شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

گزارش شرکت در اجلاس هیئت‌مدیره مجمع جهانی تعاون (آسیا-اقیانوسیه)

تعاون آنلاین – در این گزارش خلاصه‌ای از سفر به کشور مالزی، شرکت در اجلاس هیئت‌مدیره مجمع جهانی تعاون (آسیا-اقیانوسیه)، دیدار با سفیر ایران در مالزی، سفر به کشور سنگاپور و بازدید از چند تعاونی، در طی ۴ روز ارائه گردیده است.

 این گزارش به شرح زیر می باشد:

روز اول  : “نشست کمیته تجارت و کسب‌وکار آسیا-اقیانوسیه در حاشیه جلسه سالانه دفتر کسب‌وکار مالزی

اهم موارد مطروحه در این جلسه به شرح زیر می‌باشد:

  1. اعلام عدم تمایل به سرمایه‌گذاری مستقیم در دفتر کسب‌وکار مالزی(MBO)

در این نشست مجدداً پیشنهاد عضویت ایران در دفتر کسب‌وکار مالزی، به‌عنوان نماینده‌ای از غرب آسیا مطرح شد. شرایط حضور و فعالیت در دفتر کسب‌وکار مالزی ؛ شامل پرداخت هزینه‌ای سالیانه حداقل ۵۰ هزار دلار (۲۵۰۰۰ دلار به‌طور مستقیم و ۲۵۰۰۰ دلار به‌طور غیرمستقیم) می‌باشد تا بتوان از منافع عضویت در این دفتر بهره برد. به دلایلی چون عدم شفافیت فضای فعالیت این دفتر، این پیشنهاد رد شد.

پیشنهاد تهیه فرمی استاندارد برای موضوع همتا یابی تجاری

با توجه به اهمیت همتا یابی و لزوم یافتن کسب‌وکارهای مشابه ، این موضوع به‌طورجدی تری مطرح گردید و به‌عنوان قدم نخست،کمیته‌ای مشترک بین آنکاسا و اتاق تعاون ایران تشکیل شد. رئیس این کمیته آقای دکتر فتاح و نائب رئیس آن اینجانب می‌باشد. روند پیشبرد همتا یابی این کمیته در حاشیه جلسه مجمع عمومی سالانه ۲۰۱۷ کشور مالزی، موردبررسی قرار خواهد گرفت.

تمایل کشورهای عضو دفتر کسب‌وکار مالزی برای شرکت در دوره‌های آموزشی

به دلیل ایجاد فضای آموزشی بسیار مناسب توسط آنکاسا، کشورهای عضو این دفتر راغب به اعزام نیروهای جوان خود به مالزی هستند تا از فضای ایجادشده در جهت ارتقای سطح آموزشی و زبان نیروهایشان بهره‌مند شوند.

روز دوم بازدید از آنکاسا، شرکت COOP2U و دیدار با سفیر ایران در کشور مالزی”  که اهم موارد به شرح زیر است:

  1. شناخت تعاونی ملی مالزی (آنکاسا) و مکانیزم درآمدزایی آن

به گزارش پایگاه خبری اتاق تعاون ایران، در دیدار با آقای فتاح رئیس محترم تعاونی ملی کشور مالزی (آنکاسا) ، ایشان به معرفی آنکاسا و شرکت‌های زیرمجموعه آن ، نحوه ایجاد گردش حدود ۴ میلیارد دلاری در سال و نوع کسب درآمدشان ، پرداختند. نکته حائز اهمیت، نحوه درآمدزایی مدرن این مجموعه بود که از مکانیزم کسر حقوق تعاونی‌های اعضا بهره می‌گیرند.

شرکت‌های تابعه آنکاسا در حوزه‌های زیر فعالیت دارند:

 

  • توسعه مسکن
  • توسعه جامعه
  • خدمات مالی
  • گردشگری، مراقبت شخصی و بهداشتی
  • زراعت و صنعت مبتنی بر آن
  • کشاورزی
  • خرده و عمده‌فروشی

مخابرات، فناوری و نوآوری

  1. دیدار با آقای وییک و بازدید از شرکت تعاونی COOP2U

این شرکت به‌صورت الکترونیکی فعالیت می‌کنند و کارمندان آنکاسا که بالغ‌بر ۲.۵ میلیون نفر هستند را تحت پوشش قرار داده است، بدین‌صورت که کارکنان می‌تواند اقلامی چون لوازم الکترونیکی (موبایل، تبلت، لپ تاب، دوربین)، لوازم صوتی، تلویزیون، یخچال، لباسشویی و… را به‌صورت اقساطی خریداری کنند.

