جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

روحانی پیروز مرحله اول انتخابات است

سید حمید کلانتری
سید حمید کلانتری

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن حمایت از دستاوردهای دولت یازدهم پیشبینی کرد که در مرحله اول انتخابات ۹۶، حسن روحانی پیروز خواهد شد.

سید حمید کلانتری بیان کرد: به دلایل ذیل به نظر می‌رسد روحانى در مرحله اول راى اکثریت را به دست خواهد آورد:

١-عملکرد روحانى ودولتش:

١.١-روحانى و تیمش بدون شک در عرصه سیاست خارجى بسیار خوب عمل کرده‌اند، یکى در حوزه برجام که موفق شدند تمام خرابکاری‌هاى دولت قبل را جبران کنند و٧ قطعنامه شوراى امنیت را پس از مذاکرات سخت و طولانى برجام به فرجام برسانند. دوم در گسترش روابط و تعاملات سازنده با کشورهاى موثر جهان و بازگرداندن عزت و اقتدار ملى ایران.

١.٢-در حوزه اقتصاد مهمترین نقش دولت ایجاد آرامش و ثبات براى انجام هر فعالیت اقتصادى است. مقایسه نوسانات در دوره قبل و این دوره گواه این مدعاست. دوم کنترل موثر و بی‌نظیر تورم. سوم رشد اقتصادى بالا طى سه سال از منفی ۶.٨ درصد به مثبت ٧ درصد؛ ولو اینکه بخش زیادى از آن مربوط به صادرات نفت باشد. چهارم ارائه خدمات موثرى در حوزه طرح سلامت؛ بیمه شدن نزدیک به ١٠ میلیون نفر از کسانی که در ضعیف‌ترین وضع به سر می‌بردند و پنجم اجرا و تکمیل تعداد کثیرى از طرح‌هاى عمرانى و زیربنایی و اقتصادى نیمه تمام. البته تا رسیدن به رونق مطلوب اقتصادى و فعال شدن تولید و اشتغال، گام‌هاى موثر دیگرى هم باید برداشته شود، ولى باز قابل توجه است که در ۴ سال گذشته به طور میانگین سالانه۴٨٠ هزار شغل ایجاد شده که به طور متوسط ۶.۴ برابر دوره دولت قبل با آن همه درآمد نفتى بوده است.

١.٣- در حوزه فرهنگى و اجتماعى اتفاقات بسیار خوبى در عرصه هنر سینما و موسیقى، نشر کتاب و آزادى اندیشه در عرصه مطبوعات رخ داده است. فضاى آرامش و امن به جاى فضاى امنیتى در دانشگاه‌ها و محیط‌هاى اجتماعى برقرار گشته. فعالیتهاى انجمنها و سازمانهاى غیردولتى به نحو مطلوبى گسترش یافته است و بسیار رخدادهاى دیگر فرهنگى در جهت رشد نشاط و سرمایه اجتماعى که با مشکلات فراوان دنبال شده است.

١.۴- مهمتر از آنچه ذکر شد رشد عقلانیت، دانش و برنامه‌محورى در اداره امور کشور و پرهیز از تصمیمات عجولانه، شتابزده و نسنجیده و احساساتى در تخصیص بودجه و اعتبارات است.

٢- دلیل دیگر بر انتخاب روحانى از طرف مردم، حامیان روحانى است که غالبا از شخصیتهاى فرهیخته خوش‌سابقه، مجرب و برجسته کشور چون مرحوم آیت‌الله هاشمى رفسنجانى، آقاى ناطق، شخصیت محورى اصولگرایان معتدل، یادگار حضرت امام و بیت امام، دانشگاهیان، اقتصاددانان و کارآفرینان برجسته و البته حمایت تعیین‌کننده مرد اخلاق و اندیشه و محبوب مردم که دوباره «تکرار خواهد کرد».

٣-شخصیت و توانمندی‌هاى شخصى آقاى روحانى.

روحانى از سابقه طولانى قبل و بعد از انقلاب در مناصب مهم و اثربخش برخوردار است و این سابقه از او مدیرى کارآمد و ابعادمند ساخته است.

روحانى مورد حمایت اصلاح‌طلبان، اصولگرایان معتدل و جمعیت علمى و روشنفکرى است. روحانى حقوقدان، توانمند در مذاکره، توانا در جذب مدیران و نیروهاى برجسته و فرهیخته و به طور خلاصه داراى شأن و وزانت براى تصدى مسئولیت ریاست‌جمهورى است.

۴- نکته مهم دیگر در اولویت قرار دادن روحانى براى راى دادن از طرف مردم قابل توجه است؛ اینکه مردم به خوبى توجه دارند که بسیارى از برنامه‌ها و اقدامات دولت روحانى در میانه راه است و هزینه‌هاى تغییر دولت بسیار بالاست و منطقى است که دولت با انتخاب روحانى با راى بالا و قوى با قوّت براى به نتیجه رساندن برنامه‌هایش تقویت شود. ضمن اینکه رقبا هم حرف‌ها و برنامه‌ها و مزیت خاصى نسبت به آقاى روحانى ندارند که این تغییر بزرگ ضرورت داشته باشد. بدیهى است الان شرایط نسبت به ۴ سال قبل براى توسعه کشور و به ثمر رساندن برنامه‌هاى ناتمام دولت درحوزه اقتصاد، اشتغال و توجه به رفع فقر به صورت پایدار براى روحانى مهیّاتر است.

۵- مردم ما به خوبی متوجه شده‌اند که نباید فریب شعارها و وعده‌هاى غیر‌واقعى و غیرکارشناسی بعضى از کاندیداها را بخورند و توجه دارند که نباید بار دیگر در دام برنامه‌هاى شعارى احمدى‌نژادى بیفتند و مواظبند تا کشور بار دیگر در دام شعارهای دروغین  و بی‌تدبیری‌ها نیفتد.

۶-با عنایت به آنچه گفته شد و نگاهى به گرایش‌هاى مردمى، راى‌آورى آقاى روحانى در دور اول قطعى است. چرا که:

بخش اصلى دانشجویان، جوانان و راى اولی‌ها به روحانى راى می‌دهند. زنان نیمى از آرا را دارند و راى اکثریت آنان به اندیشه روحانى است که حقوقشان را بهتر تامین می‌کند. تشکل‌هاى اصلى و جمعیت‌هاى کارگرى عمدتا به آقاى روحانى راى می‌دهند. بخش اصلى جمعیت اقوام و اقلیت‌هاى مذهبى در استان‌هاى مرزى به روحانى راى می‌دهند. راى غالب دانشگاهیان، پزشکان، فرهنگیان و کارآفرینان و صنعتگران و دیگر گروه‌هاى مرجع به روحانى است.

در پایان لازم به ذکر است مفهوم آنچه گفته شد، این نیست که روحانى ایده‌آل است و عیب و نقصى متوجه او و سیاست‌ها و روش‌هایش نیست. بلکه با توجه به جمیع جهات و با نگاهى منصفانه روحانى براى ریاست‌جمهورى دوازدهم بهترین است. البته به سایر نامزدهاى محترم و اندیشه و خدمات مثبت ایشان احترام می‌گذاریم.

امید که باحضور گسترده مردم در انتخابات حماسه‌ای دیگر نیز شاهد باشیم. انشاءالله

درج دیدگاه