهیم.

رضایی با اشاره به اینکه شیرخشک در انبارهای سازمان تعاون روستایی موجود است، افزود: می توان شیرخشک موردنیاز را در اختیار متقاضیان قرار داد.

معاونت امور تولید دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره واردات دام نیز گفت: تنها دام های مولد ژنتیکی و اصلاح نژادی وارد کشور می شود.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون تنها ۶ هزار راس وارد کشور شده است و نگرانی برای پرورش دهندگان دام در کشور وجود ندارد.

رضایی با اشاره به بحث سرمایه در گردش در بخش های مختلف صنعت نیز گفت: باید با بانک کشاورزی و دولت همفکری کنیم تا طرحی علمی و فنی در این زمینه ارائه شود.

وی افزود : با توجه به شرایط کنونی، تولیدکننده باید بتواند نقدینگی تهیه مواد اولیه تولید را تامین کند.

وی ادامه داد: اگر قیمت تمام شده تولید کاهش پیدا نکند، مشکلاتی جدی ایجاد می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه صادرات مقوله ارزشمندی است و نباید آن را کوبید، تصریح کرد: باید هم تولید داخل را تقویت و هم صادرات را حفظ کرد. وی افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز، می توان از این فرصت برای ایجاد ارزش افزوده در کشور استفاده کرد.

رضایی درباره تعدد تشکل ها در بخش های مختلف صنعت نیز گفت: این مسئله در حال تبدیل شدن به معضلی است که برای هیچ کس مفید نخواهد بود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از برخی مصاحبه ها مبنی بر افزایش سرسام آور قیمت نهاده ها و اثرگذاری آن در قیمت ها، تصریح کرد: در حال حاضر ذرت با توجه به نوع آن ۱۱۵۰ تا ۱۱۸۰ به فروش می رسد و قیمت کنجاله سویای داخلی ۲۲۰۰ تا ۲۲۵۰ و خارجی ۲۳۰۰ تا ۲۳۲۰ تومان در هر کیلوگرم است.

وی افزود: تولیدکنندگان با اشاعه قیمت ها، زمینه را برای افزایش آن فراهم می کنند.

رضایی ادامه داد: با توجه به اینکه فصل برداشت جو در ایران و سایر کشورها فرا نرسیده است، با کمبود جو مواجه هستیم ولی سایر نهاده ها تامین شده است.

وی درباره وضع بازار مرغ نیز گفت : باید تعادل به گونه ای برقرار شود که به ضرر تولیدکننده و هم مصرف کننده نباشد.

درج دیدگاه