جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

مدیرتعاون استان اصفهان:۴۹ درصد تعاونی‌های استان فعال هستند/ ۴۸ تعاونی جدید راه‌اندازی شد

مدیر بخش تعاون اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت:‌  ۶۶۴۱ تعاونی وجود دارد که ۴۹درصد از این تعداد یعنی ۳۲۲۸تعاونی به صورت فعال مشغول کار هستند.

مدیر بخش تعاون اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت:‌  ۶۶۴۱ تعاونی وجود دارد که ۴۹درصد از این تعداد یعنی ۳۲۲۸تعاونی به صورت فعال مشغول کار هستند.

علیرضا تیغ ساز ، مدیر تعاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون انلاین افزود: سایر تعاونی ها به دلیل پایان دوره ماموریت و یا مسائلی دیگر غیر فعال هستند.

اصفهانی‌ها چقدر تسهیلات مشاغل خانگی گرفتند؟

این مقام مسئول با اشاره به جایگاه مناسب بخش تعاون در استان متبوعش، درباره میزان ارزآوری تعاونی ها در سال گذشته و امسال گفت: امارها نشان می دهد در سال ۹۷ تعاونی‌های استان اصفهان موفق به صادرات ۵۷میلیون دلار کالا و خدمات شده اند که بیشتر شامل تولیدات بخش صنعت است.

وی ادامه داد:همچنین در ۵ماهه نخست سال ۹۸ نیز توانسته ایم ۱۶میلیون دلار ارزآوری داشته باشیم.

وی اضافه کرد: میزان صادرات و ارزآوری سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶(با وجود تحریم ها و مشکلات فراوان، ۱۸ درصد بیشتر بوده و در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵ نیز شاهد افزایش میزان صادرات بوده ایم.

وی عنوان کرد: در سال ۹۷ میزان صادرات تعاونی های استان برابر با ۵۹میلیون دلار، سال ۹۶ معادل ۵۰میلیون دلار و سال ۹۵ نیز میزان صادرات تعاونی های استان اصفهان برابر با ۴۶میلیون دلار بوده است که این آمار نشان دهنده افزایش میزان صادرات در سال های اخیر است.

تیغ‌ساز گفت: بر اساس بررسی های انجام شده تعداد ۴۶ شرکت تعاونی استان نسبت به صادرات تولیدات خود نظیر فرش‌دستباف،کالاهای صنعتی، محصولات کشاورزی، نساجی، پوشاک، مصالح ساختمانی اقدام می کنند.

 استان پیشرو در بخش تعاون 

وی ادامه داد: خوشبختانه در هفته تعاون به عنوان یکی از استان های پیشرو نسبت به افتتاح ۸۸طرح تعاونی اقدام شد و شنبه هفته آینده نیز یکی از طرح های استان به طریق ویدئو کنفرانس از سوی معاون اول رییس جمهور افتتاح می شود که شامل طرح تعاونی مسکن فرهنگیان ناحیه ۵ با ۴۰۸ واحد مسکونی است.

وی تاکید کرد: باعث افتخار است که از میان ۴طرحی که قرار است توسط معاون اول رییس جمهور افتتاح شود، یکی از طرح ها متعلق به استان اصفهان است.

علیرضا تیغ‌ساز در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سئوال که تعاونی های استان اصفهان بیشتر در چه حوزه هایی فعالیت می کنند؟ گفت: تعاونی های فعال بیشتر در زمینه خدمات و پس از آن کشاورزی و صنعتی به کار مشغول هستند.

وی درباره آمار اشتغال تعاونی های استان بیان کرد: در پرتو فعالیت تعاونی های استان حداقل ۵۰هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول کار شده اند و البته به دلیل نبود آمار دقیق نمی‌توان اشتغال غیرمستقیم تعاونی ها در استان را بررسی کرد.

وی درباره آمار درخواست تشکیل و تاسیس تعاونی در سال‌جاری توضیح داد: از مجموع ۱۰۰ درخواست دریافت شده در استان اصفهان خوشبختانه شاهد تشکیل و تاسیس ۴۸تعاونی در ۵ماهه نخست امسال بوده ایم که حوزه فعالیت بیشتر این تعاونی ها را بخش خدمات تشکیل می دهد.

وی گفت: شهرستان اصفهان به عنوان بزرگترین شهرستان استان دارای بیشترین تعداد تعاونی‌ها و درخواست تاسیس و … است به عبارت بهتر هرچه شهرستان بزرگتر باشد به همان میزان تعداد تعاونی‌ها و درخواست ها نیز افزایش می یابد البته نباید فراموش کرد که به همان میزان نیز مشکلات و نقاط ضعف شهرستان های بزرگ نیز در مقایسه با شهرستان های کوچکتر بیشتر خواهد بود.

وی درباره میزان متوسط فرصت اشتغال در تعاونی های استان اظهار کرد: اگر بخواهیم به طور میانگین این آمار را در نظر بگیریم باید گفت حداقل هر تعاونی بسته با میزان سرمایه گذاری و بزرگی و کوچکی، دارای ۱۰ تا ۱۲ نفر نیروی کاری است البته برخی واحدهای تعاونی تا بیش از ۲۰۰ فرصت شغلی نیز ایجاد کرده اند.

وی درباره تعداد تعاونی های منحل شده توضیح داد: بر اساس دستورالعمل وزیر سابق و طبق ماده ۵۴قانون بخش تعاون، در سال های گذشته در مجموع استان بیش از ۳۵۰۰ تعاونی غیرفعال و راکد را منحل کردیم.

وی درباره بودجه مورد نیاز برای ایجاد هر فرصت شغلی توضیح داد: گاهی اوقات در برخی تعاونی ها و مشاغل صنعتی سرانه بودجه مورد نیاز برای هر فرصت شغلی گاه تا ۲۰۰میلیون تومان نیز افزایش می یابد اما به طور میانگین می توان گفت ایجاد فرصت اشتغال به ازای هر نفر در استان اصفهان بین ۱۰ تا ۱۵میلیون تومان هزینه در بردارد. البته هر بخش دارای هزینه متفاوتی است و به حتم هزینه ایجاد شغل در بخش صنعتی با کشاورزی و تعاون بسیار متفاوت است.

درج دیدگاه