جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

کلانتری: باور تعاون می تواند شعار سال را محقق کند

سید حمید کلانتری

معتقدیم اگر عرصه را برای تعاونی ها فراهم کنیم چون کار جمعی می کنند، اولا فرهنگ کار جمعی، هم افزایی ایجاد می کند و همدیگر را تکمیل می کنند و ثانیا بهره وری را از طریق سازماندهی منابع خرد و توان های خرد در کنار هم قرار می گیرند. به ویژه در مناطق محروم به این جمع بندی قطعی رسیده ایم که بهترین الگو برای توسعه مناطق محروم و رفع و کاهش فقر، تشکیل و حمایت از تعاونی ها در این مناطق است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در مناطق محروم به این جمع بندی قطعی رسیده ایم که بهترین الگو برای توسعه مناطق محروم و رفع و کاهش فقر، تشکیل و حمایت از تعاونی ها در این مناطق است.

به گزارش تعاون آنلاین، سید حمید کلانتری با اشاره به شعار سال، «حمایت از کالای ایرانی» گفت: این عنوان از عناوینی است که به طور خاص همه وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای یا بخش خصوصی که در حوزه تولید کالا و خدمات مشغول به فعالیت هستند در برمی گیرد و همه باید تلاش کنند تا در این عرصه بحث تولید مورد توجه قرار بگیرد.

وی تولید را کانون و محور اشتغال و رونق اقتصادی و کاهش فقر دانست و در عین حال متذکر شد: البته باید تولید دارای ویژگی های لازم باشد به ویژه از بعد کیفیت و رقابت پذیری، باید تولیدی را در کشور داشته باشیم که قابل رقابت با کالاهای خارجی باشد و از بهره بری بالای برخوردار باشد که مردم با افتخار از آن تولید استفاده کنند.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اظهار به اینکه نزدیک به ۵۰ هزار تعاونی تولیدی در گرایش های مختلف داریم، عنوان کرد: این تعاونی ها در بخش های کشاورزی، صنعت، معدن و در حوزه صنایع دستی و در حوزه های اقتصادی دیگر است که تحت پوشش صنایع غذایی و صنایع تبدیلی و پوشاک است.

وی با اشاره به مهمترین مسائلی که باید در زمینه استفاد از تولید داخلی توسط وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال شود، گفت: باید فرهنگ سازی شود تا تولیدکنندگان، تعاونی ها و شرکت ها به این اعتقاد برسند که باید تولیدشان را تقویت کنند و عرصه های جدید تولید را گسترش دهند و همین طور باید موانع تولید را کاهش دهیم و فضای کسب و کار را برای تولید کنندگان مهیا کنیم.

کلانتری با اشاره به دو بانک تعاون و بانک رفاه که در حوزه وزارت تعاون فعال هستند، گفت: این بانک ها می توانند نقش موثری را برای تسهیل گری برای تامین تسهیلات، سرمایه در گردش و منابع مورد نیاز مجموعه را دارند.  همچنین صندوق ضمانت تعاون، به منظور ضمانتی برای تعاونی ها برای فعالیت اقتصادی در قبال بانک ها و همین طور معاملات تعاونی ها است.

وی با اشاره به اینکه بخش تعاونی از نظر ساختاری میان بخشی است و هماهنگ کننده و تنظیم کننده روابط دستگاه ها و تعاونی ها است، بیان کرد: کار حمایت از تعاونی ها در جهت تامین منافع شان را بر عهده داریم و نزدیک به ۲۰ تفاهم نامه با دستگاه های مختلفی که به نوعی کارشان مرتبط با تعاونی ها است، داشته ایم.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: معتقدیم اگر عرصه را برای تعاونی ها فراهم کنیم چون کار جمعی می کنند، اولا فرهنگ کار جمعی، هم افزایی ایجاد می کند و همدیگر را تکمیل می کنند و ثانیا بهره وری را از طریق سازماندهی منابع خرد و توان های خرد در کنار هم قرار می گیرند. به ویژه در مناطق محروم به این جمع بندی قطعی رسیده ایم که بهترین الگو برای توسعه مناطق محروم و رفع و کاهش فقر، تشکیل و حمایت از تعاونی ها در این مناطق است.

درج دیدگاه