شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

دستیابی سالانه به یک میلیون شغل بدون کمک گردشگری و صنایع‌دستی ممکن نیست

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در سال ۲۰۱۷ از هر ۱۱شغل جهان، یک شغل مربوط به گردشگری است و با توجه به کاهش مشاغل صنعتی در جهان، دستیابی دولت بر اساس برنامه ششم توسعه به سالانه یک میلیون شغل، بدون کمک گردشگری و صنایع دستی ممکن نیست. […]

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در سال ۲۰۱۷ از هر ۱۱شغل جهان، یک شغل مربوط به گردشگری است و با توجه به کاهش مشاغل صنعتی در جهان، دستیابی دولت بر اساس برنامه ششم توسعه به سالانه یک میلیون شغل، بدون کمک گردشگری و صنایع دستی ممکن نیست.

به گزارش تعاون آنلاین، علی اصغر مونسان روز سه شنبه ۴ مهر در مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری در سالن اجلاس سران اظهار کرد: تا دهه گذشته جهان با انقلاب گردشگری مواجه بود و هدف از گرامیداشت چنین روزی، تغییر نگرش دولت‌مردان و مسئولان به این صنعت است تا بتوانیم از ظرفیت ها ومزیت های پر شمار کشور چند هزار ساله مان استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: امروز در حالی ۴۷ سال از تصویب روز جهانی گردشگری می گذرد که شمار گردشگران جهان به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر رسیده و رتبه صنعت گردشگری به جایگاه سوم در اقتصاد جهانی ارتقا پیدا کرده است.

مونسان ادامه داد: اثرات شگرف گردشگری در دپیلماسی عمومی کشورها و نزدیک کردن ملتها و تاثیراتش بر حوزه های اجتماعی و فرهنگی در عرصه بین الملل بر هیچ کس پوشیده نیست از این جهت امسال روز جهانی گردشگری با عنوان «گردشگری پایدار؛ ابزاری برای توسعه» نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: در سال ۱۹۵۰ میلادی، شمار گردشگران جهان فقط ۲۵ میلیون نفر بوده در حالیکه در سال ۲۰۱۵ این عدد به یک میلیارد و ۱۸۶ میلیون نفر رسیده است و این نشان می دهد هیچ بخشی در اقتصاد جهانی به سرعت گردشگری رشد نکرده است و هیچ بخشی به این اندازه، خاصیت درآمدزایی و ایجاد شغل بیشتر ندارد.

مونسان اضافه کرد: در سال ۲۰۱۵ گردش مالی گردشگری به ۱۲۶۰ میلیارد دلار می رسید و اکنون سهم مستقیم گردشگری در GDP (تولید ناخالص داخلی) ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار و ایجاد ۲۸۴ میلیون شغل است.

وی خاطرنشان کرد: ایران در شاخص گردشگری در بین ۱۴۱ کشور در سال ۲۰۱۳ رتبه ۹۸ را داشته که در سال ۲۰۱۷ با پنج پله ارتقا به رتبه ۹۳ رسیده و از نظر زیرساخت های خدمات هم در سال ۲۰۱۷ رتبه ۱۱۷ را داریم که جایگاه خوبی نیست.

رئیس سازمان میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری افزود: در سال ۲۰۱۶ سهم مستقیم گردشگری ایران ۲.۹ درصد در تولید ناخالص داخلی است که با رکورد جهانی فاصله زیادی دارد و پیش بینی می کنیم تا سال ۲۰۲۷ بتوانیم به سهم ۷.۵ درصدی از تولید ناخالص ملی دست پیدا کنیم.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: بنا به گزارش های جهانی از نظر بضاعت گردشگری جزء ۱۵ کشور برتر هستیم اما از نظر درآمد، رتبه ۷۰را داریم.

وی تاکید کرد: معتقدم در امر تبلیغات برای جذب گردشگر که مهمتر از زیرساخت هاست، ضعف جدی داریم و باید با رویکرد یکپارچه حاکمیتی و دولتی بتوانیم با تهیه سند جامع حمایت از گردشگری و تبلیغات بین المللی، گردشگری را روی ریل توسعه و توفیق قرار دهیم.

درج دیدگاه