جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

ناطقی در گفتگو با تعاون آنلاین:۲۳ تعاونی توسعه و عمران شهرستان تشکیل شد

علی رضا ناطقی مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي
علی رضا ناطقی مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي

تعاونی های توسعه عمران به سرعت در حال گسترش هستند و بررسی ها نشان می دهد در سال جاری ۲۳ تعاونی توسعه عمران شهرستان در کشور تشکیل شده است که رقم قابل قبولی به نظر می رسد.

 

۲۳ تعاونی توسعه و عمران شهرستان در کشور تشکیل شد.

علیرضا ناطقی، مدیر کل دفتر تعاونی های خدماتی وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: تعاونی های توسعه و عمران به سرعت در حال گسترش هستند و بررسی ها نشان می دهد در سال جاری ۲۳ تعاونی توسعه عمران شهرستان در کشور تشکیل شده است که رقم قابل قبولی به نظر می رسد.

وی با اشاره به اینکه با تشکیل این تعداد تعاونی توسعه و عمران، تعداد تعاونی های توسعه و عمران شهرستان ها به ۵۹ تعاونی رسید، گفت: این تعاونی ها باید با حضور حداقل نیم درصد جمعیت هر شهرستان تشکیل شود.

ناطقی گفت: همان طور که از نام این تعاونی ها بر می آید، این دسته از تعاونی ها تاثیر زیادی بر پیشبرد عملیات توسعه و ایجاد عمران و آبادانی در شهرستان ها دارند و گسترش آنها می تواند منافع مردم شهرستان را در بر داشته باشد.

او با اشاره به اینکه ۴۲۰ شهرستان‌ها در کشور وجود دارد گفت: با این آمار ظرفیت بالقوه افزایش تعاونی های توسعه و عمران شهرستان‌ها مشخص می‌شود.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی اضافه کرد: بر این اساس به نظر می‌رسد تمرکز بر گسترش این تعاونی ها بتواند در پیشبرد اهداف توسعه ای در آنها موثر واقع شود .

وی با اشاره به برنامه دولت مبنی بر واگذاری پروژه های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی و تعاونی نیز گفت: هر چند در این حوزه همه چیز منوط به دستورالعملی است که  سازمان برنامه بودجه در این قالب تهیه می کند اما امیدواریم ظرفیت های بخش تعاونی در این میان دیده شود.

این مقام مسئول در توضیح این مطلب افزود: برای پاسخ صریح به این سئوال لازم است دریابیم چه شرایطی در حوزه واگذاری ها پیش بینی می‌شود. اگر شرایط دقیقی تدوین شود و قابلیت تعاونی ها از یک سو و وجود توجیه فنی و اقتصادی برای طرح ها از سوی دیگر به درستی در نظر گرفته شود، این تصمیم فرصت مناسبی را پیش روی بخش تعاون قرار می‌دهد. چارچوب اجرایی واگذاری‌ها را همان طور که اشاره کردم  باید سازمان برنامه بودجه مشخص کند . نکته اینجاست که پروژه‌هایی که در این قالب واگذار می شوند باید درآمد ایجاد کنند  و در ضمن شیوه واگذاری به صورتی باشد که ادامه حیات آنها تضمین شود. بی تردید اگر این شرایط در نظر گرفته شود، حتما تعاونی ها از این موقعیت استقبال می کنند . باید توجه داشت  تعاونی‌ها ظرفیت فعالیت در این حوزه را دارند.به هر روی  منابع مردم ایران در این قالب بیش از قالب های غیر تعاونی امکان تجهیز دارد.

 

 

درج دیدگاه