جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

نظام بانکی کشور اصلاح نشود، روابط خارجی مان فقط در حد تبادل پول خواهد بود

معاونت امور اتحادیه ها و استان های اتاق تعاون در دومین نشست کمیسیون توسعه تجارت و صادرات غیر نفتی از تصمیم این اتاق برای برگزاری همایش تعاونی های صادراتی در کشور خبر داد. محمد مهدی تیموری در این نشست که با حضور جمعی از مدیران عامل اتحادیه ها و دبیرهای اتاق های استانی و معاونت […]

معاونت امور اتحادیه ها و استان های اتاق تعاون در دومین نشست کمیسیون توسعه تجارت و صادرات غیر نفتی از تصمیم این اتاق برای برگزاری همایش تعاونی های صادراتی در کشور خبر داد.
محمد مهدی تیموری در این نشست که با حضور جمعی از مدیران عامل اتحادیه ها و دبیرهای اتاق های استانی و معاونت امور بین الملل اتاق تعاون برگزار شد، گفت: با توجه به فضای پسا تحریم نیاز کشور و همه دستگاه ها به صادرات بیشتر شده و این کمیسیون می تواند موتور محرک برای بخش تعاون باشد و از این رو ضروری است به طور تخصصی تر به موضوعات ورود کند.

وی با بیان اینکه بخش تعاون ظرفیت خوبی در تامین کالا دارد و در قانون اساسی نیز برای این بخش جایگاه مناسبی تعریف شده تاکید کرد: اگر نمی توانیم از این ظرفیت ها استفاده خوبی داشته باشیم خودمان مقصر هستیم و توقع ما در این کمیسون این است که خواسته های بخش تعاون را از نظر صادرات برآورده کنیم.

وی با اشاره به جلسات اتاق های سه گانه تعاون، بازرگانی و اصناف، بر تعامل بیشتر با اتاق بازرگانی تاکید کرد و گفت: در جلسات سه اتاق موضوعات خوبی مطرح می شود و ما باید از این ظرفیت ها برای حضور در کنار هیات های خارجی استفاده کنیم.

وی افزود: پیشنهاد می کنم به منظور حضور در کنار این هیئت ها جلسه مشترکی با کار گروه کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تشکیل شود و هم چنین زمینه ای فراهم شود تا هیئت های خارجی در ایران، به سمت بازدید از تعاونی ها هدایت شوند.

تیموری بر حضور نمایندگان اتاق های تعاون کشورهای دیگر در ایران تاکید کرد و گفت: زمینه حضور نمایندگان اتاق های تعاون سایر کشور ها و دیدار با اتاق تعاون ایران فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه اتاق تعاون در نظر دارد همایش های تعاونی های صادراتی را در کشور برگزار کند تاکید کرد: کمیسیون صادرات اتاق تعاون متولی ایجاد خط مشی برای صادرات در بخش تعاون است که می توان از ظرفیت های آن در برگزاری این همایش کمک گرفت.

متولی معاونت امور بین الملل اتاق تعاون در این جلسه با اشاره به آسیب شناسی مشکلات ، بر عملیاتی بودن اقدامات تاکید کرد.

وی به برگزاری نمایشگاه “موسیاد” ترکیه اشاره کرد و گفت: برای رقابت در این نمایشگاه باید زیرساخت های آن را فراهم کرد.

در ادامه فضل اله نصیری رئیس این کمیسیون نیز با بیان اینکه خواستار ارائه توانمندی های صادراتی اتاق های استانی و موانع صادراتی آن ها هستیم تا بتوانیم برای رشد صادرات در بخش تعاون گام های مناسبی برداریم، افزود: به منظور بررسی موضوعات مرتبط با صادرات به صورت جزئی تر باید یک کار گروه تخصصی در این کمیسیون تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه اعزام هئیت های تجاری ایران با طرف های خارجی و برگزاری نمایشگاه ها در سایر کشور ها دارای اهمیت ویژه ای است از مذاکره با رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران برای ارائه مجوز به اتاق تعاون ایران به منظور برگزاری نمایشگاه های خارجی خبر داد.

نصیری هدف این امر را ارتقاء صادرات بخش تعاون دانست و گفت: به منظور پیشبرد اهداف صادراتی در بخش تعاون و ارتقا آن، اخیرا اتاق تعاون با انجمن مستقل صنعتگران و بازرگانان ترکیه تفاهم نامه ای امضا کرده است.

وی در بیان اهداف این تفاهم نامه به اعزام هیئت های تجاری بین دو طرف، برگزاری نمایشگاه ها و بازدید از توانمندی های دو طرف اشاره کرد.

هبت اله فاضلی رئیس هیت مدیره اتحادیه صنایع آلومینیوم به موانع صادراتی در بخش تعاون اشاره کرد و گفت ما سالها تحریم بوده ایم و اکنون از تکنولوژی های لازم برخوردار نیستیم و در بخش با موانعی روبرو هستیم که متاسفانه حمایت های لازم صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه اکنون سرمایه در گردش نداریم تا بتوانیم کالاهایمان را صادر کنیم و بانک ها نیز مشکلاتی را برای ما به وجود آورده اند، خواستار ارائه تسهیلات با بهره حداقل بانکی و هم چنین حمایت بانک توسعه تعاون در تشخیص بدهکاران بانکی شد.

