جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

سرمایه تعاونی‌ها افراد هستند نه پول

۳۰ تعاونی راکد استان کرمانشاه امسال احیا شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: حدود نیمی از جمعیت استان عضو تعاونی‌ها هستند.

به گزارش تعاون آنلاین، حسن عزیزی در دیدار تعاونگران کرمانشاه با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، با گرامیداشت هفته تعاون (۹ تا ۱۵ شهریور) اظهار کرد: تعاونی‌ها یکی از الگوهای مهم اقتصاد مقاومتی هستند که می‌توانند در شرایط کنونی تحریم به کمک کشور بیایند.

خبر خوش کبیری برای تعاونگران جوان چیست؟

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مهم تعاونی این است که بر خلاف شیوه‌های رایج سرمایه‌گذاری در دنیا، تعاونی‌ها بر اساس افراد شکل می‌گیرند، نه بر اساس پول و سرمایه.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی نیز تعاونی‌ها باید در کنار بخش دولتی و بخش خصوصی سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد کشور داشته باشند، تاکید کرد: متاسفانه این هدف گذاری تاکنون محقق نشده است.

عزیزی از وضعیت تعاونی‌های استان کرمانشاه هم یاد کرد و با اشاره به وجود بیش از پنج هزار تعاونی ثبت شده در استان که هم اکنون ۳۰۵۰ مورد آنها فعال است، عنوان کرد: این تعاونی‌ها با اشتغالزایی حدود ۵۰ هزار نفر دارای یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر عضو هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با اشاره به نقش تعاونی‌ها در صادرات استان نیز گفت: سال گذشته حدود ۱۲۱ میلیون دلار صادرات از سوی تعاونی‌های استان داشتیم.

وی با بیان اینکه جشنواره تعاونی‌های برتر استان نیز به زودی با معرفی ۲۳ تعاونی برتر برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از هزار تعاونی استان برای شرکت در این جشنواره ثبت نام کرده اند.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه امسال هیچکدام از تعاونی‌های کرمانشاه جزو تعاونی‌های برتر کشور نبودند.

عزیزی در ادامه از وضعیت بیکاری و اشتغال استان هم یاد کرد و با اشاره به کاهش ۴.۷ درصدی نرخ بیکاری استان در بهار امسال، گفت: این امر باعث شد کرمانشاه از رتبه اول بیکاری کشور به جایگاه پنجم برسد.

وی ادامه داد: البته نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی همچنان در استان بالا و نزدیک ۲۸ درصد است که این نرخ در کشور به ۱۸.۳ درصد می‌رسد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه اظهار کرد: از جمعیت ۱۳۵ هزار نفری بیکاران کرمانشاه حدود ۵۰ هزار نفر آنها دانش آموخته دانشگاه‌ها هستند.

عزیزی معتقد است، این آمار نشان می‌دهد جوانان نباید برای داشتن شغل به دنبال لیسانس و فوق لیسانس بروند. همچنین مراکز دانشگاهی باید نگاه خود را تغییر دهند و به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم بروند.

وی گفت: جوانان می‌توانند از ظرفیت تعاونی‌ها برای ایجاد اشتغال استفاده کنند و ما نیز برنامه‌های خاصلی در این زمینه با تشکیل اتاق فکر تعاونی استان داریم.

 

 

درج دیدگاه