جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

در مراسم افتتاحیه اتحادیه تعاونی های آموزشی و فرهنگی استان تهران عنوان شد: شکل گیری هزار تعاونی آموزشگاهی در سال تحصیلی جدید

اول مهر و تعاون
اول مهر و تعاون

تعاون آنلاین – امروز )سوم مهر( زنگ آغاز سال تحصیلی ۹۵-۹۶ در مجتمع آموزشی تعاونی راه رشد واقع در منطقه ۲ تهران توسط سید حمید کلانتری، معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به صدا درآمد. مجتمع آموزشی راه رشد یکی از بهترین مراکز آموزشی در کشور است که به صورت تعاونی اداره می […]

تعاون آنلاین – امروز )سوم مهر( زنگ آغاز سال تحصیلی ۹۵-۹۶ در مجتمع آموزشی تعاونی راه رشد واقع در منطقه ۲ تهران توسط سید حمید کلانتری، معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به صدا درآمد. مجتمع آموزشی راه رشد یکی از بهترین مراکز آموزشی در کشور است که به صورت تعاونی اداره می شود. این مجموعه در تاسیس اتحادیه تعاونی های فرهنگی و آموزشی استان تهران نقش موثری داشته است. از دیگر اقدامات این مجموعه آموزشی می توان به برگزاری اولین همایش مدرسه تعاونی، اقتصاد مشارکتی در آذر ماه سال جاری اشاره کرد. همچنین مراسم افتتاحیه اتحادیه تعاونی های آموزشی و فرهنگی استان تهران نیز با حضور معاون امور تعاون، مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران و اعضای هیئت رییسه این اتحادیه در محل مجتمع آموزشی راه رشد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تعاون آنلاین، سید حمید کلانتری در ابتدا ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و بازگشایی مدارس گفت: «تعاون اقدامی به سوی مشارکت جمعی است. من از ۷ مجتمع تعاونی که دور هم جمع شدند و این اتحادیه را تشکیل دادند سپاس گذاری می کنم. تعاون یک مجموعه به هم پیوسته است. اگر بخواهیم تعاون را تقویت کنیم باید این شبکه را تکمیل کنیم. اعضای تعاونی ها پایه شبکه تعاون هستند. مجموعه اعضا یک تعاونی را می سازند و مجموعه تعاونی ها اتحادیه را تشکیل می دهند و همینطور مجموعه اتحادیه ها یک اتحادیه سراسری را شکل می دهند. ما در تلاش هستیم که این شبکه تکمیل و هم افزایی ایجاد شود. یکی از اصول تعاونی ها همکاری بین تعاونی ها است. اگر بخواهیم تعاون را توسعه دهیم باید بین تعاونی های هم جنس و همگرا و با هدف مشترک همکاری به وجود بیاوریم.»
تعاون،ضروری ترین نیاز کشور
وی افزود:«آنچه که می خواهم در ابتدای کار تاکید کنم این است که ما از اتحادیه فقط به اسم آن اکتفا نکنیم و به رسم و محتوای آن یعنی هم افزایی توجه کنیم. نکته مهم این است که با بررسی های دقیق و اصولی فرهنگ تعاون را ترویج کنیم. نهضت تعاونی نهضتی است که از فرد به فرد شکل می گیرد و رشد می کند و بزرگ می شود و در پهنه کشور و حتی خارج از کشور نمود پیدا می کند. ما نباید هیچ فرصتی را برای توسعه نهضت تعاون از دست بدهیم.»
معاون تعاون ادامه داد:«امروز فرهنگ تعاون جزو ضروری ترین نیازهای کشور است. اگر می خواهیم کشور توسعه پیدا کند باید روح همکاری و تعاون تقویت شود. تعاون یعنی همکاری و همدلی و رقابت توام با رفاقت، تعاون یعنی استفاده از ظرفیت های بالقوه ای که در اقصی نقاط کشور وجود دارد. حضرت علی(ع) می فرماید هیچ پشتیبانیی قوی تر از مشورت و همفکری نیست. هر کسی در زندگی این را تجربه کرده است که با مشورت با دیگران تصمیم های بهتر و مفید تری گرفته است. متاسفانه جامعه ما در حال حاضر از نقطه نظر سرمایه اجتماعی دچار مشکل و چالش است. ما باید کاری کنیم که اعتماد در جامعه بالا برود.
ایام عزاداری ماه محرم، تبلور تعاون و کار گروهی
کلانتری با اشاره به در پیش رو بودن ایام سوگواری ماه محرم گفت: «یکی از بهترین تعاونی هایی که در کشور داریم در مجالس امام حسین (ع) متبلور می شود که نه در جایی ثبت شده و نه منافع مالی در میان است اما تک تک مردم کار خود را به درستی و با خلوص نیت انجام می دهند. بزرگ ترین مراسم جهان در یک کشور در یک روز بدون دخالت دولت و تصویب بودجه و قانون خاصی و فقط با اتکا به همکاری مردم شکل می گیرد. از نوجوان تا پیر همه وظیفه خود را می دانند و به خوبی انجام می دهند. این فرهنگ تعاون است که ما داریم اما باید آن را به تمام آحاد و اوقات گسترش دهیم. ما می توانیم با مشارکت هم مراسمی با این عظمت برگزار کنیم و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی در پایان خطاب به اعضای اتحادیه تعاونی های آموزشی گفت: خواهش من از مدارسی که اسم تعاون دارند این است که واقعا فرهنگ تعاون را در بین دانش آموزان خود گسترش دهند. باید فرهنگ تعاون را از ابتدایی در مدارس رشد دهیم و فعالیت های فردی را کاهش دهیم. یکی از تعاونی هایی که فراموش شده و باید مجددا احیا و تشکیل شود تعاونی های آموزشگاهی است. تعاونی های دانش آموزی یا آموزشگاهی در دبیرستان بیشتر نمود دارد که خود دانش آموزان در تشکیل آن دخیل هستند و مواردی از قبیل بوفه و نظافت آموزشگاه را به عهده می گیرند. هفته گذشته با چند تن از معاونان وزارت آموزش و پرورش جلسه ای داشتیم که بر طبق آن قرار شد تعاونی های آموزشی را بازسازی کنیم و توسعه بدهیم. بر همین اساس در سال آموزشی جدید هزار تعاونی آموزشگاهی در سراسر کشور شکل خواهد گرفت. نکته مثبتی که در زمینه تعاونی آموزشگاهی وجود دارد این است که خانواده ها برای آموزش فرزندانشان پول و وقت هزینه می کنند و از این نظر تعاونی های آموزشی نسبت به سایر تعاونی ها مزیت دارند.»

 

 

درج دیدگاه