این تعاونگر به نشست های سه گانه اتاق های تعاون، بازرگانی و اصناف اشاره و تاکید کرد باید از این ظرفیت ها به نحو احسن استفاده کرد فاضلی خواستار حمایت های گسترده تر وزارت تعاون برای برطرف کردن موانع این بخش از جمله اجرای معافیت های مالیاتی شد وی با بیان اینکه برند سازی در تعاون دارای جایگاه ویژه ای است تاکید کرد باید تمام همت خود را در این خصوص متمرکز کنیم.

رضا علیخانزاده مدیر عامل شرکت تعاونی رنگ الوان نیز با بیان اینکه شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری اقتصاد مقاوتی اقدام و عمل نامگزاری شده گفت: این نامگذاری نگرانی هارا در زمینه موضوعات اقتصادی برطرف می کند.

وی به نقش صادرات در سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: بخش تعاون در این زمینه دارای پتانسیل های بالایی است و ما نتوانسته ایم از این ظرفیت ها به خوبی بهره برداری کنیم.

وی با اشاره به قوانین پیچیده ای که برای صادرات تینر وجود دارد اظهار داشت: با وجود این قوانین ما بازار را از دست داده و قادر به رقابت نیستیم.

علیخانزاده به نرخ بهره معقول بانکی اشاره کرد و بیان داشت: تا وقتی که نظام بانکی ما اصلاح نشود روابط خارجی ما فقط در حد تبادل پول خواهد بود.

این مدیر عامل شرکت تعاونی گفت: تنها روزنه امیدی که برای حیطه کاری ما ایجاد شده است تفاهم نامه ای مبنی بر پذیرش خود اظهاری تعاونی ها بین وزارت تعاون و سازمان امور مالیاتی است که می تواند زمینه فعالیت تعاونی ها را تسهیل کند.

وی به ایجاد مرکز تجاری در اروپا اشاره کرد و بیان داشت: مقدمات آن در حال انجام است.

در ادامه محمدی دبیر اتاق تعاون کرمانشاه از ثبت یک شرکت با همراهی اتاق های تعاونی در غرب کشور و همچنین اتاق های بازرگانی خبر داد و گفت از این طریق می توان به امر صادرات تعاونی ها بیش از پیش پرداخت.

وی به مشکل بازاریابی در بخش تعاون اشاره کرد و گفت: با حرف و شعار مشکلات حل نمی شود و باید به اقدام و عمل پرداخت.

دریس نماینده اتحادیه صنعت دامپروران کشور نیز به برنامه ای ویژه در بخش کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: با کمک اتاق تعاون به منظور حضور در بازار و نمایشگاه فود سیتی مسکو و رقابت در این نمایشگاه، محوطه ای را برای فعالیت کشاورزی در امین آباد شهر ری اجاره کرده ایم که فعالان کشاورزی که قصد حضور در آن نمایشگاه دارند، می توانند با فعالیت در این پایانه برای صادرات محصولات خود به روسیه و نمایشگاه مذکور آمادگی لازم را به دست آورند.

وی بیان داشت: برای رقابت در نمایشگاه مذکور ۵۰۰ غرفه گرفته ایم و به همراه ویزای یک ساله برای فعالان صادرات محصولات کشاورزی محل اسکان آنها را نیز در روسیه فراهم کرده ایم.

اسماعیلی دبیر اتاق تعاون آذربایجان غربی نیز با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه ها و هم چنین پذیرش هیئت های تجاری در بخش تعاون گفت: در این زمینه با مشکلاتی مواجه ایم که خواستار رفع آنها هستیم.

فاضلی مدیر عامل اتحادیه مرغداران نیز با بیان اینکه صادرات مقوله ای درازمدت است و مقطعی نیست، گفت: ما قواعد بازی را نمی دانیم و ضروری است علاوه بر این موضوع دارای برنامه و استرانژی باشیم.

سواری رئیس اتاق تعاون زنجان در این نشست با اشاره به اهمیت فرایند میان مدت و طولانی مدت صادرات کالا گفت: وقتی در این فرایند با کمترین هزینه برای تولیدکننده به فعالیت بپردازیم، تجارت خوب راه می افتد.

وی با بیان اینکه اقدامات اتاق تعاون در این زمینه می تواند راهگشا باشد، تاکید کرد: کمیته ای به این منظور تشکیل شود.

رئیس اتاق تعاون زنجان گفت: از سوی اتاق تعاون ایران به اتاق های استانی ماموریت داده شود تا در استان های همجوار مرزی خود پایگاه تجاری تاسیس کنند.

در دبیرکل تعاونی های پتروشیمی پایین دستی نیز با اشاره به اینکه این کمیسیون باید هدف محور باشد، تاکید کرد: یکی از سرمایه های ما وقت است و باید وقت خود را بر موضوعاتی متمرکز کنیم که بیشترین بهره را ببریم.

درج دیدگاه