چهارشنبه, اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۳

مدیر تعاون استان البرزپاسخ داد: متوسط هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون چقدر است؟

متوسط هزینه ایجاد اشتغال در بخش تعاونی برای هر فرصت شغلی اعلام شد.

متوسط هزینه ایجاد اشتغال در بخش تعاونی برای هر فرصت شغلی اعلام شد.

محمد علی محمد ، مدیر کل تعاون استان البرز با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: تعاونی ها بازوهای اصلی اقتصاد و تولید محسوب می شوند که متاسفانه در سال های گذشته به دلیل بروز مشکلات فراوان در عرصه اقتصاد کشور این بخش نیز همانند سایر بخش ها دستخوش تغییراتی شده است.

انتقاد مدیر تعاون استان البرز: تعاونی‌های خدماتی نمی‌توانند تسهیلات کم‌بهره دریافت کنند

وی با اشاره به توان اشتغالزایی بخش تعاون؛ هزینه ایجاد هر فرصت شغلی را در محدوده شصت میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۲۳۲ هزار نفر در بخش تعاون در استان البرز مشغول فعالیت هستند.

وی درباره میزان مشارکت زنان در این حوزه نیز گفت:

اکنون ۲۳تعاونی با مدیریت بانوان اداره می شود که بیشتر در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند که با این احتساب می توان گفت حدود ۱۱۳ نفر از زنان در بخش تعاونی در استان البرز مشغول فعالیت هستند که البته سهم زیادی در میزان اشتغال در بخش تعاونی را ندارند .

وی با اشاره به اینکه فضا برای ورود زنان به این حوزه فراهم است، در خصوص تعداد اعضای تعاونی های فعال رد این استان نیز توضیحاتی ارائه کرد و ادامه داد: حداقل تعداد اعضای برخی تعاونی ها برابر با ۷نفر است و البته در برخی تعاونی ها مانند تعاونی سهام عدالت کرج دارای ۴۰۰هزار عضو هستیم و در کنار آن برخی از تعاونی ها دارای تعداد ۲۰۰ نفر هستند البته باید متذکر شد که به طور میانگین در تعاونی ها استان تعداد ۶۵نفر مشغول فعالیت هستند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که کدام بخش ها دارای کمترین و کدام بخش ها دارای بیشترین میزان اشتغال هستند؟‌ افزود:تعاونی های تولیدی دارای حداقل ۷عضو بوده و در برخی دیگر مانند مسکن و تعاونی های مصرفی بیش از ۲۰۰ نفر  مشغول هستند بنابراین می توان گفت تعاونی‌های توزیعی دارای بیشترین میزان اشتغالزایی هستند.

وی در خصوص مهمترین مشکلی که تعاونی‌های استان البرز با آن مواجه هستند، نیز توضیح داد و گفت: موضوع مشوق های قانونی است که متاسفانه قوانین و مقررات در این بخش به درستی و به صورت کامل اجرایی نمی‌شود به طوری برای نمونه معافیت های ۲۵درصدی مالیاتی در این استان به صورت سلیقه ای اعمال می‌شود و یا تامین اجتماعی تخفیف ۲۰درصدی قانونی را برای تعاونی‌ها اعمال نمی‌کند و می‌گویند که سهم دولت در این زمینه تعریف نشده است.

از همه مهمتر پرداخت نشدن و تخصیص نیافتن تسهیلات بانکی کم‌بهره است که سبب بروز مشکلات فراوانی برای تعاونی‌های استان البرز شده است البته تعاونی‌ها مجبورند

برای دست یافتن به نقدینگی مورد نیاز خود از بانک‌ها تسهیلاتی با بهره ۱۵ تا ۱۸درصد دریافت کنند و در مقابل فشار مضاعفی را متحمل شوند.

در حالی که انتظار داریم بر اساس قانون تسهیلات کم بهره بانکی دریافت کنیم اما متاسفانه بارها شاهد بوده‌ایم برخی تعاونی ها مانند تعاونی‌های خدماتی اصلا نمی‌توانند چنین تسهیلاتی را دریافت کنند.

درج دیدگاه