شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

حداقل سابقه کار برای بازنشستگی در مشاغل سخت چقدر است؟

افرادی که حداقل ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور اشتغال به کار داشته باشند می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

رئیس بازرسی کار، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: طی ۹ ماه امسال یک هزار و ۲۳۴ پرونده در کمیته مشاغل سخت و زیان آور استان همدان رسیدگی شد.

به گزارش تعاون آنلاین، مهدی کاظمی از برگزاری ۲۸ جلسه کمیته بدوی و ۵ جلسه کمیته تجدید نظر مشاغل سخت و زیان آور در استان همدان خبرداد و گفت: یک هزار و ۲۳۴ پرونده در ۹ ماهه سالجاری در استان همدان مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اهمیت سلامت نیروی انسانی در محیط کار اظهار داشت: مشاغل سخت‌ و زیان‌ آور کارهایی‌ است‌ که‌ در آن‌ عوامل‌ فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی‌ و بیولوژیکی‌ محیط‌ کار غیر استاندارد بوده‌ و در اثر اشتغال‌ کارگر؛ تنشی‌ به‌ مراتب‌ بالاتر از ظرفیت‌های‌ طبیعی‌ (جسمی‌ و روانی) در وی‌ ایجاد می شود که‌ نتیجه‌ آن‌ بیماری‌ شغلی‌ و عوارض‌ ناشی‌ از آن‌ است.

کاظمی گفت: منظور کاهش این صدمات در قانون کار و آیین نامه‌های مربوطه هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور ۱.۵ سال محاسبه شده و افرادی که حداقل ۲۰ سال متوالی  یا ۲۵ سال متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور اشتغال به کار داشته باشند می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

درج دیدگاه