  1. ملاقات با سفیر محترم ایران در کشور مالزی

با تلاش و هماهنگی‌های صورت پذیرفته­ی همکاران در تهران، قرار ملاقاتی با سرکار خانم مرضیه افخم سفیر محترم ایران در کشور مالزی صورت پذیرفت. در این جلسه به معرفی بخش تعاون ایران، جایگاه تعاون ایران در مجامع بین‌المللی چون ICA و ICA-AP پرداخته شد و از جانب سفیر محترم، اعلام آمادگی همکاری‌های بیشتر و ارائه اطلاعات به اتاق تعاون ایران توسط آقای میر یوسفی رایزن محترم اقتصادی ایران در مالزی ، مطرح شد.

روز سوم سفر به کشور سنگاپور ، دیدار با آقای کواک (رئیس فدراسیون تعاونی‌های ملی سنگاپور) و خانم دالی(مدیر اجرائیفدراسیون تعاونی‌های ملی سنگاپور) و بازدید از فروشگاه فیر پرایس،دیدار با مدیر فروشگاه مذکور ”  

در این دیدار پیشنهاد‌هایی به شرح زیر مطرح گردید:

  1. عرضه محصولاتی چون: پسته، خاویار ، زعفران ایران و… در قفسه‌های این فروشگاه

زعفران و پسته با برندهای کشورهایی غیر از ایران عرضه می‌شود که ناشی از نبود برند سازی و همگام نبودن محصولات ایرانی با استانداردهای جهانی است. پیشنهاد‌هایی در خصوص عرضه محصولاتی چون پسته، زعفران و خاویار ایران به این فروشگاه مطرح شد که مستلزم ایجاد بسترهای لازم برای عرضه و رقابت این محصولات در بازار جهانی می‌باشد.

  1. اعزام تعاون گران ایران به سنگاپور به‌منظور بهره‌گیری از امکانات آموزشی

از مزایای این آموزش‌ها، سطح بالای امکانات آموزشی کشور سنگاپور در سطح کشورهای انگلیس و آمریکا است اما هزینه بالا از معایب آن محسوب می‌شود.

  1. جذب سرمایه برای تعاونی‌های کوچک‌مقیاس و بزرگ‌مقیاس

در این خصوص پیشنهاد همکاری با فدراسیون تجاری سنگاپور مطرح گردید.

  1. عرضه فرش دستبافت ایران

به نظر می‌رسد بازار فرش ایران به دلیل حضور و احاطه بازار عرب‌ها ، نتواند فرصت چشم‌گیری را در سنگاپور تصاحب کند.

حجم روابط تجاری دو کشور ایران و سنگاپور در سال گذشته با کاهش قابل‌توجهی به رقم ۱۷۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار رسیده است که این حجم تجارت ، بیانگر وجود ظرفیت خالى در تجارت بین این دو کشور است.

نکته قابل‌توجهی که در تجارت با کشور سنگاپور اهمیت دارد، این است که این کشور مى‌تواند به‌عنوان واسطه‌اى براى صادرات مجدد کالاهاى ایرانى به کشورهاى منطقه در نظر گرفته شود و موجبات شناخته شدن و مقبولیت کالاهاى ایرانی را در میان کشورهاى منطقه فراهم نماید.

امید است بتوان با ورود از طریق تعاون این کشور، گام‌های اولیه را برای ارتقای سطح تجارت غیرنفتی به این کشور برداشت.

روز چهارم دیدار با مدیران انجمن و هیئت‌مدیره روغن پالم مالزی و رئیس محترم تعاونی ملی کشور مالزی  

در دیدار با مدیران انجمن روغن پالم مالزی (MPOC)، هیئت‌مدیره روغن پالم مالزی (MPOB) با حضور آقای فتاح (رئیس محترم تعاونی ملی کشور مالزی)و مدیر صادرات و نماینده ایشان در ایران، پتانسیل‌های همکاری در حوزه روغن پالم مطرح گردید. با استقرار نمایندگی فعال ایشان در ایران، فرصت مناسبی برای مذاکرات بعدی برای تعاونی‌های همتای آن فراهم خواهد شد.

درج دیدگاه