شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

سخنان مهم البرز محمدی درباره تاثیرات طرح روستا تعاون بر اقتصاد

طرح روستا تعاون می‌تواند توسعه را به درون روستاها ببرد. البرز محمدی، مدیرکل دفتر تعاونی های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: سال اینده پیگیری طرح روستا تعاون همچنان در دستور کار ما قرار دارد و بی تردید اجرای این طرح سیمای مناطق روستایی […]

طرح روستا تعاون می‌تواند توسعه را به درون روستاها ببرد.

البرز محمدی، مدیرکل دفتر تعاونی های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: سال اینده پیگیری طرح روستا تعاون همچنان در دستور کار ما قرار دارد و بی تردید اجرای این طرح سیمای مناطق روستایی را تا سه سال آتی تغییر می دهد.

او در توضیح این مطلب افزود: برای روشن تر شدن بحث من به یک مثال ساده اکتفا می کنم،در بسیاری از روستاها، کشاورزان و  بهره‌بردار به دلیل نبود امکان مالی، سردرختی بسیاری از محصولات خود را به کمترین قیمت می فروشند.

وی ادامه داد: در این میان چه کسی از محصول کار روستاییان بهره می‌برند؟ دلال. به هر حال یکی از مشکلات ما در بخش تولید خرد بودن زمین های کشاورزی است که هزینه تولید را افزایش می‌دهد اما اگر زمین های کشاورزی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و در قالب تعاونی متشکل شوند، توان مالی شان نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه مجبور نیستند به کمتر ترین قیمت محصول خود را بفروشند.

این مقام مسئول ادامه داد: در اینجا لازم است وزارت جهاد کشاورزی نیز به ما کمک کنند تا این شخصیت حقوقی شکل بگیرد حالا سوی دیگر قضیه را ببینید.مصرف کننده مجبوراست به بالاترین قیمت همان محصول کشاورزی را خریداری کند .حالا این پول به نفع چه کسی از جیب من خارج می شود؟ بازهم دلال.پس می‌بینید که دلالان میان تولیدکننده و مصرف‌کننده ایستاده‌اند و به هر دو طرف زیان می‌رساند حالا اگر تعاونی‌های در روستاهای شکل بگیرد و افراد از یک نفر به ده نفر تبدیل شوند و بتوانند از تسهیلات ارزان قیمتی که در قانون دیده شده برخوردار شوند می‌توانند سردخانه‌های راه اندازی کنند و محصولاتشان را نگهداری کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ماشین حمل و نقل مناسبی را نیز پیدا کنند و محصول را به موقع برداشت کرده وارد بازار نمایند در این صورت هم آنها سود می‌برند هم من مصرف کننده که با قیمت پایین‌تر این محصول را خریداری می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح روستا تعاون می تواند زمینه تحول رد بخش کشاورزی را ایجاد کند، گفت: حتما همین طور است. چالشی که بخش کشاورزی ما با آن روبه‌روست و متاسفانه اقدامی برای حل آن صورت نگرفته است، مساله افزایش سن بهره‌برداران بخش کشاورزی است.

محمدی ادامه داد: متاسفانه بهره‌برداران بخش کشاورزی پیر شده‌اند، میانگین سن بهره برداران کشاورزی در ایران به ۶۵ تا ۷۰ سال رسیده است . این سن بالاست و اگر خدای نکرده اینها از دنیا بروند، آن تجربه ای که سالها سینه به سینه از پدرانشان به ارث رسیده بود از بین می رود چرا که فرزندانشان به دلیل نبود امکان فعالیت، از روستاها مهاجرت کرده‌اند. حالا ببینید اگر این امکان وجود داشته باشد که فرزندان روستایی‌ها و کسانی که مهاجرت کرده‌اند بتوانند در روستاهای خودشان کسب و کار داشته باشند،به روستاها برمی‌گردند و کاری را انجام می دهند که در شان آنهاست.

وی با تاکید بر اینکه ما با این تیر دو نشان خواهیم زد، ادامه داد: هم به صورت ملایم سن بهره برداران را کاهش می‌دهیم و هم مهاجرت معکوس اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر بیش از ۲۰ گزارش دارم که در روستاها چنین اتفاقی صورت رخ داده  است چرا که مردمان آن روستا باور کرده‌اند که می شود تغییری رخ دهد.

 

درج دیدگاه